MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2022, egzamin z matematyki. Egzaminatorka OKE ocenia dla nas poziom trudności

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Matematyka to przedmiot, którego zazwyczaj najbardziej obawiają się na egzaminie maturalnym uczniowie.
Matematyka to przedmiot, którego zazwyczaj najbardziej obawiają się na egzaminie maturalnym uczniowie. Tomasz Czachorowski
Po języku polskim - w czwartek (5 maja) - maturzyści zmierzyli się z królową nauk - matematyką. Stopień trudności egzaminu na poziomie podstawowym - specjalnie dla nas - oceniła Lidia Kliniewska, nauczycielka matematyki w XII LO w Bydgoszczy, która jest także egzaminatorem OKE w Gdańsku.

Zobacz wideo: Ukrainki posprzątały ogród zoologiczny w Bydgoszczy.

od 16 lat

- Rozmawiałam z uczniami po zakończeniu egzaminu i arkusz określili jako przewidywalny. Nie pojawiło się w nim nic, czego nie przerabialiby w szkole - mówi Lidia Kliniewska. - Nie oznacza to jednak, że z niektórymi zadaniami poszło im gładko. Przerosło ich np. zadanie otwarte z geometrii oraz zadanie z funkcji kwadratowej za 5 pkt. W tym ostatnim przypadku niektórzy przyznali, że pogubili się.

Zadanie otwarte nr 35 w arkuszu za 5 pkt. brzmiało: Wykres funkcji kwadratowej 𝑓 określonej wzorem 𝑓(𝑥) = 𝑎𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 ma z prostą o równaniu 𝑦 = 6 dokładnie jeden punkt wspólny. Punkty 𝐴 = (−5, 0) i 𝐵 = (3, 0) należą do wykresu funkcji 𝑓. Oblicz wartości współczynników 𝑎, 𝑏 oraz 𝑐.

Nauczycielka przejrzała także arkusz egzaminacyjny z matematyki na poziomie podstawowym.

- Zadania były typowe. Jednak w przypadku niektórych uczniów, zwłaszcza tych słabszych, problem mógł tkwić w złożoności poleceń, dlatego należało się uważnie w nie wczytać, by zrozumieć o co tak naprawdę w zadaniu pytają - mówi Lidia Kliniewska. - Takich zadań było kilka. Co ciekawe, bardziej przystępne polecenia pojawiły się w zadaniach otwartych niż zamkniętych. Jeśli uczeń umiał rozszyfrować treść, to na pewno sobie poradził, bo w sumie zadania nie były trudne.

Przykładem może być zadanie nr 17 o kątach, gdzie właśnie trudność mógł sprawić sam zapis zadania. - Zwykle podawana była miara kąta, a tym razem odpowiedź pokazana została w formie wyrażenia algebraicznego i to niektórzy zdający mogli uznać za trudne - mówi nauczycielka. - Do takich zapisów zadań przyzwyczajono są bardziej osoby, które piszą rozszerzenie z matematyki.

W opinii nauczycielki, uczniów nie powinny zaskoczyć zadania z rachunku prawdopodobieństwa, ciągów czy zadania sprawdzające umiejętność korzystania z karty wzorów. Tu raczej każdy powinien sobie z nimi poradzić.

- Na egzaminie pojawiło się też trochę zadań z geometrii, a jak wiadomo uczniowie za nią nie przepadają, stąd mogli uznać, że egzamin był trudny, choć tak naprawdę w arkuszu nie pojawiło się nic, czego uczniowie by nie przerabiali na lekcjach - mówi Lidia Kliniewska.

Dodajmy, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym został przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej. Arkusz zawierał 35 zadań. Na ich rozwiązanie uczniowie mieli 170 minut.

Aby zdać maturę z matematyki, trzeba uzyskać minimum 14 punktów na teście na 45 możliwych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo