Rozbudowa Teatru Polskiego rozpoczęła się w lipcu 2022 r. Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma KWK Construction EU Sp. z o.o. Zakładano, że prace zakończą się w listopadzie 2023 r., ale do tego czasu wykonano ok. 30% robót. Aktualnie finisz przewidywany jest na przełomie IV kw. 2025 r. i I kw. 2026 r. Koszt inwestycji wzrósł z planowanych ok. 40 mln zł do 45 mln zł. Łącznie zawarto już 11 aneksów do umowy, z czego pięć dotyczyło zmian personalnych.
W czwartek (8 maja) w Delegaturze NIK w Bydgoszczy odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono wyniki prowadzonej kontroli od 8 kwietnia 2024 r. do 30 września 2024 r. Kontrola obejmowała okres aż od 1 stycznia 2015 r., aby można było przyjrzeć się również planowaniu inwestycji.
Zdaniem kontrolerów problemy ze sprawnym przeprowadzeniem remontu wynikały m.in. z nierzetelnego zaplanowania inwestycji, wielokrotnej modyfikacji koncepcji prac oraz prób zmiany źródła finansowania. W trakcie trwania modernizacji wprowadzono szereg zmian konstrukcyjnych, zlecając prace dodatkowe i zamienne. NIK nie podważa ich zasadności, ani dopuszczalności.
– W trakcie realizacji zamówienia publicznego doszło do naruszenia prawa zamówień publicznych, polegającego m.in. na dokonaniu nieuprawnionej, istotnej zmiany o wartości blisko 15 mln zł, która modyfikowała w znaczny sposób zakres tego zamówienia. Dotyczyła zaprojektowanej technologii sceny. W jej wyniku zaniechano części robót o wartości ponad 7 mln zł, a w to miejsce wprowadzono prac zamienne i dodatkowe za kwotę blisko 8 mln zł – powiedział Tomasz Sobecki, p.o. dyrektora Delegatury NIK w Bydgoszczy.
– Część zmian, zwłaszcza w zakresie oświetlenia scenicznego, czy technologii prac urządzeń głośniczych wprowadzono dlatego, że okazały się one przestarzałe. Nie wyrażono jednak zgody na modyfikację specyfikacji zamówienia, mimo że potencjalni wykonawcy proponowali nowsze rozwiązania i pytali o dopuszczalność ich zastosowania. Ostatecznie rozwiązania i tak wprowadzono na etapie realizacji umowy. Takie działania było niedopuszczalne w gruncie prawa dotyczącego zamówień publicznych – dodał.
Szereg uwag
Wśród nieprawidłowości kontrolerzy wymienili również m.in.
zmianę zakresu prac dotyczących sceny. Kosztowały one dodatkowo 600 tys. zł i zostały wprowadzone do umowy z naruszeniem prawa zamówień publicznych;
niegospodarne wydatkowanie środków w wysokości 58 tys. zł za pełnienie nadzoru nad wykonywaniem robót z zakresu: elektroakustyki, mechaniki scenicznej i oświetlenia, choć takich robót nie wykonywano do 14 czerwca 2024 r.;
dopuszczenie między 27 kwietnia 2024 r., a 7 maja 2024 r. do prowadzenia robót budowlanych bez zapewnienia nadzoru budowlanego;
wakat na stanowisku specjalisty ds. inwestycyjnych w Teatrze Polskim od lutego 2018 r.;
brak nałożenia na wykonawcę robót budowlanych kar umownych w łącznej wysokości 21 tys. zł.

W związku z nieprawidłowościami NIK sformułowała łącznie 10 wniosków pokontrolnych: 4 w Teatrze (m.in. niedopuszczenie do zmian w umowach i do zawierania umów, w których wypłata wynagrodzenia jest niezależna od wykonania zadań przez wykonawcę) i 6 w Urzędzie Miasta (m.in. wzmocnienie nadzoru nad przebiegiem i realizacją inwestycji). Z deklaracji obu podmiotów wynika, że 3 wnioski zrealizowano, a 5 jest w trakcie realizacji.
NIK skierowała zawiadomienie o podejrzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych przez byłego dyrektora Teatru, Wojciecha „Farugę” Stefaniaka, związane z dokonaniem nieuprawnionych zmian umowy na realizację inwestycji. Decyzję w sprawie możliwej kary podejmie komisja przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Z kolei PINB zawiadomiono o prowadzeniu robót budowlanych bez nadzoru inwestorskiego, mimo takiego obowiązku wynikającego z pozwolenia na budowę. Z wystąpieniami pokontrolnymi można zapoznać się na stronie nik.gov.pl.
Miasto i Teatr odpowiadają
– Wszystkie poniesione w związku z tą inwestycją wydatki były konieczne i w pełni uzasadnione, co stwierdziła nawet Najwyższa Izba Kontroli w swoim komunikacie nie podważając ich zasadności i dopuszczalności. Projekt był modyfikowany przez kolejne dyrekcje TPB w związku z chęcią zastosowania najnowocześniejszych rozwiązań i zaspokojeniem potrzeb artystycznych – komentuje Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.
– Obecna dyrekcja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za działania swoich poprzedników opisane przez NIK. Nie zgadamy się z oceną NIK o niewłaściwym nadzorze nad inwestycją. Niestety ustawa o Najwyższej Izbie Kontroli nie przewiduje trybu odwoławczego – odpowiada rzeczniczka.
W odpowiedzi na nasze pytanie Teatr informuje, że w trakcie trwania kontroli pracownicy i pracowniczki współpracowali z kontrolerami, udostępniając wszelkie dokumenty dotyczące jej zakresu i przedkładając wszystkie wymagane przez NIK wyjaśnienia.
– Teatr Polski otrzymał wystąpienie pokontrolne, które zawierało uwagi i zalecenia dotyczące realizacji inwestycji i jest w trakcie ich implementacji. Teatr wywiązał się z zaleceń NIK-u dotyczących naliczenia kar umownych. W porozumieniu z Organizatorem pracujemy nad zmianą Regulaminu Organizacyjnego, która przewiduje likwidację dotychczas nieobsadzonego stanowiska – przekazuje nam Teatr Polski w Bydgoszczy
