– Za nami trudny rok 2021, w którym kryzys półprzewodnikowy spowodował bardzo duże zawirowania na rynku motoryzacyjnym. Ponieważ w pojazdach niskoemisyjnych ilość półprzewodników jest znacznie większa niż w pojazdach konwencjonalnych, tym bardziej cieszy, że rosną rejestracje samochodów z napędami alternatywnymi– mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM, cytowany w komunikacie.
Ekspert zwraca również uwagę na fakt, że rewolucja w branży motoryzacyjnej jest faktem. - Mimo tego, bieżący rok będzie czasem wytężonej pracy legislacyjnej, bo czeka nas wejście w życie kilkunastu dyrektyw i rozporządzeń, z których znaczna część będzie dotyczyła pojazdów niskoemisyjnych – mówi Faryś.
Pod koniec grudnia 2021 r. po polskich drogach jeździło 38 001 elektrycznych samochodów osobowych. Pojazdy w pełni elektryczne odpowiadały za 49 proc. tej części parku pojazdów, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in.
Natomiast w przypadku samochodów dostawczych i ciężarowych liczył - było to 657 szt. Jednak zwiększa się również flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 10 650 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 325 136 szt. Z kolei pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 651 szt. Od stycznia do grudnia 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 220 zeroemisyjnych pojazdów- wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
W kraju polepszyła się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce funkcjonowały 1 932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 784 punkty). Z czego 30 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). W grudniu uruchomiono 119 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania, co daje 240 punktów.
Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA,wskazuje, że mimo pewnych obaw związanych z niedoborem półprzewodników, "w rok 2022 wchodzimy z dużą dawką optymizmu".
- W 2021 r. wielomiesięczne starania branży przyniosły wymierne efekty w postaci optymalizacji szeregu przepisów prawnych regulujących obszar zeroemisyjnego transportu, w szczególności nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ukoronowaniem intensywnego dialogu z NFOŚiGW było wdrożenie kompleksowego systemu wsparcia rynku e-mobility – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Izera. Kiedy ruszy produkcja polskiego samochodu elektryczne...
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
