Wyrzysk łączy z Bydgoszczą 40-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 10, bardzo ruchliwej, wyposażonej tylko w dwa pasy ruchu, każdy w jednym kierunku. A przecież ta trasa jest bardzo ważna w systemie drogowym Polski – zapewnia komunikację w układzie równoleżnikowym z zespół portów morskich Szczecin-Świnoujście z Bydgoszczą, Toruniem oraz Warszawą.
Jak podaje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) droga między Wyrzyskiem a Bydgoszczą ma być przebudowana do standardu ekspresowego w latach 2026-29 w systemie „Projektuj i buduj” i wtedy jej długość wyniesie do istniejącego już węzła Bydgoszcz Zachód (na zachodniej obwodnicy Bydgoszczy) dokładnie 39,9 km.
Najpierw dokumentacja
Umowę na wykonanie Studium korytarzowego GDDKiA podpisała z konsorcjum APIA i Redania już 11 października 2010 roku. 26 czerwca 2018 roku ze spółką Mosty Katowice zawarto umowę na sporządzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, czyli na materiał planistyczny o wyższym stopniu szczegółowości, wraz z dokumentami niezbędnymi do uzyskania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
To też może Cię zainteresować
30 czerwca 2021 roku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy złożono wniosek konieczny do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i tę uzyskano 29 listopada 2022 rok.
Ma być bezpiecznie i ekologicznie
- Inwestycja będzie realizowana z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych oraz obejmie budowę bardzo wielu urządzeń towarzyszących – wyjaśnia nam Julian Drob, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA.
Zakres tej inwestycji obejmie również realizację takich obiektów, jak ogrodzenia, oświetlenie, uzbrojenie terenu w urządzenia energetyczne, telekomunikacyjne, sanitarne, gazowe, kanalizację deszczową i sanitarną, wodociągi, ropociągi, meliorację, urządzenia przeciwpożarowe, stacje ważenia pojazdów. Powstaną też urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne, wały ziemne, pasy zieleni, ogrodzenia, przejścia dla zwierząt, zbiorniki osadowo – retencyjne i filtracyjne.
- Obecnie trwa przetarg na wykonanie wstępnych, rozpoznawczych powierzchniowych badań archeologicznych na planowanej trasie wraz z opracowaniem wyników tych badań - dodaje Julian Drob.
* Przypomnijmy, że 50-kilometrowy odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń ma powstać do końca 2026 roku.
