Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Express pyta kandydatów o plany na kulturę. Rafał Bruski: "Dzięki aplikacji informacje o kulturze będę na wyciągnięcie ręki"

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski będzie ubiegać się o reelekcję
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski będzie ubiegać się o reelekcję Tomasz Czachorowski
"Express Bydgoski" poprosił kandydatów ubiegających się w nadchodzących wyborach samorządowych o urząd Prezydenta Bydgoszczy o precyzyjne odpowiedzi na dwa pytania dotyczące czterech dziedzin życia mieszkańców miasta. Dziś pytania o kulturę.

Każdy z komitetów wyborczych otrzymał te same pytania i możliwość prezentacji odpowiedzi na internetowej stronie "Expressu Bydgoskiego". Będziemy je publikować systematycznie, do czwartku, 4 kwietnia. W ostatni przedwyborczy piątek, 5 kwietnia, zebrane hasłowo odpowiedzi przedstawimy na łamach papierowego wydania EB. Dziś pytania i odpowiedzi dotyczące kultury. Odpowiada Rafał Bruski, obecny prezydent Bydgoszczy, który stara się o reelekcję.

Jak ocenia Pan aktualny stan bydgoskiej kultury?
Bydgoską kulturę oceniam jako dynamiczną i rozwijającą się z każdym rokiem. Ważną cechą jest jej wysoka jakość i kreatywność twórców. Od początku uważałem, że kulturę powinni tworzyć ludzie kultury. Po 14 latach stwierdzam, że to właśnie bydgoskie środowisko kultury stanowi jej największy atut.

Bogata oferta miejskich i marszałkowskich instytucji oraz organizacji pozarządowych, a także międzynarodowe sukcesy naszych artystów są dowodem na wysoką jakość tego środowiska. Tylko w 2023 r. w 5000 wydarzeniach organizowanych tylko przez instytucje miasta wzięło udział ponad 770 tys. widzów! Tytuł Miasta Kreatywnego UNESCO w dziedzinie muzyki przyznany Bydgoszczy w ub.r. to kolejny milowy krok potwierdzający potencjał i wysoką wartość kulturalną.

Rozwijają się festiwale „Drums Fusion”, „Animocje”, „Ethniesy” czy koncerty „Rzeka Muzyki”. Partycypacja społeczna jest tu kluczowa - Bydgoszcz jako pierwsze miasto w Polsce podpisała Agendę 21 dla Kultury, a zaangażowanie środowiska zaowocowało powstaniem Paktu dla Kultury i Masterplanu dla Kultury. Była to podstawa do opracowania i wdrożenia Strategii Rozwoju Kultury Miasta Bydgoszczy na lata 2017-2026. Ważną rolę odgrywa Komisja Dialogu Obywatelskiego ds. Kultury, współpracująca z miastem w kształtowaniu tematyki i kryteriów ogłaszanych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych. Wsparciem inicjatyw kulturalnych są też pomysły mieszkańców w ramach BBO. Wszystko to czyni Bydgoszcz ważnym ośrodkiem kultury regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Trzeba podkreślić ogromny wzrost inwestycji w infrastrukturę kulturalną, co sprzyja jeszcze lepszemu wykorzystaniu potencjału artystów i animatorów.

Jakie nowe wydarzenia kulturalne powinny regularnie odbywać się w Bydgoszczy - co powinniśmy organizować w mieście i promować jako bydgoską markę?
Bydgoszcz jako Miasto Muzyki UNESCO powinna kontynuować rozwój kulturalny, promując swoją tożsamość, dziedzictwo i unikatowość. Istotne wydarzenia powinny obejmować m.in. uzyskanie statusu muzeum narodowego przez Muzeum Okręgowe im. L. Wyczółkowskiego. Rewitalizacja Młynów Rothera z Centrum Wiedzy i Edukacji o Mózgu stworzy nową atrakcję edukacyjno-kulturalną przyciągającą mieszkańców i turystów. Rozbudowa Muzeum Okręgowego, wraz z Exploseum, przyczyni się do promocji sztuki i poprzemysłowej historii miasta. Utworzenie Centrum Kultury Fordon wzbogaci ofertę kulturalną w największej dzielnicy. Modernizacja Teatru Polskiego, Galerii Miejskiej bwa oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej poprawi dostęp do wiedzy i kultury dla wszystkich oraz warunki dla artystów. Program „FILMOWO KREATYWNI” - wsparcie lokalnych projektów filmowych przyczyni się do rozwoju branży filmowej. Bydgoski Program Edukacji Kulturowej „KOOPERACJE” zwiększy dostępność kulturalną dla mieszkańców.

Ważny jest rozwój festiwali organizowanych przez fundacje przy wsparciu miasta. Mam na myśli szczególnie imprezy, które już są marką miasta - Mózg Festival, Vintage Photo Festival, Magiczny Festiwal Świata Baśni i Bajek Pozytywka. Koncerty „Rzeki muzyki” oraz projekty z BBO zaktywizują społeczność, zwiększą atrakcyjność i zróżnicowanie wydarzeń. Promowanie tych wydarzeń jako integralnej części naszej marki kulturalnej przyciągnie uwagę lokalnej społeczności i turystów, wzmacniając pozycję miasta jako centrum kultury i sztuki.

Na pewno trzeba ułatwić dostęp do oferty kulturalnej - MCK już pracuje nad aplikacją, dzięki której informacje o wydarzeniach będę na wyciągnięcie ręki.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera