Spis treści
Historia i teraźniejszość. Podstawa programowa nowego przedmiotu
W podpisanych przez ministra edukacji rozporządzeniach zostały zawarte:
- podstawa programowa do nowego przedmiotu historia i teraźniejszość,
- zmiany w podstawie programowej przedmiotu historia (zakres podstawowy i rozszerzony),
- zmiany w podstawie programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie (zakres rozszerzony).
W treściach nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość znajdą się m.in. następujące zagadnienia:
- Wiedza o podstawach życia społecznego,
- Świat i Polska w latach 1945–1956,
- Świat i Polska w latach 1956–1970,
- Świat i Polska w latach 1970–1980,
- Świat i Polska w latach 1980–1991,
- Świat i Polska w latach 1991–2001,
- Świat i Polska w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.
Minister Edukacji i Nauki @CzarnekP podpisał trzy projekty rozporządzeń. Wprowadzone zmiany obejmują m. in. nowy przedmiot historia i teraźniejszość oraz podstawy programowe przedmiotów: historia oraz wiedza o społeczeństwie.
— Ministerstwo Edukacji i Nauki (@MEIN_GOV_PL) March 8, 2022
Szczegóły ➡️ https://t.co/gJmurpMkB3pic.twitter.com/8nHqyEGVaN
Szczegółowe informacje na temat podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość znajdują się tutaj. Uczniowie będą się uczyć m.in. o pandemii COVID-19 czy oceniać znaczenie i skutki katastrofy smoleńskiej z 10 kwietnia 2010 roku.
W jakich klasach będzie HiT?
Liczba godzin nauczania wyżej wymienionych przedmiotów w szkołach ponadpodstawowych ma ulec zmianie. Od roku szkolnego 2022/2023 uczniowie będą mieli następującą liczbę godzin przedmiotu historia i teraźniejszość:
- W liceum: 2 godziny (klasa I), 1 godzina (klasa II),
- W technikum: 1 godzina (klasa I), 1 godzina (klasa II), 1 godzina (klasa III),
- W szkole branżowej I stopnia: 1 godzina (klasa I).
Z kolei liczba godzin historii ma zmniejszyć się z 8 do 7 (w całym cyklu kształcenia). Lekcje historii mają być realizowane w liceum i technikum do końca pierwszego semestru w ostatniej klasie. Wymiar godzin nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie w zakresie rozszerzonym ma pozostać taki sam, a więc 6 godzin (historia) i 8 godzin (wiedza o społeczeństwie) w całym cyklu kształcenia.
Harmonogram i cel zmian w nauczaniu historii
Jak informuje MEiN nowy przedmiot ma być wprowadzany stopniowo. W roku szkolnym 2022/2023 pojawi się w pierwszych klasach liceum, technikum i szkół branżowych I stopnia, a w kolejnych latach będzie obejmował następne klasy. Uczniów, którzy rozpoczęli naukę w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023 zmiana ta nie będzie obowiązywać.
Decyzję o wprowadzeniu do szkół nowego przedmiotu resort edukacji argumentował tym, by przybliżyć uczniom zaniedbywany dotąd okres historii najnowszej. Nastąpić ma także wydłużenie narracji historycznej o okres 2004-2015, przy redukcji niektórych zagadnień z minionych epok.
Kto będzie uczył przedmiotu historia i teraźniejszość? Podręcznik do HiT-u
Przedmiotu historia i teraźniejszość będą mogli uczyć nauczyciele, posiadający kwalifikacje do prowadzenia zajęć z historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Jednocześnie od czerwca 2022 roku zostaną zorganizowane kursy doszkalające dla pedagogów. Nauczyciele w trakcie szkoleń zapoznają się z podstawą programową nowego przedmiotu, metodyką nauczania oraz narzędziami edukacyjnymi, które można wykorzystać na lekcjach.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej są już dostępne materiały do nauczania historii oraz wiedzy o społeczeństwie, które zostaną niebawem zmienione pod kątem nowej formuły nauczania. Mają tam pojawić się tam również materiały do nauczania nowego przedmiotu: historia i teraźniejszość.
Podręcznik do nauki nowego przedmiotu został opracowany przez Wojciecha Roszkowskiego i ukazał się dzięki wydawnictwu Biały Kruk. „Historia i Teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945–1979” zawiera 8 działów i 512 stron. Wzbudził on sporo kontrowersji. Zarzuca mu się nieadekwatną formę, a także niestosowne treści.
Jak podaje PAP kolejny podręcznik do HiT-u to "Historia i teraźniejszość" Wydawnictwa Szkolnego i Pedagogicznego autorstwa Izabeli Modzelewskiej-Rysak, Leszka Rysak, Karola Wilczyńskiego i Adama Ciska został dopuszczony do użytku 2 września
– Wszyscy co chcą mogą napisać podręcznik do historii i teraźniejszości – zaznaczył Przemysław Czarnek. – Ja przyjmuję wszystkie wnioski o dopuszczenie do użytkowania podręczników. [..] Procedura trwa od półtora do dwóch miesięcy. Za chwilkę będzie zgoda na podręcznik Oświatowca. Czekam na kolejne wydawnictwa – poinformował minister.
