Budowa południowego wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego trwała od lipca. Na taki generalny remont czekał on od lat - powstał bowiem w latach 1975-1978 i od tego czasu większych prac przy nim praktycznie nie prowadzono. Jednym z największych problemów południowej części był brak najzwyczajniejszego, najwęższego choćby chodnika - zastąpił go pas jezdni oddzielony od ruchu aut betonowymi klocami.
Zrobili szerzej...
Remontem generalnym w połowie ubiegłego roku zajęli się specjaliści od mostów - bydgoska firma Gotowski. Rozebrano starą konstrukcję, potem - jak z klocków - poskładano nową, którą nasunięto i opuszczono na podpory.
Równocześnie z budową wiaduktu, prowadzono prace na dole - na Al. Jana Pawła II poprawiono kanalizację i wylano nowy asfalt.
Najważniejsze jest to, że wiadukt jest znacznie w stosunku do starej konstrukcji szerszy. Południowa część ma trzy pasy ruchu, w tym jeden do „ślimaka” w stronę Al. Jana Pawła II. Są także nowa ścieżka rowerowa i chodnik.
Najpierw protokół
Kierowcom nie trzeba przypominać, że wiadukt oddano z poślizgiem - prace miały się zakończyć ostatniego dnia grudnia ub. roku. Wykonawca zasłaniał się fatalna pogodą, która uniemożliwiała prowadzenie prac przy nawierzchni.
Zobacz również:
Samochody (i motocykle) bydgoskich radnych [OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE]
Ostatecznie ruch samochodowy puszczono wcześniej, ze ścieżką i chodnikiem jeszcze się wstrzymano.
- Właśnie przeprowadziliśmy odbiory całości i teraz czekamy na protokół - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Nieoficjalnie wiemy już jednak, że ścieżka wzdłuż wiaduktu najprawdopodobniej będzie nadawała się do poprawki. Zwracają na to uwagę korzystający z niej rowerzyści - nawierzchnia ma być pofalowana, oznakowanie poziome źle namalowane. Podobno także nieprawidłowo w pewnych miejscach ułożono dylatacje.
ZDMiKP zlecił budowę ścieżki zewnętrznej firmie. - Do momentu sporządzenia protokołu odbioru, o jakości ścieżki na wiadukcie niczego nie mogę powiedzieć - mówi Krzysztof Kosiedowski. - Jeżeli rzeczywiście doszło tam do błędów, wykonawca poprawi je w ramach umowy.
Naprawili zapadliska
Stan innych dróg rowerowych sprawdza powołana przez ZDMiKP Rowerowa Służba Drogowa. Nie da się ukryć, że po zimie wiele ścieżek nadaje się do remontów. Dotąd naprawiono zapadliska, m.in., na ul. Rejewskiego, Wyszyńskiego i Gdańskiej.
Zobacz:
Seksowne Ring Girls KSW 39 [ZDJĘCIA]
Warto wiedzieć
- Wszystkie prace na drogach są objęte gwarancjami - nawet do 5 lat. Ale ani to, ani kary,nie zapobiegają w Bydgoszczy fuszerkom.
- Ostatnio jedną z najgłośniejszych było opóźnienie przy budowie ulicy Nowokieleckiej na Kapuściskach. Firma tłumaczyła się nieznanymi instalacjami i kiepskim gruntem.
- Miasto dostaje niemałe pieniądze z odszkodowań za opóźnienia w inwestycjach drogowych. W 2015 roku była to kwota 651 tys. złotych. W ubiegłym roku udało się zyskać 68 tysięcy - tyle fizycznie pieniędzy wpłynęło do kasy miasta. Ale to nie wszystko, bo drogowcy musieli podjąć działania windykacyjne na następnych kilkaset tysięcy złotych. Zgodnie z umowami zawieranymi przez Zarząd Dróg Miejskich, kary są naliczane w wysokości 0,1 procenta kontraktu dziennie.
Polub "Express" na Facebooku
Ile czasu zajmuje przejście ronda Fordońskiego w Bydgoszczy [godziny szczytu]