Porozumienie w sprawie doposażenia służb ratowniczych
W środę, 10 lipca br. Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy podpisała porozumienie z instytucją zarządzającą funduszami europejskimi dla Kujaw i Pomorza w latach 2021-2027 na dofinansowanie projektu „Podniesienie możliwości współpracy służb ratowniczych poprzez doposażenie jednostek kujawsko-pomorskiej Policji w sprzęt specjalistyczny” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach Priorytetu 2. Fundusze Europejskie dla czystej energii i ochrony zasobów środowiska regionu, Działania 2.8 Wsparcie służb ratowniczych, Celu szczegółowego 2 iv. Wspieranie przystosowania się do zmian klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, a także odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego, programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Trzy samochody do zarządzania kryzysowego
Przedmiotem projektu jest zakup trzech samochodów dla potrzeb zabezpieczenia logistycznego centrum zarządzania kryzysowego w terenie. Każdy pojazd będzie miał zapewnione niezależne źródło napięcia gwarantujące energię elektryczną (generatory prądu) oraz oświetlenie obszaru jego działania (mobilne maszty oświetleniowe). Ponadto wozy będą posiadały logistyczne wyposażenie do zabezpieczania zdarzeń kryzysowych: mobilne centrum dowodzenia, namiot ratowniczy z nagrzewnicą i przyczepą, termowizory obserwacyjne i sprzęt informatyczny.
Pojazdy te będą użytkowane przez Oddział Prewencji Policji w Bydgoszczy i zostaną przydzielone po jednym wozie na Kompanię — w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku. Wozy umożliwią sprawne przemieszczanie się funkcjonariuszy na tereny, gdzie zaistnieje sytuacja nadzwyczajna, katastrofa naturalna czy awaria techniczna. Mobilne wyposażenie jest niezbędne w sytuacji, gdy zachodzi konieczność szybkiego przegrupowania sił i przemieszczenia części kompanii w inne miejsce regionu.
W Mobilnym Centrum Dowodzenia, posiadającym szereg rozwiązań telekomunikacyjnych i informatycznych, odbywa się przetwarzanie i analizowane danych. To tutaj podejmowane są decyzje dotyczące toczących się działań ratowniczych. MCD umożliwia:
- zarządzanie z dowolnego miejsca,
- utrzymywanie łączności między wszystkimi uczestnikami akcji,
- integrację urządzeń używanych podczas działań,
- budowanie lokalnej sieci komunikacyjnej,
- transfer obrazu oraz wspomaga proces dowodzenia,
- koordynację działań w każdej sytuacji.
Wozy pozwolą na sprawne przemieszczanie się funkcjonariuszy na tereny, gdzie zaistnieje sytuacja nadzwyczajna, katastrofa naturalna czy awaria techniczna. Celem ogólnym projektu jest poprawa bezpieczeństwa mieszkańców regionu kujawsko-pomorskiego. Celem bezpośrednim jest zwiększenie zdolności koordynacji i dysponowania siłami Policji na terenie całego województwa w sytuacjach klęsk żywiołowych, awarii, ataków terrorystycznych, innych zdarzeń nadzwyczajnych oraz prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych. Realizacja projektu poprawi natomiast współpracę z innymi służbami ratowniczymi podczas wspólnych działań, ułatwi proces dowodzenia oraz mobilność i operacyjność pojazdów.
Całkowita wartość projektu wynosi: 2 289 798,00 zł, z tego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – 1 488 368,70 zł.
