Pod koniec ubiegłego roku ratusz ogłosił otwarty konkurs na zaprojektowanie linii co najmniej trzech gadżetów, które będą w oryginalny sposób promować nasze miasto. Podkreślano też, że ważny jest ekologiczny charakter gadżetów.
- Nadesłano 14 prac konkursowych, między innymi z: Bydgoszczy, Wrocławia, Gdańska czy Berlina, które spełniły wymogi formalne - poinformowała nas Joanna Matura z Biura Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą Urzędu Miasta Bydgoszczy.
Gwara bydgoska wyeksponowana
Konkurs wygrały praktyczne i uniwersalne elementy garderoby z napisami w gwarze bydgoskiej: koszulka „gzub”, czapka „mycka” i torba „rajzentasza”.
- Projekt ten w nowoczesny, syntetyczny sposób łączy w sobie kolorystykę zaczerpniętą z miejskiego logo, elementy gwary bydgoskiej i najbardziej charakterystyczny fragment bydgoskiego krajobrazu – spichrze, barkę i rzekę. W projekty zostało w sposób dyskretny wkomponowane logo w postaci metki – znaku jakości, elementu charakterystycznego dla marki - można przeczytać w opisie autorskiego projektu Anny Laskiej z Bydgoszczy, której przyznano nagrodę główną w wysokości 2000 zł brutto.
Projektantka zakłada możliwość poszerzenia kolekcji o kolejne elementy, oczywiście „podpisywanie” gwarą bydgoską jak np.: ruksak (plecak), langus (koszulki dla dorosłych) czy strychulec (ołówek).
- Gwara bydgoska wciąż jest żywa wśród mieszkańców naszego miasta, z czego nie zawsze zdają sobie sprawę. Dopiero wymienienie kilku zdań z przybyszami z innej części kraju pozwala często dostrzec, że język, którym się posługujemy, ma cechy lokalnej unikatowości, którą warto wyeksponować - uzasadnia w opisie swego Anna Laska, na co dzień pracująca w Muzeum Okręgowym w Bydgoszczy.
Turystyczna BYD GO!
Bydgoszcz, która była wysoko w turystycznych rankingach celów podróży po Europie zainspirowała z kolei bydgoszczankę Sabinę Bicz do zaprojektowania linii gadżetów z myślą z zagranicznych turystach. Stąd też na każdym z gadżetów: podpórce do książek (trzy spichrze z laserowo ciętej stali), grze Memory (druk na ekotekturze z multiplikowanym motywem spichrzy) i filcowym etui na tablet/laptop widnieje specjalnie zaprojektowane logo BYD GO!
- Logotyp zawiera skróconą nazwę miasta (BYD), zawierającą jednocześnie zachętę do działania (GO!) - wyjaśnia w opisie autorka projektu, która również przewiduje możliwość rozszerzenia linii o gadżety, jak np. kubek termiczny, ekonotes, magnes, ekokarta pocztowa, bawełniana torba, talerz, zakładki do książek czy darmowe znaczki - piny z logo BYD GO!

Sabinie Bicz jako autorce linii gadżetów o użytkowym charakterze opatrzonych unikalnym hasłem przyznano nagrodę specjalną w wysokości 1000 zł brutto.
- W konkursie komisja stawiała na oryginalność, funkcjonalność oraz ekologiczny charakter materiałów promocyjnych. Liczyliśmy na projekty autorskie, oryginalne w formie, ale realne do realizacji oraz o użytkowym charakterze. Chcieliśmy, by zgłoszone projekty w jak największym stopniu podążały za aktualnymi trendami w projektowaniu gadżetów miejskich. Wybrane prace spełniają wszystkie powyższe kryteria - uzasadnia Joanna Matura z Biura Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą UMB.
W komisji konkursowej zasiadali:
- Monika Hiller-Szala - dyrektorka Biura Komunikacji Społecznej UMB
- Marta Stachowiak - rzeczniczka prasowa UMB
- Leszek Woźniak - dyrektor Bydgoskiego Centrum Informacji
- Łukasz Krupa - dyrektor Biura Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą UMB
- Natalia Babachanian - Biuro Komunikacji Społecznej UMB
- Renata Niedźwiecka - Biuro Promocji Miasta i Współpracy z Zagranicą UMB
Wybór komisji zatwierdzał prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. Kiedy zwycięskie linie gadżetów będą dostępne w sprzedaży? Takie decyzje jeszcze nie zapadły.
