Pod koniec lutego o zgłoszeniach w aplikacji dyskutowano na grupie „Bydgoski Hydepark”. Jednym z wątków była kwestia tego, jak długo mieszkańcy czekają na realizację ich sprawy. Pan Bartosz zapytał innych użytkowników, z kiedy mają najstarsze niezrealizowane zgłoszenia, samemu pisząc o kwietniu 2023 r.
– 22.10.2022, wniosek o postawienie słupków w celu uniemożliwienia kierowcom nielegalnego przejazdu przez chodnik, status przyjęte po kilku dniach od zgłoszenia i tak do teraz – napisał pan Filip. Dziura w chodniku – 17.09.2022. Przerdzewiała barierka – 7.06.2020 – ujęte w planie robót na 2024. Przykładów dat i wskazania przyjętych, ale niezrealizowanych zgłoszeń jest więcej.
Zapytaliśmy bydgoski ratusz o statystyki dotyczące działania aplikacji, w tym, jeśli jest to możliwe do ustalenia, średniego czasu oczekiwania na realizację czy procentu zrealizowanych zadań. Od 1 czerwca 2020 roku do 26 lutego 2024 liczba zgłoszeń złożonych za pośrednictwem aplikacji to 66 083. W 2020 roku średnio dziennie spływało ich 40, a w 2024 r. jest są 63 zgłoszenia. Liczba aktywnych w aplikacji użytkowników to blisko 11,5 tys. osób. Najwięcej zgłoszeń trafia do:
- Straż Miejska – 29 599;
- Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – 23 161;
- Wydział Zieleni i Gospodarki Komunalnej UMB – 6555;
- Wydział Gospodarki Odpadami UMB – 3345;
- Wydział Zarządzania Kryzysowego – 997;
- Straż Miejska – Referat Wykroczeń – 885.
Ze statystyk przekazanych przez Urząd Miasta Bydgoszczy dowiadujemy się, że najwięcej uwag mieszkańców dotyczy:
- nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu – 22 664;
- uszkodzonej jezdni/pobocza/chodnika/drogi rowerowej – 9851;
- uszkodzonego oświetlenia ulicznego, latarni – 5223;
- terenów zanieczyszczanych – 4883;
- utrzymania zieleni 3471.
Z czego wynika fakt, że są zadania, które przez wiele miesięcy nie są realizowane? – Pytanie jest na tyle ogólne, że trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Przyczyn może być kilka, m.in. działania zostają ujęte w kolejnych latach budżetowych, zadania mogą być realizowane w ramach programu 75/25 lub BBO, brak środków w budżecie – wymienia Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy. Zapytaliśmy również czy miasto jest zadowolone z działania aplikacji i czy planowane w niej jakieś zmiany.
– DoB jest rozwijane – do współpracy w ramach aplikacji dołączają kolejne wydziały, biura, jednostki. W kategorii: Bezpieczeństwo i porządek wprowadzono nową podkategorię: Reklama naruszająca standardy estetyczne. Wprowadziliśmy system wysyłania komunikatów do mieszkańców np. ostrzeżenia pogodowe, informacje o możliwych utrudnieniach komunikacyjnych (ostatnio związane z protestem rolników), akcjach sprzątania dzikich wysypisk itp. – dodaje rzeczniczka.
Jak mówi, aplikacja ma usprawnić kontakt z mieszkańcami, którzy mogą zgłaszać informacje o nieprawidłowościach w 9 kategoriach (zwierzęta, drogi, odśnieżanie, komunikacja miejska, pojazd, śmieci, zieleń i środowisko, uszkodzenia/dewastacje oraz bezpieczeństwo i porządek), a w ich ramach w 43 podkategoriach. Przypomina, że uwagi można dodawać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a samo zgłoszenie można zrealizować nawet w 2 minuty. Uwagi mieszkańców o działaniu aplikacji mają być na bieżąco analizowane.
– Prosimy, aby podczas dokonywania zgłoszeń załączać zdjęcia obrazujące usterkę oraz panoramę lokalizacji usterki, a także zwrócić uwagę czy poprawnie został umieszczony na mapie znacznik przed wysłaniem zgłoszenia, szczególnie, gdy zgłoszenie dodawane jest poza miejscem usterki, np. z domu – apeluje Marta Stachowiak.
