Zobacz wideo: Ukrainki posprzątały ogród zoologiczny w Bydgoszczy.

- Rozmawiałam z uczniami po zakończeniu egzaminu i arkusz określili jako przewidywalny. Nie pojawiło się w nim nic, czego nie przerabialiby w szkole - mówi Lidia Kliniewska. - Nie oznacza to jednak, że z niektórymi zadaniami poszło im gładko. Przerosło ich np. zadanie otwarte z geometrii oraz zadanie z funkcji kwadratowej za 5 pkt. W tym ostatnim przypadku niektórzy przyznali, że pogubili się.
Zadanie otwarte nr 35 w arkuszu za 5 pkt. brzmiało: Wykres funkcji kwadratowej 𝑓 określonej wzorem 𝑓(𝑥) = 𝑎𝑥2 + 𝑏𝑥 + 𝑐 ma z prostą o równaniu 𝑦 = 6 dokładnie jeden punkt wspólny. Punkty 𝐴 = (−5, 0) i 𝐵 = (3, 0) należą do wykresu funkcji 𝑓. Oblicz wartości współczynników 𝑎, 𝑏 oraz 𝑐.
Nauczycielka przejrzała także arkusz egzaminacyjny z matematyki na poziomie podstawowym.
- Zadania były typowe. Jednak w przypadku niektórych uczniów, zwłaszcza tych słabszych, problem mógł tkwić w złożoności poleceń, dlatego należało się uważnie w nie wczytać, by zrozumieć o co tak naprawdę w zadaniu pytają - mówi Lidia Kliniewska. - Takich zadań było kilka. Co ciekawe, bardziej przystępne polecenia pojawiły się w zadaniach otwartych niż zamkniętych. Jeśli uczeń umiał rozszyfrować treść, to na pewno sobie poradził, bo w sumie zadania nie były trudne.
Przykładem może być zadanie nr 17 o kątach, gdzie właśnie trudność mógł sprawić sam zapis zadania. - Zwykle podawana była miara kąta, a tym razem odpowiedź pokazana została w formie wyrażenia algebraicznego i to niektórzy zdający mogli uznać za trudne - mówi nauczycielka. - Do takich zapisów zadań przyzwyczajono są bardziej osoby, które piszą rozszerzenie z matematyki.
W opinii nauczycielki, uczniów nie powinny zaskoczyć zadania z rachunku prawdopodobieństwa, ciągów czy zadania sprawdzające umiejętność korzystania z karty wzorów. Tu raczej każdy powinien sobie z nimi poradzić.
- Na egzaminie pojawiło się też trochę zadań z geometrii, a jak wiadomo uczniowie za nią nie przepadają, stąd mogli uznać, że egzamin był trudny, choć tak naprawdę w arkuszu nie pojawiło się nic, czego uczniowie by nie przerabiali na lekcjach - mówi Lidia Kliniewska.
Dodajmy, że egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym został przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej. Arkusz zawierał 35 zadań. Na ich rozwiązanie uczniowie mieli 170 minut.
Aby zdać maturę z matematyki, trzeba uzyskać minimum 14 punktów na teście na 45 możliwych.