Konferencja Prawa i Sprawiedliwości we Włocławku

W kwietniu 2022 roku rozstrzygnięto rządowy program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku. Zakwalifikowano do niego34 projekty z 11 województw. Na liście nie ma ani jednego projektu z województwa kujawsko-pomorskiego.
11 miliardów złotych na program Kolej Plus do 2028 roku
Przypomnijmy, że w piątek 22 kwietnia 2022 roku konferencję w tej sprawie - przy budowanym we Włocławku nowym dworcu PKP - zorganizowali politycy Prawa i Sprawiedliwości: posłanka Joanna Borowiak, senator Józef Łyczak oraz włocławski radny Krzysztof Kowalski.
Joanna Borowiak, informując o rozstrzygnięciu rządowego programu Kolej Plus, zaznaczyła między innymi, że nieskorzystanie z niego przez samorząd naszego województwa, jest ogromnym zaniechaniem na niekorzyść mieszkańców regionu.
- Kilka dni temu został rozstrzygnięty nabór do programu Kolej Plus do 2028 roku. Program jest finansowany w postaci bardzo dużej kwoty (łącznie ponad 11 mld zł - przypis redakcji). Jakież było nasze zdumienie kiedy zobaczyliśmy, że wśród 34 pozytywnie zaopiniowanych projektów modernizacji linii kolejowych, odtwarzania połączeń kolejowych, budowy przystanków i łącznic kolejowych, nie ma ani jednego projektu z województwa kujawsko-pomorskiego. Jesteśmy zdumieni zaniechaniem marszałka województwa udziału w tym programie, w którym - trzeba to podkreślić - 85 proc. inwestycji finansuje skarb państwa. 15 proc. finansują albo Urzędy Marszałkowskie, albo łączą to finansowanie z pieniędzmi poszczególnych gmin, które wnioskują do programu - mówiła podczas konferencji Joanna Borowiak, posłanka PiS.
Program Kolej Plus bez województwa kujawsko-pomorskiego. Dlaczego?
Dlaczego samorząd województwa nie zdecydował się na udział w programie Kolej Plus? Urząd Marszałkowski w Toruniu wyjaśnia, że już samo przygotowanie wniosków przez samorządy było bardzo kosztowne, a nie dawało gwarancji, że wniosek zostanie pozytywnie zweryfikowany i inwestycja zostanie zrealizowana.
- Wnioski w ramach naborów do programu Kolej+ mogły zgłaszać samorządy wszystkich szczebli, czyli w przypadku województwa kujawsko - pomorskiego to łącznie ponad 200 samorządów (gmin, miast i powiatów). Program zakładał, że samorządy opracują studium planistyczno-prognostyczne dla każdej inwestycji. Niestety jej opłacenie (a już te koszty sięgały miliona złotych) i wykonanie nie gwarantowało, że dana inwestycja będzie realizowana - informuje Beata Krzemińska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.
Samorząd województwa miał również wątpliwości dotyczące formuły realizowania programu Kolej Plus.
- Duże projekty infrastrukturalne powinny być finansowane przez państwo, które odpowiada za linie kolejowe. Zarówno za ich budowę jak i utrzymanie. A samorząd województwa płaci za ich użytkowanie (czyli za przejazd pociągu po torach) do PKP PLK - w ramach usługi przewozowej świadczonej przez przewoźników. Niemniej byliśmy gotowi do pomocy finansowej samorządom z naszego regionu, które zgłosiły się do programu Kolej+. Okazało się, że nawet w przypadku udzielenia naszego wsparcia, koszty udziału w projekcie okazały się zbyt duże dla samorządów lokalnych z naszego regionu - zaznacza Beata Krzemińska w nadesłanej do redakcji odpowiedzi.
Rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu wyjaśnia również, dlaczego nasze województwo nie zgłaszało indywidualnie projektów do rządowego programu Kolej Plus.
Wynika to z faktu, że linie kolejowe, na których samorząd województwa realizuje przewozy osobowe, albo już są wyremontowane, albo trwają na nich prace modernizacyjne (linia 207 na odcinku z Grudziądza do Torunia- modernizowana jest z RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego), albo w najbliższym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe planują poprawę parametrów technicznych tych tras.