W niedzielę zakończyła się jubileuszowa, 10. edycja Festiwalu Prapremier. To jednak nie koniec scenicznych emocji w grodzie nad Brdą. Już w najbliższy weekend rusza festiwalowy ANEKS poświęcony teatralnym inicjatywom obywatelskim. Przez te trzy dni będzie się naprawdę sporo działo.
<!** Image 2 align=none alt="Image 180300" >
Aneks otworzy Chór kobiet Marty Górnickiej, w którym mieszkanki Warszawy wykrzyczą (dosłownie) swój bunt przeciwko dyskryminacji kobiet. Ten nowoczesny chór tragiczny tworzony przez kobiety różnych zawodów i w różnym wieku podważa klisze językowe i odsłania język w jego ideologicznym wymiarze, przemawia słowami tekstów wykluczonych. Partytura opiera się na tekstach kultury m. in. fragmentach Antygony, dziełach Barthesa, Foucaulta, Simone de Beauvoir, frazach codziennego języka, sloganach reklamowych, przepisach kulinarnych, cytatach z filmów i baśni. Zabrzmią zapomniane nuty i dźwięk telewizora.
Zamierzeniem autorki było przywrócenie chórowi jego antycznej roli w teatrze. O swoim projekcie pisze tak: Dramat nowożytny zerwał z chórem, przez co pozbawił się pewnego wymiaru tragiczności. Musimy przywrócić chór scenie, znaleźć nowe formy jego teatralnej obecności; musimy przywrócić kobiety chórowi. Chór kobiet będzie krzyczał, szeptał i śpiewał. Słowa potraktuje jak muzykę. Język przemieni w głos – uruchomi jego subwersywną siłę.
Czy bydgoskiej publiczności przypadnie do gustu ten powrót do teatralnych korzeni? Przekonamy się już w piątek, 14 października o godz. 19.
<!** reklama>
A już w sobotę o godz. 17 zobaczymy Portret w reż. Justyny Sobczyk w wykonaniu również Teatru 21, od pięciu lat działającego przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych Dać Szansę w Warszawie. Na scenie pojawią się wychowankowie tej instytucji, czyli dzieci z zespołem Downa i autyzmem, Spektakl, który powstał na podstawie książki Burzowa noc Michéle Lemieux opowiada o dylematach tożsamościowych osoby z zespołem Downa.
Podobnej tematyki dotykał będzie pokaz filmów dokumentalnych pod wspólnym tytułem Dowtown 21, który już dwie godziny później rozpocznie się na górnym foyer Teatru Polskiego. W jego ramach zobaczymy dwa filmy: 21 – szesnastominutowy obraz Krzysztofa Nowickiego, bydgoskiego twórcy kina niezależnego oraz Dowtown – Miasto Downów w reż. Marty Dzido i Piotr Śliwowskiego. Pierwszy z nich opowiada historie pierwszych miłości zrodzonych podczas wspólnych wyjazdów i zajęć tanecznych dziewcząt i chłopców bydgoskiego zespołu Amadeo. Drugi opowiada o projekcie fotograficznym Oiko Petersena. Fotografowani przez niego modele, ubrani w kreacje, specjalnie zaprojektowane dla nich przez czołowych polskich projektantów, wcielają się w role bohaterów swoich marzeń.
Ostatni dzień Aneksu rozpocznie się o godz. 17, również w górnym foyer TPB, gdzie Joanna Erbel poprowadzi panel dotyczący potencjału i zagrożeń związanych z interwencjami artystycznymi w przestrzeni miejskiej. Osoby biorące udział w dyskusji zastanowią się Czy sztuka powinna wychodzić w miasto? Moderatorka jest jest redaktorką Krytyki Politycznej, a ponadto (czy wręcz przede wszystkim) - jak pisze o niej Paulina Capała - feministką, weganką i ekolożką. Dla niej teoria idzie w parze z praktyką. Co więcej, jest obywatelką miejską, co w pełni uprawnia ją do poprowadzenia tej rozmowy. Z pewnością będzie ciekawie.
Aneks zakończy się mocnym bydgoskim akcentem, czyli spektaklem Anny Włodarskiej Sunday Bloody Sunday [na zdjęciu] w reż. Łukasza Gajdzisa. Sztuka ta jest efektem letnich warsztatów w TPB, w których wzięli udział młodzi bydgoszczanie, w wieku 10-18 lat. Warsztaty te odbyły się w drugiej połowie lipca br. i dotyczyły trwającej od kilku dziesięcioleci dyskusji publicznej na temat tzw. „Bromberger Bludsonntag” (krwawej niedzieli – przyp. red.) – wydarzeń, do których doszło na ulicach Bydgoszczy w dn. 3 - 4 września 1939 roku. Spodziewajcie się serii niewygodnych pytań o przeszłość, które padną ze sceny. Ponadto uczestnicy spektaklu, aktorzy spróbują opowiedzieć historie mieszkańców tamtych czasów - historie, które udało im się zebrać dzięki bezpośredniemu kontaktowi ze świadkami tych wydarzeń, jak również na podstawie zapisków osób, które zapamiętały ten epizod z historii miasta. Mocno, wyraźnie i konkretnie – tak ja w naszym teatrze lubią najbardziej. Spektakl rozpocznie się o godz. 19 na Dużej Scenie TPB w niedzielę, 16 października.
A już dwa dni później w tym samym miejscu ruszy swoisty bonus do tegorocznego Aneksu, czyli 8. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Reportażu Camera Obscura, ale o nim szerzej poinformujemy Was już za kilka dni.