Choć stosunkowo nowych autobusów na bydgoskich ulicach nie brakuje, to pojawienie się kilkunastu nowoczesnych solarisów będzie swoistym przełomem w sposobie wożenia bydgoszczan. Już teraz można założyć, że pasażerowie linii, na których pojadą, podróż będą mieli komfortową. We wszystkich autobusach (11 przegubowych „Solarisów Urbino 18” i 7 krótszych „Solarisów Urbino 12”) zamontowana została klimatyzacja, nie tylko w kabinie kierowcy, ale w całym autobusie. - Będzie ona niezależna od obsługi pojazdu - czujnik ustawiony na określoną temperaturę sam będzie ją włączał i wyłączał, dotyczy to klimatyzacji i ogrzewania zimą - mówi Piotr Szałkowski, kierownik stacji obsługi Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy.
[break]
Nie zapadła jeszcze ostateczna decyzja, na jakich trasach pojawią się nowe pojazdy. Wiadomo jednak, że zadowoleni będą z pewnością posiadacze smartfonów i innych elektronicznych urządzeń z dostępem do Internetu. We wszystkich pojazdach dostępny będzie bezpłatny sygnał Wi-Fi, nic nie stoi zatem na przeszkodzie, by w czasie jazdy surfować po sieci.
Wszystkie autobusy będą niskopodłogowe (podłoga znajduje się 30 centymetrów nad nawierzchnią drogi - dop. red.), nie będzie w nich więc schodów. Dodatkowo każdy z pojazdów będzie mógł wykonać tzw. przyklęk do 7 centymetrów na prawą stronę, gdy do pojazdu będzie chciał wsiąść niepełnosprawny pasażer, osoba starsza czy rodzic z dzieckiem w wózku. - Co więcej, można będzie także wyciągnąć platformę, po której wjedzie się do środka - informuje Piotr Szałkowski.
Do 18-metrowych pojazdów zmieści się 46 pasażerów na siedząco i 119 na stojąco. W 12-metrowych pomieści się odpowiednio 30 i 63 osób.
- Pierwszy autobus trafi do nas pod koniec lipca, kolejne w sierpniu i we wrześniu. Krótsze autobusy przyjadą do nas pod koniec roku lub na początku przyszłego
- mówi Piotr Szałkowski.
Nowe pojazdy mają minimalnie wpływać na środowisko, był to jeden z warunków wygrania przetargu. Ile będą spalać paliwa?
- O spalaniu można mówić orientacyjnie. Dużo zależy od pasażerów w środku, rodzaju trasy i liczby przystanków po drodze. Ten sam autobus w Warszawie i Bydgoszczy będzie spalał różną ilość benzyny. Przyjmuje się jednak, że solaris urbino 18 spala od 40 do 45 litrów ropy na 100 km, a urbino 12 - 30-35 litrów - mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik firmy Solaris. - Autobusy, które wyjadą na ulice Bydgoszczy, spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6. Autobusy wyposażone są w ogranicznik prędkości, nie pojadą szybciej niż 70 km/h. Z naszych informacji wynika, że średnia prędkość autobusu w europejskim mieście to 20 km/h.
33 nowe autobusy pojawią się również na liniach nr 55, 67 i 69, których obsługę od 1 września przejmuje nowy bydgoski operator - KDD Trans. Firma ta początkowo zapowiadała zakup autobusów na gaz, ostatecznie jednak wybrała napędzane ropą modele firmy Solbus z Solca Kujawskiego.