Od 2020 r. obieg bezgotówkowy wyprzedza płatności gotówką, osiągając kolejno w 2020 r. 54 proc. udziału w liczbie transakcji zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych, a w 2021 r. zwiększając ten wskaźnik do 57 proc. – wynika z badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce”, przygotowane przez zespół pod kierownictwem dr hab. Michała Polasika dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
– Zmiany, które nastąpiły na przestrzeni ostatnich lat, napawają dużym optymizmem. Wszystko wskazuje na to, że kolejna dekada może jeszcze dynamiczniej rozwinąć obrót bezgotówkowy, zwłaszcza biorąc pod uwagę preferencje płatnicze młodszego pokolenia konsumentów – mówi Joanna Erdman, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Kto płaci bezgotówkowo?
Zdaniem ekspertki do płatności bezgotówkowych przekonują się nowe grupy społeczne, np. seniorzy, którzy z jednej strony są najmniej ubankowieni, a z drugiej wykazują otwarte podejście do nowych metod płatności. – To pokazuje, jak duży potencjał tkwi nadal wśród konsumentów. Podstawowym impulsem do zmian jest edukacja, która pozwoli przekroczyć barierę niepewności, zwłaszcza wśród osób o niższych kompetencjach cyfrowych – komentuje.
Niemal co czwarty respondent (22 proc.) przyznaje, że korzysta z mobilnych płatności zbliżeniowych przy użyciu technologii NFC. Potencjał płatności telefonem jeszcze nie został w pełni wykorzystany - 47 proc. ankietowanych przyznało, że w przyszłości zamierza płacić za pomocą smartphone’a.
- Ważna decyzja dla kredytobiorców w sprawie stóp procentowych. Co z kredytami?
- Oprocentowanie lokat bankowych w górę. "W ciągu roku wzrosło ponad dwudziestokrotnie"
- Emerytury będą wyższe. To już pewne. Powód nie jest oczywisty. Sprawdź ile zyskasz
- Polacy rzucili się na lokaty. Założyliśmy najwięcej lokat od ponad 13 lat
7 na 10 Polaków preferuje płatności elektroniczne
Powyższe dane potwierdza również badanie "Postawy wobec form płatności" zleconego przez eService, z którego wynika, że 62 proc. polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą płatności elektronicznych, np. kartą płatniczą.
Jak wskazano, głównym powodem wyboru gotówki jest brak możliwości płatności elektronicznej w sklepie lub punkcie usługowym.