Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dlaczego w Bydgoszczy powinna powstać ul. Nowomazowiecka? Dyrektor MPU tłumaczy

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Choć plan dotyczy większego obszaru, najwięcej emocji budzi budynek przy Gdańskiej 73 (najniższy na zdjęciu).
Choć plan dotyczy większego obszaru, najwięcej emocji budzi budynek przy Gdańskiej 73 (najniższy na zdjęciu). Tomasz Czachorowski
Miejska Pracownia Urbanistyczna w Bydgoszczy w lipcu przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Śródmieście-Świętojańska”. Mieszkańcy mogą zgłaszać wnioski w tej sprawie do 11 sierpnia.

Największe kontrowersje i sprzeciw społeczników (kilka organizacji wspólnie zabrało głos w tej sprawie) budzi pomysł tzw. ulicy Nowomazowieckiej, czyli przedłużenia ul. Mazowieckiej do Gdańskiej, gdzie powstałoby nowe skrzyżowanie.

– Przede wszystkim pragnę podkreślić, że do 11 sierpnia jest czas na składanie wniosków do planu miejscowego dla kolejnego obszaru Śródmieścia, zawartego pomiędzy ulicami Chocimską, Gdańską, Kwiatową, Sienkiewicza, Bocianowo i Pomorską. Nie konsultujemy projektu budowy ulicy, a tym bardziej wywołujących emocje wariantów rozpowszechnianych w przestrzeni internetowej przez jedno z bydgoskich stowarzyszeń – informuje „Express Bydgoski” Anna Rembowicz-Dziekciowska, dyrektor MPU.

Projekt planu miejscowego dopiero będzie tworzony, a gdy będzie już gotowy, będzie wyłożony do wglądu publicznego. Będzie wtedy możliwość składania uwag do projektu planu – dodaje. Dyrektor zapewnia, że MPU to zespół fachowców, urbanistów, architektów, specjalistów zajmujących się transportem, infrastrukturą techniczna, środowiskiem itd.

– Nasze rekomendacje dotyczące konkretnych rozwiązań, oparte są na rzetelnych analizach i muszą dawać możliwość poprawy funkcjonowania i przekształceń zaniedbanych fragmentów miasta. Widzimy jak zmienia się centrum miasta na obszarach objętych planami: realizowany jest Nowy Port, Urzecze, na północ od ul. Chodkiewicza powstaje nowa wschodnia pierzeja ulicy Gdańskiej, nowe inwestycje powstają na Bocianowie. W tych obszarach też planowane są nowe ulice: częściowo już zrealizowane przedłużenie ul. Paderewskiego, połączenie Chocimskiej z Zygmunta Augusta, ulica równoległa do ul. Warmińskiego na Nowym Porcie itd. – wymienia Anna Rembowicz-Dziekciowska.

Przypomina, że na temat uwarunkowań dotyczących ul. Nowomazowieckiej wypowiadała się dwukrotnie. Z jej argumentami można zapoznać się na dwóch filmach dostępnych na profilu MPU na portalu Youtube. Wizja tego, jak ulica mogłaby wyglądać, gdyby plan wcielić w życie, zaprezentowana została w krótkiej animacji.

Społecznicy, którzy są przeciwni budowie nowego skrzyżowania z ul. Gdańską, chcieliby, aby Mazowiecka została przedłużona, ale jako sięgacz, który kończyłby się na tyłach kamienicy przy ul. Gdańskiej 73, bez konieczności jej wyburzenia. Obok miałby powstać dogodny przejazd dla rowerzystów i chodnik dla pieszych.

– Nie można patrzeć na funkcjonowanie Śródmieścia przez pryzmat istnienia jednego budynku. Naszym celem jest poprawa funkcjonowania całego Śródmieścia: lepsze połączenie obszaru położonego na zachód od ul. Pomorskiej z ul. Gdańską, umożliwienie prawidłowej obsługi mieszkańców transportem publicznym, umożliwienie trasowania sieci infrastruktury technicznej (w szczególności ciepłociągów dając tym samym możliwość eliminacji „kopciuchów”) czy umożliwienie dojazdów przeciwpożarowych – odpowiada dyrektor MPU.

Urbaniści są przeciwko temu, aby na ul. Świętojańskiej dopuścić dwukierunkowy ruch autobusów, ponieważ jest tam zbyt wąsko i podobnie jak przy Cieszkowskiego, zlokalizowana jest tam cenna zabudowa wymagająca ochrony.

– Ul. Nowomazowiecka w procesie eliminacji tranzytu przez Śródmieście jest równie potrzebna, jak rozbudowa trasy w-z (Kamienna-Artyleryjska), budowa połączenia ul. Granicznej z ul. Unii Lubelskiej i wyłączenie tranzytu z ulic: Focha, Poznańskiej, Śniadeckich. Miasto to „system naczyń połączonych” i do planów związanych z przekształcaniem i jego rozwojem, należy podchodzić interdyscyplinarnie i systemowo, a nie detalicznie – uważa Anna Rembowicz-Dziekciowska.

W piątek (28 lipca) Bydgoski Ruch Miejski zorganizował społeczny spacer badawczy poświęcony ul. Nowomazowieckiej. Przeciwko wyburzeniu kamienicy i planom budowy nowego skrzyżowania z ul. Gdańską oprócz stowarzyszenia opowiedziały się Bydgoszcz G10, Bydgoski Alarm Smogowy, MODrzew, Stowarzyszenie Obrony Architektury Powojennej i Stowarzyszenie Mieszkańców ul. Augusta Cieszkowskiego. Społecznicy zwracają uwagę, że plan budowy nowej ulicy jest sprzeczny z założeniami miasta dotyczącymi ograniczania ruchu kołowego w centrum Bydgoszczy.

Wnioski do projektu można składać w sposób tradycyjny, w siedzibie MPU przy ul. Grudziądzkiej, a także za pośrednictwem platformy Voxly do 11 sierpnia.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera