Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Matura 2020. Po "Weselu" na języku polskim uczniowie nie mieli dobrego nastroju

Małgorzata Pieczyńska
Małgorzata Pieczyńska
Maciej Kobusiński (z lewej) i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy to maturzyści, którym w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości.
Maciej Kobusiński (z lewej) i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy to maturzyści, którym w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości. Arkadiusz Wojtasiewicz
"Wesele" Wyspiańskiego, a konkretnie jak wprowadzenie elementów fantastycznych do utworu wpływa na jego przesłanie? - to temat rozprawki, z którą zmierzyli się maturzyści na podstawie z języka polskiego. Nie wszyscy wychodzili z sal zadowoleni.

W poniedziałek rozpoczęła się "Matura 2020". Z uwagi na pandemię przełożono ją z 4 maja na 8 czerwca. Młodzież zdawała egzamin w reżimie sanitarnym. W Bydgoszczy po raz pierwszy (w nowej formule) przystąpiło do niej 3583 uczniów, w tym w szkołach prowadzonych przez ratusz 3216 uczniów (1687 w liceach i 1529 w technikach), w całym województwie 14 tys. 133 osoby.

W tym gronie byli Maciej Kobusiński i Mikołaj Cyganek z II LO w Bydgoszczy. To właśnie im w tym roku towarzyszymy na egzaminie dojrzałości. Na podstawie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 14 zadań, w tym do wyboru rozprawkę lub interpretację wiersza. Pierwszy temat brzmiał: "Jak wprowadzenie elementów fantastycznych do utworu wpływa na jego przesłanie. Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie. Odwołując się do podanych fragmentów "Wesela", do całego utworu Stanisława Wyspiańskiego oraz wybranego tekstu kultury". Drugi temat to była interpretacja wiersza "Daremne" Anny Kamieńskiej.

Matura 2020 z języka polskiego już za maturzystami. Co było na maturze z polskiego? Zobacz arkusz CKE i sprawdź sugerowane odpowiedzi.

Matura 2020 - język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE sprawdz...

Rola fantastyki

Mikołaj i Maciek, którzy kończyli klasę o profilu biologiczno-chemicznym, tak jak zapowiadali, wybrali na rozprawkę. Jako jeden z pierwszych z sali wyszedł Maciek.

Matura 2020 w Bydgoszczy

- Hm..."Wesela" nie chciałem - mówi maturzysta. - Ale nie było źle, temat w sumie mi podszedł. Odwołałem się też do mojej ulubionej książki "Percy Jackson i bogowie olimpijscy - tom II Morze potworów". Cały reżim sanitarny, który towarzyszył maturze mi nie przeszkadzał, choć pogoda też jakoś nam nie dopisała.

- Nie jestem zadowolony - w takim minorowym nastroju opuścił salę Mikołaj Cyganek z II LO. - Z lektur właśnie najbardziej nie chciałem “Wesela”. No życie... Uzasadniłem, że elementy fantastyczne w tym utworze wzmacniają przekaz treści i zobrazowanie emocji bohaterów. Odwołałem się też do “Makbeta”. Trudne było też jedno z zadań z gramatyki dotyczące czasowników.

Zdaniem dr Anny Stempki, doświadczonej polonistki z II LO i zarazem egzaminatorki, temat rozprawki był spójny z nauczaniem funkcjonalnym, które jest istotą kształcenia polonistycznego w szkole średniej.

- W tej rozprawce chodziło o funkcję fantastyki w tekstach kultury. Jeśli ktoś to pokazał, to bardzo dobrze - mówi. - Z wybranych dzieł można było się tu odwołać do np. III części Dziadów, Romantyczności A. Mickiewicza, II części Dziadów, Makbeta, Balladyny, Mistrza i Małgorzaty, a nawet Hobbita czy Harre'go Pottera oraz innej literatury fantasy, ale pod warunkiem, że uczeń wskazał, jaka była rola fantastyki w wyrażeniu idei utworu. Gdy zobaczyłam tematy, uśmiechnęłam się, bo motyw przewodni, który w pierwszej kolejności zalecałam powtarzać uczniom do matury z polskiego, to właśnie był “Świat nadprzyrodzony a świat rzeczywisty”. W interpretacji wiersza "Daremne" Anny Kamieńskiej należało postawić tezę interpretacyjną. Chodziło o rolę wspomnień i pamięci w życiu człowieka i to było najważniejsze. W tym arkuszu było też więcej pytań dotyczących funkcji środków językowych, wyrażeń. Niektóre zadania były bardzo łatwe, jak np. fragment "Pana Tadeusza". Tu należało podać autora i tytuł zacytowanego fragmentu tekstu. Uważam, że z tym arkuszem każdy powinien sobie poradzić. Nie było nic, co mogłoby zaskoczyć maturzystów.

W pełnej gotowości

Gdy w ostatnich dniach przed egzaminem dojrzałości uczniowie powtarzali wiedzę, dyrektorzy liceów i techników mierzyli się z innym problemem. Nie tylko musieli przygotować placówki zgodnie z wytycznymi sanitarnymi, ale też wykazać się wzmożoną czujnością. Pod koniec maja otrzymali bowiem wiadomość z CBŚP i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z informacją, że może być próba storpedowania matur i na skrzynki mailowe szkół mogą trafić maile o podłożeniu bomby (tak było przed rokiem). W efekcie dyrektorzy zostali zobowiązani do monitorowania na bieżąco poczty elektronicznej, plombowane były sale, a nawet wejścia do szkół.

- Na szczęście w całym województwie matura z języka polskiego odbyła się bez zakłóceń - mówi Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty. - Dyrektorzy w razie niepokojących maili wiedzieli jak postępować. Byli przygotowani na taką ewentualność, podobnie jak odpowiednie służby.

We wtorek (9 czerwca, godz. 9) maturzyści zmierzą się z matematyką, a 10 czerwca z językiem angielskim. Matura potrwa do 29 czerwca. W tym roku nie będzie egzaminów ustnych. Wyniki znane będą do 11 sierpnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera