Jak zregenerować mózg zmęczony stresem? Oto najskuteczniejsze sposoby, dzięki którym obniżysz poziom stresu

Monika Góralska
Monika Góralska
sifotography/123rf.com
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Nie od dziś wiadomo, że długotrwały stres negatywnie wpływa na zdrowie i prowadzi do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu układu sercowo-naczyniowego, z zawałem serca na czele. Chroniczny stres niszczy również nasz mózg, prowadząc do zmian w jego strukturze. Na szczęście proces ten da się zatrzymać, a mózg zregenerować za pomocą kilku zmian nawyków i trybu życia. Sprawdź, jak odbudować swój mózg.

Najbardziej szkodliwy dla mózgu jest długotrwały stres

Czasami zdarzają się sytuacje stresowe takie jak intensywny hałas, kolejka do kasy w sklepie czy korek, które są jednak krótkotrwałe i szybko przemijają, a po nich łatwo wracamy do normy. Najbardziej szkodliwy jest jednak długotrwały stres, utrzymujący się tygodniami, a nawet miesiącami czy latami na stałym poziomie. Pod jego wpływem odczuwamy stałe napięcie, a nasz mózg jest w stanie gotowości do "walki lub ucieczki". Zwykle początkowo nie zauważamy tego stanu, jednak z czasem mogą pojawić się niepokojące objawy, które wpływają negatywnie na stan naszego zdrowia zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Długotrwały stres niszczy nasz mózg i to dosłownie. Pod jego wpływem zanika istota szara, a na jego uszkodzenie najbardziej narażony jest hipokamp i kora przedczołowa, gdzie znajduje się nasze "superego". Te części mózgu odpowiadają za funkcje poznawcze takie jak planowanie, podejmowanie decyzji, przewidywanie ich konsekwencji, pamięć oraz emocje. Pod wpływem stresu mamy problemy z koncentracją i pamięcią, nie potrafimy kontrolować emocji, wybuchamy gniewem lub zaczynamy płakać bez określonego powodu. Długotrwały stres nasila te objawy i może doprowadzić do wystąpienia zaburzeń lękowych, depresji, a także chorób układu sercowo-naczyniowego, w tym również zawału czy udaru.

Zobacz także:

Co pomoże zregenerować mózg?

Z tego powodu bardzo ważne jest, aby nasz mózg miał możliwość odpoczynku i regeneracji, ponieważ dzięki temu negatywne zmiany da się odwrócić, a mózg jest na tyle elastyczny, że jest w stanie szybko wrócić do normy. Zniszczone lub uszkodzone stresem obszary mózgu pomoże nam odbudować:

Aktywność fizyczna
Wystarczy 15-30 minut umiarkowanie intensywnych ćwiczeń dziennie takich jak aerobik, joga, a nawet spacer, aby zahamować wydzielanie hormonu stresu jakim jest kortyzol, a podwyższyć poziom endorfin. Nawet niewielka aktywność fizyczna wykonywana codziennie, szczególnie na świeżym powietrzu wpłynie na poprawę humoru oraz dotlenienie mózgu, co jest niezwykle istotne dla jego regeneracji i odporności na stres.

Medytacja
Warto wypróbować mindfulness, czyli trening uważności. Polega on na skupieniu się na bodźcach płynących w danej chwili z zewnątrz oraz z własnego wnętrza. Skoncentrowanie uwagi na obecnej chwili, bycie "tu i teraz" pozwoli na oderwanie się od dręczących myśli, co pomoże zapomnieć o problemach i złagodzi stres.

Zdrowy sen
Mózg najlepiej regeneruje się w czasie snu, który powinien trwać ok. 7-8 godzin na dobę. Odpowiednia dawka snu reguluje poziom kortyzolu we krwi, który zwiększa się, gdy jesteśmy niewyspani. Niestety stres zwykle wywołuje bezsenność, co wprawia nas w błędne koło stresu. Aby do tego nie dopuścić należy zadbać o właściwą higienę snu. Najlepiej więc kłaść się spać i wstawać zawsze o tej samej porze, na godzinę przed snem nie używać telefonu, komputera i nie oglądać telewizji oraz nie spożywać obfitych posiłków na 2-3 godziny przed snem. Dobrze jest też przewietrzyć sypialnię i utrzymywać w niej temperaturę nie przekraczającą 22 st. C.

