Inspekcja Handlowa skontrolowała placówki gastronomiczne i stwierdziła szereg nieprawidłowości. Na 58 sprawdzonych lokali gastronomicznych w Polsce, w ponad połowie (33 lokale, 56,9 proc.) inspektorzy UOKiK odnotowali nieprawidłowości. Posypały się mandaty, postępowania administracyjne, a w kilku przypadkach nawet wnioski do sądów.
Inspektorzy odwiedzili bary, pizzerie, restauracje, zajazdy, karczmy, stacje paliw w 13 województwach. Sprawdzali m.in. legalność i rzetelność świadczonych usług gastronomicznych. W ponad połowie lokali stwierdzili nieprawidłowości.
- W ponad połowie odwiedzonych lokali stwierdziliśmy nieprawidłowości. W części z nich, obsługa zaniżała pojemność napojów alkoholowych oraz wagę oferowanych potraw. Zdarzało się, że składniki przygotowanych dań różniły się od tych wymienionych w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser "Fawita" w miejsce sera "Feta", krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany). Niekiedy konsumenci otrzymywali rachunek z doliczoną ceną opakowania, którego w ostateczności nie dostawali. W niektórych kontrolowanych miejscach przy sprzedawanych produktach nie było ceny lub nie określano ilości napojów i potraw, których dotyczy podana cena. Występowały również sytuacje, gdy lokale gastronomiczne używały nieodpowiednich wag do odważania produktów – tłumaczy Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.
Inspektorzy nałożyli 14 mandatów karnych, w 11 przypadkach wszczęto postępowania administracyjne. Sześciu przedsiębiorców stanie przed sądem - kontrolerzy złożyli wnioski o ich ukaranie.
Jakie konkretnie uwagi mieli kontrolerzy? Jakie grzechy najczęściej popełnili właściciele restauracji, barów i smażalni ryb? Jak wypadły kujawsko-pomorskie lokale? Zobacz w poniższej galerii wyniki kontroli UOKiK w 10 lokalach gastronomicznych w Kujawsko-Pomorskiem:
Pełny raport z kontroli w całej Polsce oraz zestawienie skontrolowanych lokali znajdziesz TUTAJ - kliknij
