Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Grzegorz Łapanowski: Rewolucjonizowanie świątecznego menu nie ma sensu [WIDEO]

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Co ciekawe, ceny mieszkań przez ostatnie 10 lat rosły wolniej niż ceny wigilijnego karpia.
Co ciekawe, ceny mieszkań przez ostatnie 10 lat rosły wolniej niż ceny wigilijnego karpia. Grzegorz Dembinski/ Polska Press
- Dla mnie Święta, to czas na tradycję- tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny i dodaje, że rewolucjonizowanie całego świątecznego menu nie do końca ma sens.

- Myślę, że jest w nas poszukiwanie nowości i takie zainteresowanie trendami, jesteśmy skłonni do eksperymentów. Z drugiej strony, dla mnie Święta, to czas na tradycję- mówi nam Łapanowski. - Jeżeli mamy takie podejście 80 do 20, gdzie 80 to tradycja, a 20 to eksperymenty, to wtedy zachowane są te dobre proporcje- dodaje.

Ekspert wskazuje, że rewolucjonizowanie całego świątecznego menu nie do końca ma sens. - Dla mnie to są takie smaki, które pamiętam sprzed kilkudziesięciu lat, kiedy jem barszcz na zakwasie z uszkami faszerowanymi grzybami, to n prawdę ten smak przypomina mi moje dzieciństwo i chciałbym żeby ten smak pozostał ze mną do końca życia- tłumaczy.

Jednocześnie zwraca uwagę, że są takie "nieduże rzeczy" dzięki którym możemy odmienić wigilijne dania. - Karpia nacinam w specyficzny sposób i smażę go w głębokim oleju, dzięki czemu wytapiają się wszystkie ości. Tym sposobem dalej mam tradycyjne danie ale jednak trochę forma i trochę smak i trochę jakość tego dania jest inna- dodaje.

Karp zdrożał bardziej niż mieszkania

- Ceny mieszkań przez ostatnie 10 lat rosły wolniej niż ceny wigilijnego karpia- wskazują w przesłanym komentarzu Oskar Sękowski oraz Bartosz Turek, HRE Investments.

Powołując się na dane GUS przypominają, że jeszcze w 2011 roku za kilogram karpia płaciliśmy 15 złotych. Dla porównania w tym roku musieliśmy średnio dopłacić 8 złotych do każdego kilograma tej ryby. - To znaczy, że cena wigilijnego specjału wzrosła w tym czasie o ponad połowę (53 proc.)- zaznaczono.

- Dla porównania dane NBP sugerują, że przez 10 ostatnich lat mieszkania w 7 największych miastach podrożały o 45 proc. W 3 kwartale 2011 roku za metr lokalu średnio trzeba było zapłacić prawie 6,3 tys. zł. Obecnie stawka ta wynosi 9,1 tys. zł. Innymi słowy 10 lat temu za równowartość metra mieszkania w dużym mieście można było mieć na wigilijnym stole 415 kg karpia, a dziś mielibyśmy ich niecałe 396 kg i to pomimo faktu, że nominalnie metr jest dziś o prawie połowę droższy niż przed dekadą- czytamy w komentarzu.

Jednocześnie jak wynika z badania cen przeprowadzonemu przez HRE Investments w 6 czołowych sieciach spożywczych w Polsce – Auchan, Biedronka, Lidl, Carrefour, Leclerc i Frisco.pl - skompletowano wigilijny koszyk potrzebny do przyrządzenia 12 tradycyjnych wigilijnych potraw dla 10 osób. Założenie było takie, aby na stół trafiły własnoręcznie przyrządzone: barszcz z uszkami, zupa grzybowa, karp, dwa rodzaje śledzia, kapusta z grochem, pierogi z kapustą i grzybami, kluski z makiem i miodem, sernik, piernik, makowiec i kompot z suszu.

Z badania tego wynika, że za tegoroczne zakupy uwzględniające 41 produktów zapłacimy około 400 zł. Dwa lata temu koszt wigilijnego koszyka był o prawie 50 zł niższy. - Najwięcej przyjdzie nam zapłacić za króla wigilijnego stołu, czyli karpia – przyjmując, że potrzebujemy go sporo (4 kg ryby w całości lub 2,5 kg filetów) będzie nas to kosztować niemal 92 zł. W 2019 roku było to około 60 zł- czytamy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Chmieleńskie Babki Wielkanocne 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Grzegorz Łapanowski: Rewolucjonizowanie świątecznego menu nie ma sensu [WIDEO] - Strefa Biznesu