Krótka drzemka
W regeneracji mózgu oraz odstresowaniu się pomoże także krótka drzemka w ciągu dnia. Nie powinna ona jednak trwać dłużej niż 30 minut, ponieważ po tym czasie nasz mózg może wejść w głębszą fazę snu i wybudzenie się z niej spowoduje odczuwanie rozbicia, dezorientacji i jeszcze silniejszego zmęczenia.

Systematyczny seks
Oksytocyna i dopamina wydzielane w czasie stosunku wpływają na tworzenie się nowych komórek oraz połączeń nerwowych w mózgu. Uwalniana jest również serotonina, która jest ważnym neuroprzekaźnikiem w mózgu, a odpowiada również za kontrolę nastroju oraz zasypianie. Seks dostarcza także dawkę aktywności fizycznej, a wydzielane w jego trakcie inne hormony wpływają na poprawę humoru i ogólnego samopoczucia.

Stres, niepokój i lęk to coraz częstsze skutki wciąż niepokonanej epidemii COVID-19. Szukając sposobu na zmniejszenie codziennego napięcia i innych niekorzystnych objawów i skutków stresu coraz częściej sięgamy po naturalne środki ziołowe.Zioła oraz wytwarzane z nich suplementy diety i leki bez recepty mogą być równie skuteczne, co syntetyczne farmaceutyki, a ich stosowanie jest bezpieczniejsze i nie grozi rozwojem tolerancji czy uzależnienia. Zawarte w ziołach związki bioaktywne wpływają na równowagę przekaźników nerwowych i wydzielanie hormonów, przy czym działanie niektórych roślin zostało szczególnie dobrze poznane. Sprawdź, które zioła są dobre na stres! Polecamy 10 roślin dostępnych w formie herbatek i tabletek, które pomagają radzić sobie ze zdenerwowaniem, niepokojem i lękiem.Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.Więcej informacji na temat mechanizmów stresowych, sposobu działania ziół i kwestii wyboru skutecznego produktu ziołowego znajdziesz w naszym artykule.

Najlepsze ziołowe herbatki i tabletki na stres – jak działaj...

Właściwa dieta
Mózg, mimo niewielkich rozmiarów, do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje dużej dawki energii, którą czerpie z pożywienia jakie mu dostarczamy. Ważnie więc, abyśmy karmili go odpowiednimi składnikami, które pozwolą mu się zregenerować i właściwie pracować. Przede wszystkim potrzebuje on kwasów omega-3, zawartych w tłustych rybach morskich oraz składników takich jak luteina, azotany, witamina K i foliany, które znajdziemy w zielonych warzywach liściastych. Głównym "paliwem" dla mózgu są również cukry, które powinniśmy jednak czerpać z owoców, a nie produktów dosładzanych białym cukrem. Należy również unikać produktów przetworzonych, zawierających tłuszcze nasycone. Dietę dla mózgu wzbogacą również orzechy, migdały, kakao i gorzka czekolada, które wspomagają pamięć i koncentrację.

Warto także pamiętać o witaminie D, która chroni neurony poprzez usuwanie blaszek amyloidowych pojawiających się w chorobie Alzheimera. Prawidłowy poziom witaminy D zapobiega demencji i zaburzeniom poznawczym, a znajdziemy ją w żółtkach jaj, wątróbce, serach czy rybach takich jak makrela, tuńczyk, łosoś. Należy pamiętać, że witamina ta jest aktywowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych, dlatego w okresie jesienno-zimowym należy ją suplementować.

Relacje społeczne
W prawidłowym funkcjonowaniu mózgu pomaga również utrzymywanie więzi społecznych. Spotykanie się z przyjaciółmi, rozmowa z bliskimi czy wspólne wyjście na miasto zapobiega wystąpieniu demencji oraz stymuluje wydzielanie neuroprzekaźników w mózgu takich jak endorfiny i oksytocyna. Hormony te pozytywnie wpływają na nastrój i pozwalają w pełni cieszyć się życiem.

ZOBACZ: Dieta śródziemnomorska może obniżyć poziom stresu

Wideo

Materiał oryginalny: Jak zregenerować mózg zmęczony stresem? Oto najskuteczniejsze sposoby, dzięki którym obniżysz poziom stresu - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie