Działalność obsługowa i demontaż samolotów odbywa się w południowej i południowo-zachodniej części lotniska. Ok. 200 metrów od ogrodzenia PLB stoją dwa duże namioty, wykorzystuje się też powojskowe hangary.
Skarga do WIOŚ
Zaniepokojony Czytelnik złożył skargę na tę działalność do Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy. Twierdzi w niej, że prowadzi się tam działalność rozbiórki samolotów "bez zewolenia".
"Wspomniana działalność budzi moje poważne zaniepokojenie z uwagi na jej potencjalnie katastrofalny wpływ na środowisko naturalne oraz zdrowie i bezpieczeństwo lokalnej społeczności.. Ze ścieżki między Bydgoszczą a Trzcińcem gołym okiem można zaobserwować wraki samolotów ze zdemontowanymi istotnymi elementami takimi jak stateczniki, podwozie i stosy śmieci zgromadzonych na placu wokół samolotów " - czytamy w skardze do WIOŚ.
Czytelnik w skardze zwraca też uwagę na brak odpowiednich zabezpieczeń - szczelnego podłoża czy systemów odprowadzania odpadów płynnych, co zwiększa ryzyko wycieku substancji niebezpiecznych do środowiska.
Jak zapewnia Mateusz Dul, rzecznik PLB, Port Lotniczy Bydgoszcz od lat konsekwentnie wykorzystuje swój potencjał infrastrukturalny, rozwijając działalność związaną z obsługą techniczną samolotów (MRO - Maintenance, Repair and Overhaul). Dzięki dużej liczbie stanowisk postojowych oraz dostępowi do hangarów, może udostępniać przestrzeń dla wyspecjalizowanych partnerów z branży lotniczej.
- Na terenie dzierżawionym od lotniska działają dwie renomowane firmy zajmujące się zarówno liniową obsługą techniczną, jak i demontażem samolotów. Obie posiadają duże doświadczenie w tej dziedzinie - nie tylko w Polsce, ale i na rynku europejskim. Z punktu widzenia lotniska, współpraca z wyspecjalizowanymi partnerami nie tylko wspiera rozwój sektora MRO w Bydgoszczy, ale również korzystnie wpływa na stabilność finansową spółki - co jest szczególnie ważne w kontekście zarządzania regionalnym portem lotniczym - stwierdza Mateusz Dul.
Bezpieczeństwo to priorytet dla lotniska
Podkreśla, że jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa i ochrony środowiska - są one dla lotniska "absolutnym priorytetem".

Muzotok - Arek Jakubik - Social Media Disco x 5 Deresza
- Wszyscy najemcy zobowiązani są do prowadzenia swojej działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami środowiskowymi. To po ich stronie leży odpowiedzialność za uzyskiwanie wszelkich wymaganych decyzji, zezwoleń i pozwoleń administracyjnych. Cały proces podlega również nadzorowi właściwych organów - Regionalnej i Wojewódzkiej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Z naszej strony zapewniamy pełną współpracę z instytucjami kontrolnymi i staramy się, by działalność prowadzona na terenie portu była zgodna z najwyższymi standardami branżowymi - stwierdza rzecznik lotniska.
RDOŚ nie wydawał decyzji na demontaż samolotów i o niczym nie wie
Tymczasem w dokumentacji przekazanej nam przez Czytelnika jest też odpowiedź bydgoskiej RDOŚ. Czytamy w niej, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska "nie wydawał decyzji w zakresie rozbiórki/demontażu samolotów na terenie lotniska Bydgoszcz, jak również nie posiada wiedzy w w/w zakresie"...