- Otwarcie śródlądowych dróg wodnych oznacza, że „Wody Polskie” jako ich główny administrator, zobowiązany jest do stworzenia i zapewnienia jak najlepszych warunków nawigacyjnych dla żeglugi śródlądowej. Pełniąc funkcję zarządcy dróg wodnych to nasz obowiązek, ale i w pewnym sensie także przywilej – wyjaśnia nam Edyta Rynkiewicz, rzecznik prasowa Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej „Wody Polskie” w Bydgoszczy.
Po zakończonym sezonie zimowym 2022/ 2023 w pierwszej kolejności przywracane są piętrzenia na 12 stopniach wodnych, w większości wpisanych do rejestru zabytków, zlokalizowanych na Noteci dolnej.
Potrzebne są szczegółowe inspekcje
Następnie, po ustabilizowaniu sytuacji hydrologicznej, wykonywane są szczegółowe inspekcje szlaków żeglownych, w tym sondowania podłużne i poprzeczne oraz trałowania poprzez jednostki terenowe „Wód Polskich”.
To też może Cię zainteresować
Podczas sondowania pracownicy dokonują dokładnych pomiarów głębokości, weryfikując, czy na danym odcinku zachowane są pełne parametry eksploatacyjne dla danej klasy drogi wodnej.
Dodatkowo tory wodne zostały wytyczone na jeziorze Gopło, a także na jeziorach będących na drodze wodnej górnej Noteci do połączenia z Kanałem Górnonoteckim. Dotyczy to także jeziora Szarlej. Montaż pław nawigacyjnych umożliwia bezpieczną żeglugę, przeprawę jednostek pływających.
Miejsca newralgiczne są znakowane
- Miejsca newralgiczne są dodatkowo oznakowane i wskazywane w codziennych raportach nawigacyjnych. W przypadku obiektów hydrotechnicznych nasi pracownicy przeprowadzają wspomniane sondowania poprzeczne między innymi w awanportach śluz, jazów, na odcinkach ujściowych rzek, zwężeń i w innych nietypowych lokalizacjach – opisuje Edyta Rynkiewicz.
Badania takie muszą być wykonywane i weryfikowane cyklicznie, aby zapobiec nowo powstałym wypłyceniom, łachom, stożkom nasypowym.
Rumowisko rzeczne to żywy organizm, który ciągle pracuje, przenosi materiał w rzece, akumuluje go w niektórych miejscach albo powoduje erozje dna.
Do czasu przeprowadzenia kolejnego sondowania, codziennie na podstawie spostrzeżeń wodowskazowych oraz informacji otrzymywanych bezpośrednio z terenu, sporządzane są protokoły nawigacyjne, w których określone zostają miejsca newralgiczne - niespełniające minimalnej głębokości tranzytowej dla danej klasy drogi wodnej.
Dodatkowo publikowane są wszelkiego typu ograniczenia na szlakach, m.in. czasowe zamknięcia dróg wodnych, imprez na wodzie, awarii itp.
Przeciąganie liny po dnie
Kolejnym elementem kontroli drogi jest trałowanie. Pracownicy „Wód Polskich” wykonują je zwykle za pomocą sondowania lub polegającą na ciągnięciu liny po dnie koryta rzecznego.
W momencie zlokalizowanego niebezpiecznego miejsca, jak złomów drzew, innych przeszkód i obiektów, pracownicy natychmiast przystępują do ich usunięcia. Po tych czynnościach pozostaje wyznaczenie przebiegu szlaku żeglownego, jego granic, rozgałęzień itp. Wykonuje się to za pomocą odpowiedniego oznakowania nawigacyjnego, zarówno brzegowego, jak i pływającego m.in. pław nawigacyjnych oraz bakenów (to rodzaj boi).
Dopiero po wykonaniu wszystkich tych czynności można otworzyć drogi wodne.
Trzeba śledzić sytuację
- Wszyscy użytkownicy dróg wodnych proszeni są o uważne śledzenie sytuacji nawigacyjnej w celu ewentualnej konieczności korekty swoich planów żeglugowych, na przykład z powodu remontów urządzeń hydrotechnicznych, prac na obiektach i wszelkiego rodzaju utrudnień - dodaje rzeczniczka RZGW w Bydgoszczy.
Informacje żeglugowe, w tym aktualne warunki nawigacyjne oraz Komunikaty Nawigacyjne wydawane przez dyrekcję RZGW w Bydgoszczy, publikowane są na stronie internetowej Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” RZGW w Bydgoszczy w zakładce Komunikaty Nawigacyjne/Navigation Updates.
Jeśli szykujecie się na rozpoczęcie sezonu żeglugowego 2023, gorąco zachęcamy do zapoznania się z przewodnikami, wydanymi przez Ministerstwo Infrastruktury, w których znajdziecie cenne wskazówki dotyczące żeglowania:
👉 Przewodnik po śródlądowych drogach wodnych w Polsce
👉 Oznakowanie nawigacyjne w żegludze śródlądowej
Broszury można pobrać na stronie 👇
https://www.wody.gov.pl/edukacja/materialy-informacyjne
