Bez nowszych tramwajów dla Bydgoszczy, za to z większymi dotacjami na ścieżki rowerowe. Wczoraj upubliczniono zmienioną listę Regionalnego Programu Operacyjnego.
Znalezienie się w gronie 98 inwestycji, wpisanych do wykazu projektów kluczowych RPO na lata 2007-2013, to gwarancja milionowej dotacji z Brukseli. Wczoraj Piotr Całbecki, marszałek województwa, zaprezentował zmienioną, po konsultacjach społecznych, listę.
<!** reklama>Na skutek apelów mieszkańców do rezerwy przesunięto budowę drogi Ostaszewo-Turzno, a także inne odcinki: Osie-Warlubie, Sepólno-Kcynia i Golub-Dobrzyń-Rypin. Natomiast budowę trasy Kcynia-Szubin przesunięto na okres 2008-2009, a odcinek Brodnica-Sierpc - na lata 2009-2010. Na listę priorytetów dostały się nowe inwestycje: budowa odcinka z Nakła do Szubina oraz 950 metrów drogi wojewódzkiej na terenie Włocławka i 1,9 kilometra w Grudziądzu.
Zmieniły się też wyliczenia, dotyczące kosztów planowanych obwodnic. Roboczo założono, że wszystkie kosztować będą 6,3 mln euro. Po konsultacjach wiadomo, że jedne będą droższe, jak w Nakle (10 mln euro), inne o połowę tańsze, jak w Janikowie czy Pakości (ok. 3 mln euro). Pieniędzy dołożono na budowę ścieżek pieszo-rowerowych w powiecie bydgoskim w pobliżu dróg i węzłów komunikacyjnych. Poziom dofinansowania zwiększono do 60 proc., z 1,05 na 1,23 mln euro.
W RPO jest też ujęte połączenie linią tramwajową dworca kolejowego Bydgoszcz Główna z centrum miasta. Z projektu usunięto jednak zapis o zakupie taboru w 2009 -2012.
Jako priorytet pozostaje adaptacja i rozbudowa kaplicy przy parafii pw. Matki Bożej Królowej Męczenników.
Co dalej? Samorządy i inni beneficjenci będą podpisywać z Urzędem Marszałkowskim preumowy (jest na to pół roku) i przygotowywać harmonogramy prac. - Co pół roku będziemy weryfikować beneficjentów. W przypadku 3-miesięcznych opóźnień prac, można zostać z listy usuniętym - mówi Michał Korolko, szef marszałkowskiego Departamentu Polityki Regionalnej.