O bezpieczeństwie na e-hulajnogach. Po tragicznym potrąceniu kobiety w Bydgoszczy

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
O e-hulajnogach można by pisać wyłącznie dobrze, bo to pojazdy ekologiczne, ale niezwykle ważny jest sposób ich użytkowania przez ludzi. A ten często pozostawia wiele do życzenia.
O e-hulajnogach można by pisać wyłącznie dobrze, bo to pojazdy ekologiczne, ale niezwykle ważny jest sposób ich użytkowania przez ludzi. A ten często pozostawia wiele do życzenia. Mariusz Kapała
Udostępnij:
Można prosić o stosowanie się do przepisów, grozić konsekwencjami, a i tak wielu użytkowników elektrycznych hulajnóg ma to w nosie. Groźne wypadki zdarzały się już wcześniej, a teraz mamy tragedię – zmarła kobieta potrącona przez e- hulajnogistę.

52-letnia piesza potrącona została 6 września na ul. Wojska Polskiego w Bydgoszczy. W ciężkim stanie przewieziono ją do szpitala, ale lekarzom nie udało się jej uratować - zmarła kilka dni później. Na razie wiadomo tylko tyle, że sprawcą była prawdopodobnie osoba jadąca na elektrycznej hulajnodze. Śledztwo prowadzone jest przez policję pod nadzorem bydgoskiej prokuratury.

Tragicznie mógł się skończyć także wypadek jakiemu uległa w czerwcu na ścieżce rowerowej wzdłuż ul. Focha w Bydgoszczy pani Małgorzata. Hulajnoga leżała na łuku ścieżki, a jej dostrzeżenie utrudniał rosnący na poboczu krzak. Kobieta zdążyła odbić w bok, ale na przeciwnym kursie pojawił się młody człowiek na e-hulajnodze. Doszło do zderzenia. Skończyło się na ogromnym guzie na głowie, „podbitym” oku i zasiniaczeniu lewej połowy twarzy.

Wystarczy zdrowy rozsądek

Tych i wielu innych zdarzeń można by uniknąć. Wystarczyło tylko stosować się do przepisów dotyczących e-hulajnogistów i do zdrowego rozsądku.

To też może Cię zainteresować

Niestety w zachowaniach wielu młodych ludzi użytkujących te pojazdy widać duży deficyt w podstawowej wiedzy o ruchu drogowym. Jak na dłoni widać też, że brakuje im także zdolności przewidywania. 52-letnia bydgoszczanka z pewnością żyłaby, gdyby hulajnogista zwolnił podczas jej omijania lub wyprzedzania, zrównałby się z jej prędkością. Ta tragedia to wyraźna przestroga dla wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.

Przepisy są jasne

Od 20 maja 2021 roku prawo mówi jasno jak należy jeździć i parkować te jednoślady. Użytkownik jest zobowiązany korzystać z drogi rowerowej (poprzednio był uznawany za pieszego i musiał jechać chodnikiem). Maksymalna prędkość ograniczona jest do 20 kilometrów na godz.

Gdy brakuje drogi dla rowerów, może korzystać z jezdni, po której ruch samochodowy jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km na godz.

- Wyjątkowo, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów, e-hulajnogista może wjechać na chodnik, ale w takim przypadku prędkość musi zmniejszyć do tej, z jaką porusza się pieszy. Przy wyprzedzaniu, omijaniu i wymijaniu pieszego musi zachować szczególną ostrożność i pamiętać o tym, że pieszy ma wtedy pierwszeństwo – instruuje kom. Robert Jakubas z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Zamiar skrętu e-hulajnogista musi sygnalizować za pomocą kierunkowskazu albo wyciągniętej ręki.

Komisarz Jakubas przypomina, że bardzo ważny jest także sposób parkowania – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Pojazd musi być ustawiony równolegle do chodnika, a jego szerokość pozostawiona dla pieszych nie może być mniejsza niż 1,5 m.

- A jednak w praktyce wciąż często widzimy hulajnogi ustawione blisko jezdni, na środku chodnika lub ścieżki rowerowej, przed wejściem na przejście dla pieszych. Poza tym widuje się jazdę po dwóch lub nawet o zgrozo po trzech na jednej hulajnodze – donoszą nam zaniepokojeni czytelnicy. A to, zaznaczmy, jest zabronione!

Dziecko musi mieć kartę

Dzieci do 10 lat mogą korzystać z e-hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Dziecko od 10. roku życia do wejścia w pełnoletność może poruszać się tak jak osoba dorosła, ale musi mieć takie same uprawnienia jak rowerzysta – kartę rowerową.

To też może Cię zainteresować

14- latek może już zdobyć prawo jazdy kategorii AM, które pozwala na jazdę motorowerem lub skuterem, zaś 16-latek kategorię B1, dzięki której może prowadzić lekkie auto. W obu przypadkach dokumenty te zastępują kartę rowerową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł265,00 zł-26%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Materiał oryginalny: O bezpieczeństwie na e-hulajnogach. Po tragicznym potrąceniu kobiety w Bydgoszczy - Gazeta Pomorska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
[wulgaryzm] pradem bez ostrzezenia
M
Maciej Sergot
Hulajnoga elektryczna nie dla oszołomów - rozpoznać ich to zadanie dla służb powołanych w celu bezpieczeństwa na drogach publicznych
Więcej informacji na stronie głównej Express Bydgoski
Dodaj ogłoszenie