https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Motorniczy alarmują o braku priorytetów i opóźnieniach dwóch linii w Bydgoszczy. Drogowcy: Problemu nie ma

Jarosław Więcławski
Motorniczy przestrzegają, że pasażerowie powinni liczyć się na linii nr "10" i "11" z opóźnieniami".
Motorniczy przestrzegają, że pasażerowie powinni liczyć się na linii nr "10" i "11" z opóźnieniami". Dariusz Bloch
Motorniczy z Bydgoszczy skarżą się, że od miesięcy system ITS nie działa prawidłowo – tak zaczynał się nasz tekst z kwietnia 2024 r. Do teraz zmieniło się tylko jedno – skarżą się od 1,5 roku. Problem dotyczy głównie „10” i „11”, które przez brak priorytetu w Fordonie mają być wiecznie opóźnione. Drogowcy odpowiadają, że to nieprawda.

– Problem jest od momentu ponownego uruchomienia kursów linii „11” w grudniu 2023 r. Rozkłady jazdy tego tramwaju, ale także „10” są oderwane od rzeczywistości. Pojazdy są notorycznie opóźnione, bo nie mają priorytetu na skrzyżowaniach w Fordonie. Motorniczowie, aby zrobić sobie należną przerwę śniadaniową, muszą dodatkowo opóźniać wyjazdy z pętli, co pogłębia problem. ZDMiKP od miesięcy ignoruje sytuację, choć problemy zgłaszają pracownicy MZK, jak i pasażerowie – pisze do nas motorniczy z Bydgoszczy.

Dodaje, że opóźnienia wynoszą nawet do 20 czy 25 minut. Na skrzyżowaniach w Fordonie, gdzie „10” i „11” powinny płynnie przejeżdżać, tracą czas w oczekiwaniu na zmianę świateł. O temat pytamy jeszcze sześciu innych motorniczych. Wszyscy mówią to samo: priorytet na tych liniach nie działa i są duże opóźnienia.

– Rano, do południa wygląda to nieco lepiej, bo nie ma korków. Problem występuje przede wszystkim w kierunku Fordonu. W powrotną drogę jest lepiej, choć też nie zawsze – mówi jeden z nich. – Wczoraj coś testowano, przez chwilę był priorytet, ale znów nie działa – stwierdza kolejny.

Nikt nam nie potrafi wytłumaczyć, dlaczego na tych liniach jest problem, a „3” czy „5” mają w tym samym miejscu priorytet – skarży się motornicza. – Może to paręnaście sekund na skrzyżowaniu, ale ile świateł jest po drodze, jak się to zsumuje, wychodzi co najmniej parę minut opóźnienia – ocenia inny.

– Wiosną ubiegłego roku byliśmy na rozmowach w tej sprawie w Zarządzie Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. Wynikiem tego było przeprowadzenie testów na liniach. Byłem na jednej takie próbie. Na trasie zajezdnia przy Toruńskiej – Łoskoń ani razu nie zapaliło mi się światło. Nic się po testach nie zmieniło – mówi nam Tomasz Rozum, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej.

Drogowcy: system działa prawidłowo

Drogowców pytamy o to czy „11” jest włączona do systemu (przed rokiem jeszcze nie była), czy problem występuje też na „10” oraz czy w przypadku braku priorytetu rozkłady jazdy nie powinny być urealnione do występujących opóźnień. Dodatkowo chcemy się dowiedzieć, jaki jest poziom punktualności tramwajów w Bydgoszczy w ogóle, a jaki na liniach „10” i 11”.

– Wszystkie linie komunikacyjne (w tym linie numer 10 i 11) są włączone do systemu ITS, funkcjonującego w ramach bydgoskiej komunikacji publicznej. System działa w trybie on-line, gdzie każdy przejazd jest doskonale widoczny. Obecne dane z systemu nie potwierdzają rzekomych znaczących opóźnień na liniach 10 i 11, wynikających z nieprawidłowego działania systemu – odpowiada nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa ZDMiKP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gajewska o poparciu wyborców dla Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

– Zdecydowana większość przejazdów na liniach tramwajowych mieści się w założonej dla komunikacji miejskiej w Bydgoszczy tolerancji +/-3 min względem obowiązującego rozkładu jazdy (większe, incydentalne opóźnienia wynikają w głównej mierze z zakłóceń ruchowych na sieci) – stwierdza.

