[break]
Około 400 mln zł dofinansowania chce dostać Bydgoszcz na wiele inwestycji, związanych przede wszystkim z budową i modernizacją infrastruktury. Pieniądze na to gwarantować mają Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - ZIT.
Po posiedzeniu Komitetu Sterującego ZIT najważniejszy dokument - strategia - przesłany został do Ministerstwa Rozwoju oraz Urzędu Marszałkowskiego.
Po pozytywnym zaopiniowaniu dokumentu przez te instytucje Bydgoszcz będzie miała zagwarantowane dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Po pierwsze - transport
Największe dofinansowanie miasto zaplanowało na inwestycje związane z transportem szynowym.
Na pierwszym miejscu jest budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Dofinansowanie wynieść ma 168,3 mln zł. Nowe połączenie górnego tarasu z centrum gotowe ma być na przełomie 2018/2019, a więc z rocznym poślizgiem, o czym „Express” pisał kilka dni temu. Warto dodać, że w ramach tego projektu na bydgoskie torowiska trafić ma kolejnych 15 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Drugą pod względem wartości inwestycją komunikacyjną jest budowa trasy tramwajowej, łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską. Dziś nie wiadomo jeszcze, jaki kształt przyjmie to połączenie. Rozważane są dwa warianty. Przeprawa powstanie albo w sąsiedztwie mostu Kazimierza Wielkiego, albo kilkaset metrów dalej jako przedłużenie ul. Perłowej. Prace rozpoczną się najwcześniej pod koniec 2017 roku lub na początku 2018 roku. Optymistyczny wariant zakłada, że inwestycja zostanie zakończona pod koniec 2019 roku, jednak bardziej realny termin to rok 2020. Dofinansowanie z ZIT wynieść ma 49,1 mln złotych.
Mniejsze projekty obejmują m.in. przebudowę torowiska wzdłuż Chodkiewicza, w ciągu Toruńskiej oraz wzdłuż ul. Gdańskiej na odcinku od Kamiennej do Dwernickiego.
Po drugie - ciepło
Na transport przeznaczone ma być łącznie niemal 260 mln zł dofinansowania, a na tzw. efektywność energetyczną - ponad 60 mln zł.
Przebudowana i zmodernizowana ma zostać sieć ciepłownicza, również w sposób umożliwiający wykorzystanie energii cieplnej wytworzonej w warunkach kogeneracji. To technologia wytwarzania w elektrociepłowniach również prądu, przynosząca korzyści ekonomiczne i ekologiczne.
Wśród projektów, które otrzymać mogą dofinansowanie w trybie pozakonkursowym, znalazły się m.in.:
- przebudowa trasy tramwajowej wzdłuż Wojska Polskiego na odcinku od ul. Szarych Szeregów do ul. Chemicznej wraz z zakupem taboru;
- przebudowa torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Ustronie do ronda Toruńskiego;
- buspas na ul. Kolbego od Grunwaldzkiej do granicy miasta;
- buspas na ul. Wały Jagiellońskie od Nowego do Zbożowego Rynku;
- buspas na ul. Gdańskiej od Rekreacyjnej do pętli autobusowej "Myślęcinek".
Pomysłem,który tworzyć ma więzi pomiędzy Bydgoszczą a okolicznymi gminami, jest budowa systemu park and ride, a więc punktów przesiadkowych z samochodów do komunikacji miejskiej. Na powyższe zadania w Bydgoszczy strategia ZIT przeznaczyła ponad 80 mln złotych.
ZIT-owskie rozdwojenie
Bydgoscy politycy nie ukrywają, że w sprawie inwestycji mają mieszane odczucia.
- Wszystko, co powstanie w Bydgoszczy, jest temu miastu potrzebne - deklaruje Roman Jasiakiewicz, radny sejmiku województwa. - Problem w tym, że nadal nie widzę związków funkcjonalnych pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem, a inwestycje finansowane z ZIT raczej ich nie stworzą...
Podobnie uważa Piotr Cyprys, przewodniczący Stowarzyszenia Metropolia Bydgoska.
- Gdyby ZIT powstał w oparciu o bydgoski obszar funkcjonalny, efektywność projektów byłaby większa. Dziś to tylko kompromis osiągnięty dla wykorzystania funduszy unijnych, a projekty w większości są typowo miejscowymi.
Czym to się je?
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - ZIT - to nowa forma współpracy samorządów, wykorzystująca fundusze europejskie. Mają one zostać przeznaczone przede wszystkim na zrównoważony rozwój obszarów miejskich. W tzw. Bydgosko-Toruńskim Obszarze Funkcjonalnym do podziału będzie niemal 750 mln złotych. Do 2020 roku skorzysta z nich łącznie 25 gmin - sygnatariuszy porozumienia.
