Właśnie zamknięta została ostatnia z 29. funkcjonujących we Włoszech restauracji Domino’s. Sieć pojawiła się na tamtejszym rynku w 2015 roku z ambitnym planem opanowania rynku (prawie 900 pizzerii pod marką Domino’s w całych Włoszech), a swoją strategię chciała zbudować na tym, co tak bardzo sprawdza się w Polsce – przed pandemią w jej czasie i teraz po – na dostawach do domu. Siedem lat temu managerowie Domino’s widzieli w e-commerce w tym zakresie dużą lukę rynkową na Półwyspie Apenińskim.
Pizzy dużo, jeszcze więcej chętnych do dostawy dań i zakupów
Jednak managerowie Domino’s Pizza we Włoszech nie docenili konkurencji w tym zakresie ze strony platform dostarczających jedzenie czy zakupy do domu za pośrednictwem smartfonowej apki – gromadzącej w jednym miejscu ofertę tysięcy restauracji i sklepów, w tym znanej także z polskiego rynku – Glovo.
Domino’s Pizza jest marką globalną – działa w 90 krajach świata, w których ma 18,5 tys. restauracji. Najwięcej w Stanach Zjednoczonych, Indiach, Japonii i Wielkiej Brytanii.
Domino’s Pizza w Polsce nie narzeka na brak klientów, choć konkurencja duża
W Polsce pochodząca z USA sieć z charakterystycznymi kostkami domina w logo radzi sobie całkiem dobrze i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych na rynku graczy. U nas obecna jest od 2011 roku, kiedy to otworzyła pierwszą restaurację w Warszawie. Do końca 2020 roku miała ich 60, a w grudniu tego samego roku powiększyła je o kolejne 60 (przejęcie), od tego czasu identyfikując się jako "Dominium by Domino’s".
Sieć z kostkami domina w logo nie jest najpopularniejszą w naszym kraju – który przyswoił pizzę jak własną i potrawa ta bije rekordy popularności; w ciągu ostatnich pięciu lat konsumpcja pizzy w Polsce niemal się potroiła. Przyczynił się do tego w znacznym stopniu wzrost sprzedaży mrożonych i świeżych gotowych do szybkiego upieczenia pizz w supermarketach i dyskontach.
Pizza w Polsce – jak bigos, placki ziemniaczane czy pierogi
Poza Pizza Hut, najbardziej znaną i mającą największy udział w polskim rynku pizzy marką (8 mln pizz rocznie zjadają jej Polacy), inne znane to Papa Johns, Domino’s czy Telepizza.
W regionach popularne są też mniejsze sieci, działające często na zasadzie franczyzy np. Pizza Giovani, Da Grasso czy Pizza Station. Do kupowania i jedzenia pizzy przyznaje się dwóch na trzech Polaków.
