Ścieżki rowerowe na ulicach Kamiennej, Zaświat i Wyszyńskiego są w coraz gorszym stanie. Drogowcy obiecują, że wkrótce powinno się to zmienić.
<!** Image 2 align=none alt="Image 176761" sub="Czy nawierzchnie ścieżek rowerowych zawdzięczamy lobbingowi kostkowemu?. Fot. Tadeusz Pawłowski">
Większość ścieżek rowerowych w mieście wyłożona jest charakterystyczną kostką.
- To bzdura - uważa jeden z naszych Czytelników. - Rolkarze na nierównej kostce mogą się pozabijać. Jednak w Bydgoszczy działa lobbing kostkowy i nikt z niczego innego nie chce ścieżek budować. Miasto daje zarobić tylko takim firmom, które je produkują.
Góry i doliny
Sprawdziliśmy. Aleje Wyszyńskiego - kostka, ulica Kamienna - kostka, ulica Zaświat - też kostka.
Najgorzej chyba jest na Kamiennej - na odcinku od Gdańskiej do Wyszyńskiego. Rośliny w kilku miejscach zniszczyły już nawierzchnię. Poza tym, ścieżka nieco przypomina karpatkę (kto lubi słodycze, ten zapewne wie, jak ona wygląda). - Rowerem można przejechać - twierdzi nasza Czytelniczka, która mieszka w centrum. - Zwłaszcza wówczas, kiedy jest sucho. W czasie deszczu kostka robi się bardzo śliska.
<!** reklama>
Rolkarze po ścieżkach z taką nawierzchnią nie jeżdżą. Wolą bezpiecznie poruszać się po asfalcie ścieżek Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku.
- Nie da się dojechać z centrum do Myślęcinka - mówi Łukasz z osiedla Leśnego. - Wolę tam pojechać tramwajem. Rolki mam w plecaku.
Żeby było widać
- Ścieżki rowerowe w znacznej części były budowane z kostki, którą określa się mianem bezfazowej - wyjaśnia Krzysztof Kosiedowski z Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Bydgoszczy. - Celem było zminimalizowanie dyskomfortu jazdy jednośladem. Zdecydowana większość ścieżek w naszym mieście wykonana jest z kostki, ponieważ w ten sposób wyraźnie wydzielamy pas, przeznaczony dla rowerzystów.
Krzysztof Kosiedowski wyjaśnia, że w ciągach trzech wymienionych wcześniej ulic znajduje się bardzo gęsta infrastruktura podziemna, która jest umieszczona pod chodnikami, ścieżkami i pieszojezdniami.
- W przypadku awarii sieci nawierzchnia z kostki umożliwia bardzo szybką i bezśladową naprawę, która nie zmienia parametrów jakościowych duktu - mówi Krzysztof Kosiedowski. - Mając jednak na uwadze oczekiwania bydgoskich środowisk rowerowych i amatorów jazdy na rolkach, zakładamy, iż kolejne ścieżki będą wykonane z asfaltobetonu.
Szersze kółka
Krzysztof Kosiedowski uważa także, że jazda rolkami po nierównej nawierzchni, wykonanej z kostki, jest możliwa. Wystarczy tylko zmienić kółka na twardsze i z większą średnicą. Poza tym, ważne są jeszcze inne elementy, które dobre rolki powinny posiadać.
- Wkładki antyszokowe, specjalne płozy i bardzo dobre buty - wylicza Krzysztof Kosiedowski i obiecuje, że bydgoscy drogowcy sprawdzą stan wszystkich kostkowych ścieżek. Tam, gdzie będzie to potrzebne, naprawią bądź odchwaszczą.