https://expressbydgoski.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kto zapomniał o ekranach?

Michał Sitarek
- Gdzie są ekrany akustyczne? - pytają mieszkańcy Zielonki. - Gmina nie wniosła żadnych uwag do projektu - ripostują drogowcy. Dodatkowe osłony przy obwodnicy powstaną za dwa lata.

- Gdzie są ekrany akustyczne? - pytają mieszkańcy Zielonki. - Gmina nie wniosła żadnych uwag do projektu - ripostują drogowcy. Dodatkowe osłony przy obwodnicy powstaną za dwa lata.

<!** Image 3 align=none alt="Image 129868" sub="Za kilka tygodni gotowe będą wiadukty w Zielonce i Białych Błotach oraz przejazd w Cielu / Infografika: Kamil Mójta">- Sporo jeżdżę po Polsce i widzę, że wokół takich miejscowości jak Zielonka stawia się ekrany akustyczne - napisał w mailu do redakcji nasz Czytelnik. - Tymczasem dowiedziałem się, że u nas ich zabraknie. Miejscowość z roku na rok staje się większa. Nie wiem, dlaczego nikt nie wziął tego pod uwagę. Gmina i drogowcy każą nam czekać. Ale obawiam się, że jeśli osłon nie postawi się od razu, nigdy się ich nie doprosimy.

<!** reklama>Kilkanaście osób wysłało już protesty do drogowców i Urzędu Gminy. Nikt nie tam nie spodziewał, że modernizacja obwodnicy zacznie budzić emocje. - Pozwolenie na budowę ma prawie trzy lata - mówi zastępca wójta Białych Błot, Krzysztof Jankowski. - Przygotowanie dokumentacji też trwało rok - dwa lata. W sumie mówimy więc o 5-6 latach. W tym czasie w otoczeniu obwodnicy doszło do kilku zmian. Mamy na przykład mieszkańca, który wyciął część prywatnego lasu. Teraz domaga się ekranów akustycznych. Drogowcy nie mieli szans, by wziąć to pod uwagę. Na razie cała trasa powstanie zgodnie z zatwierdzonym projektem. GDDKiA zapowiada przeprowadzenie badań natężenia ruchu w rok po oddaniu inwestycji do użytku i wtedy zabezpieczy dodatkowe odcinki przed hałasem.

Jednak gmina mogła już wcześniej wymóc większą liczbę ekranów.

<!** Image 4 align=left alt="Image 129868" sub="Budowa obwodnicy budzi emocje. Mieszkańcy Zielonki i Ciela skarżą się na brak ekranów akustycznych / Fot. Tadeusz Pawłowski">- Zanim projekt został opracowany, zostały przeprowadzone pierwsze badania natężenia hałasu - wyjaśnia rzecznik GDDKiA, Tomasz Okoński. - Na tej podstawie zaproponowane zostały ekrany w miejscach, gdzie były one niezbędne. Gotowy projekt przedstawiliśmy gminie w marcu 2007 roku. Samorządowcy mieli wówczas czas na przeprowadzenie konsultacji, naniesienie własnych uwag. Ale po miesiącu gmina nie wniosła większych poprawek. Tymczasem, kto ma lepiej orientować się w terenie niż samorządowcy? Dlatego prowadzimy inwestycję zgodnie z przygotowanym projektem. Dopiero po zakończeniu przedsięwzięcia przygotujemy analizę jego oddziaływania na otoczenie. To będzie podstawa do wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń, między innymi ekranów akustycznych. Mam nadzieje, że z tej historii wnioski wyciągną inne gminy. Jesteśmy gotowi do wprowadzania zmian, ale gdy trwają prace projektowe, a nie, gdy zaczynamy budowę.

Obecnie prace prowadzone są na całym odcinku między Stryszkiem i Murowańcem. Nadal brakuje łącznicy w Stryszku, pozwalającej na skręt w kierunku Białych Błot. - Samochody muszą nadal przejeżdżać przez trzy ślimaki. Budowa łącznicy będzie możliwa dopiero po wykonaniu wszystkich prac na nowych wiaduktach nad linią kolejową. Zakończą się one za około 2 miesiące - tłumaczą drogowcy.

W praktyce będą to aż 4 przeprawy (2 pod drogi lokalne i 2 pod drogę ekspresową). Na ukończeniu są wszystkie drogi serwisowe. Za miesiąc cały ruch zostanie przeniesiony właśnie tam. Pozwoli to przyspieszyć prace na głównych jezdniach trasy ekspresowej. Za kilka tygodni oddane zostaną trzy lokalne wiadukty w Zielonce, Cielu i Białych Błotach.

- Bez nich po oddaniu obwodnicy trudno byłoby sobie wyobrazić dojazd do Bydgoszczy - mówi pan Andrzej z Zielonki. - Inaczej wszyscy, którzy, mieszkają na południe od obwodnicy musieliby dojeżdżać do węzła w Białych Błotach lub Stryszku. Tak do dyspozycji będzie jeszcze przejazd przez ulicę Centralną w Białych Błotach i skrót przez Trzciniec. Na razie to gruntówka, ale w przyszłym roku ma zostać utwardzona. Wówczas pojedzie nią znacznie więcej osób. Jednak nawet teraz korzysta z niej sporo samochodów. Gdy zakorkuje się gigantyczne, tymczasowe rondo w Białych Błotach to najlepszy sposób na ominięcie zatoru.

Co z najważniejszym węzłem w Białych Błotach? - Tam prace również przebiegają zgodnie z planem. Liczymy, że pierwsze samochody przejadą nim na początku przyszłego roku. Cała inwestycja zakończy się w maju, chociaż część robót ma spore wyprzedzenie - wyjaśnia Tomasz Okoński.

Jakie są szanse na kolejne odcinki drogi ekspresowej w kierunku Gdańska i Poznania? - Poprawiony raport środowiskowy wysłaliśmy do naszej centrali w Warszawie. Jest tam sprawdzona jego kompletność i zgodność z wszystkimi wymaganiami. Jeśli zostanie pozytywnie zaopiniowany, wysyłamy go do Dyrekcji Ochrony Środowiska - zapowiadają drogowcy. Uzyskanie pozytywnej decyzji środowiskowej, która umożliwi przygotowanie przetargu, na razie idzie jak po grudzie. Ostatnio jednym z powodów odmowy stał się kumak nizinny. Po kilku tygodniach okazało się, że chronionej żaby nie ma na terenach, gdzie miała przebiegać droga.

Modernizacja obwodnicy

  • długość 10 km
  • koszt budowy - 371 mln
  • zakończenie prac - maj 2010 r.
  • długość wiaduktu w Białych Błotach - 82 m
  • szerokość wiaduktu w Białych Błotach - 45 m
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski