Wskazany projekt był najbardziej zaawansowany w naszym regionie i przygotowywano się już, żeby w następnym etapie sfinansować remont linii z Inowrocławia do Żnina oraz odbudować ze Żnina do Szubina, łącznie z modernizacją trasy Szubin - Bydgoszcz. W tym przypadku nie ogłoszono przetargu na studium planistyczno-prognostyczne.
Projekt od początku budził spore wątpliwości
Jak już pisaliśmy, projekt budowy linii kolejowej Bydgoszcz-Koronowo-Sośno-Więcbork-Sępólno-Kamień-Chojnice, który został zakwalifikowany do dalszego etapu w programie Kolej Plus, od początku wzbudzał spore wątpliwości.
Gmina Koronowo (lider projektu) zwróciła się do 15 samorządów (współpartnerów projektu) o współfinansowanie studium planistyczno-prognostycznego, które miało dać odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tej, wartej od 0,5 do 1 mld złotych, inwestycji.
Koronowo do 6 września miało rozstrzygnąć przetarg na wstępną dokumentację. Najniższa oferta skomunikowania Koronowa z Bydgoszczą i Chojnicami opiewała na ok. 800 tysięcy złotych.
Pokrycie jednej trzeciej tej sumy zadeklarował zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskie, po prawie 60 tys. zł chciały dołożyć też Bydgoszcz i Chojnice.
Na około 50 tys. gotowe było także Koronowo. Bardzo symbolicznie dołożyć się miały samorządy z powiatu sępoleńskiego, co sprawiło, że nie udało się nawet zbliżyć do najtańszej oferty.
- 800 tysięcy po podziale na wszystkie samorządy to 50 tysięcy zł. Czy dla nas to dużo, czy dla gminy Sośno to dużo? Jak porównać do nas miasto Bydgoszcz? Niech każdy sam sobie na to odpowie. Ale na pewno to pieniądze, które spowodują, że albo projekt pójdzie dalej albo zostaną one "wyrzucone w błoto" - komentował Andrzej Marach, wicestarosta sępoleński podczas sesji Rady Powiatu Sępoleńskiego.
Niechęć do zapłaty to jak wycofanie się z inwestycji
Tymczasem podczas ubiegłotygodniowej sesji Sejmiku Województwa marszałek Piotr Całbecki zasugerował, że niechęć do zapłaty nawet symbolicznej składki (np. Sępólna Krajeńskiego, Kamienia Krajeńskiego czy gminy Sośno) należy odbierać jako wycofanie się tych samorządów z projektu.
W efekcie kujawsko-pomorska inwestycja skomunikowania Koronowa z Bydgoszczą i Chojnicami może nie załapać się do programu "Kolej Plus".
Współpraca: Sandra Szymańska
