Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy Masa Krytyczna w naszym mieście przejdzie do historii?

AS
Ostatnia Masa Krytyczna przejechała po raz ostatni ulicami Bydgoszczy 27 stycznia. Czy to jeden z ostatnich przejazdów rowerowych ulicami naszego miasta?
Ostatnia Masa Krytyczna przejechała po raz ostatni ulicami Bydgoszczy 27 stycznia. Czy to jeden z ostatnich przejazdów rowerowych ulicami naszego miasta? Filip Kowalkowski/Polska Press
- Bydgoszcz musi określić, czy chce być rowerową stolicą Kujaw, czy stosować półśrodki. Manifest naszego stowarzyszenia przekazaliśmy prezydentowi - mówią członkowie Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Jeszcze kilka lat temu Bydgoszcz była rowerową pustynią. Od tego czasu sporo zmieniło się na lepsze, przybyło m.in. tras rowerowych, wystartował Bydgoski Rower Aglomeracyjny.

- W Bydgoszczy władze miasta zaczęły postrzegać rowerzystów jako równorzędnych partnerów wraz z powstaniem zespołu ds. polityki rowerowej - mówi Wojciech Bulanda, prezes Bydgoskiej Masy Krytycznej.

Masa krytyczna na ulicach Bydgoszczy [zdjęcia]

Jednocześnie przedstawiciele tego stowarzyszenie przyznają, że sporo jeszcze zostało do zrobienia. Stąd manifest Bydgoskiej Masy Krytycznej, który właśnie ujrzał światło dzienne.

Jeśli postulaty rowerzystów doczekają się realizacji, niewykluczone, że zakończy się akcja pod nazwą Masa Krytyczna, która jest organizowana od 2010 roku. Co miesiąc rowerzyści wyjeżdżają na bydgoskie ulice.

- Akcja zrodziła się na fali globalnej potrzeby zaakcentowania potrzeb rowerzystów, którzy chcą mieć takie same prawa jak pozostali uczestnicy ruchu drogowego - tłumaczy Wojciech Bulanda.

Bydgoska Masa Krytyczna upamiętniła tragicznie zmarłego Adama Sztejkę [WIDEO]

- W 2016 roku w polskich miastach zakończono organizację comiesięcznych przejazdów. Tak stało się między innymi w Krakowie, Warszawie i Łodzi.

Masa Krytyczna w Bydgoszczy - Jakie są postulaty zawarte w manifeście?

- Współczynnik ruchu rowerowego w skali 10 procent - obecne badania w Bydgoszczy wskazują na 2 procent.
Spójna sieć tras rowerowych.

- Rozwój Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.

- Przekonanie najmłodszych do korzystania z rowerów

- Powołanie oficera rowerowego.

- Jesteśmy świadomi, że nasze cele wymagają zmian organizacyjnych i większego wsparcia budżetowego - mówi Bulanda. Dodaje, że miasto musi określić, czy chce być rowerową stolicą Kujaw, czy tylko stosować półśrodki.

- Manifest naszego stowarzyszenia przekazaliśmy prezydentowi Bydgoszczy - mówi Sebastian Nowak z Bydgoskiej Masy Krytycznej.

- Jeśli zapisane w nim cele zostaną zrealizowane i warunki poruszania się rowerem po mieście będą prawie idealne, to będzie można mówić o zakończenia Masy Krytycznej w mieście - dodaje Nowak.

Zdaniem działaczy, zrealizowanie postulatów przez miasto będzie możliwe w ciągu najbliższych trzech lat. Deklarują jednocześnie swoje poparcie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!