Dodaje, że na liniach „10” i „11” rozkłady są dostosowane do rzeczywistych czasów przejazdu, więc nie ma potrzeby korekty.

Opóźnienia nawet powyżej 10 minut

Sprawdzamy czy rzeczywiście tramwaje kursują o czasie. Skupiamy się na linii nr 11. Dzień powszedni, cztery kolejne kursy realizowane w kierunku Bielaw: dwa przyjeżdżają na końcowy przystanek o czasie, dwa są spóźnione: oba 5 minut. – Dziś od rana cały ITS w kierunku Fordonu nie działa. Wszystkie w tamtą stronę były opóźnione, tak do 6 minut – mówi nam motorniczy, który właśnie kończy pracę.

Inny dzień, godziny popołudniowe, 3 na 3 kursy w Fordonie są opóźnione, wszystkie powyżej 5 minut. W jednym z nich na każdym skrzyżowaniu tramwaj ma czerwone światło. Kolejne dane od motorniczych: 7 z 7 popołudniowych kursów, w obie strony, wszystkie z opóźnieniem, minimalne 5 minut, dwa powyżej 15. Tydzień później, inny dzień tygodnia – brak ITS-u w kierunku Fordonu, 3 na 3 kursy opóźnione, od 5 do ponad 10 minut.

Ostatnio motorniczy powiedział mi, że nie ruszamy, bo on ma teraz przerwę śniadaniową, więc wyjechaliśmy parę minut później – mówi pasażerka spotkana na pętli Bielawy, co jest zgodne z tym, co mówią motorniczy. Gdy tracą cały czas na przerwę, która im przysługuje, zdarza się, że wyjeżdżają po czasie, by móc choć chwilę odpocząć.

Bieżący monitoring

– Wszystkie zgłoszenia od operatorów, dotyczące systemu ITS, są weryfikowane i, jeśli to konieczne, na bieżąco zgłaszane do serwisanta. Obecnie serwis przeprowadza testy nowego oprogramowania komputerów pokładowych, zamontowanych w pojazdach. Ma to na celu usprawnienie działania systemu również w zakresie przydzielania priorytetów przejazdów tramwajów przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – stwierdza Katarzyna Muszyńska.

Przypomina, że tramwaje mają priorytet nie na wszystkich, a na wybranych skrzyżowaniach w Bydgoszczy, a długość czasu potrzebnego do wyświetlenia sygnału zielonego dla tramwaju uzależniony jest od wielu czynników („m.in. fazy, w jakiej znajduje się aktualnie program sygnalizacji, prawidłowego zalogowania się motorniczego do systemu, lokalizacji pojazdu itp.”).

– Należy dodać, że nawet brak przydzielonego priorytetu na danym skrzyżowaniu nie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie linii, gdyż przejazd przez skrzyżowanie jest wówczas realizowany w stałym cyklu pracy sygnalizacji (ma to miejsce na skrzyżowaniach bez priorytetów), a pasażerowie w tym zakresie nie odczuwają niedogodności – tłumaczy rzeczniczka ZDMiKP.

Uzupełnia, że system jest monitorowany na bieżąco. – Zdarzają się jeszcze problemy z przydzielaniem priorytetu przejazdu. W takich przypadkach tramwaj zgłaszany jest przez system detekcji, który uruchamia przejazd w ramach odpowiedniej fazy sygnalizacji świetlnej – stwierdza.

Komentarze

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Kosmiczne dania w sklepach na każdym rogu. Poczuj się jak astronauta

Kosmiczne dania w sklepach na każdym rogu. Poczuj się jak astronauta

Trendy? Tylko jako tło. Urządź mieszkanie, które naprawdę pokochasz

ROZMOWA
Trendy? Tylko jako tło. Urządź mieszkanie, które naprawdę pokochasz

Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski