Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz weźmie kredyt na budowę linii tramwajowej na Szwederowo? Inaczej unijne środki mogą przepaść

Wojciech Mąka
Wojciech Mąka
Rzeczywistość związana z budowa linii tramwajowej na Szwederowie nie jest jednak tak piękna, bo na wykorzystanie środków trzeba mieć wkład własny. Nadwyżka operacyjna miasta praktycznie już nie istnieje, a to - jak podkreślały wielokrotnie władze Bydgoszczy - było główne źródło własnego wkładu przy inwestycjach...
Rzeczywistość związana z budowa linii tramwajowej na Szwederowie nie jest jednak tak piękna, bo na wykorzystanie środków trzeba mieć wkład własny. Nadwyżka operacyjna miasta praktycznie już nie istnieje, a to - jak podkreślały wielokrotnie władze Bydgoszczy - było główne źródło własnego wkładu przy inwestycjach... ZDMiKP
Bydgoski ratusz nie ukrywa, że będzie musiał się zadłużyć, żeby nie przepadły środki europejskie na budowę linii tramwajowej na Szwederowo. Nadwyżka budżetowa znika, a pieniędzy na własny wkład po prostu nie ma.

Zobacz wideo: Policyjny dron obserwował kierowców. Posypały się mandaty

od 16 lat

Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową. Budowa torowiska w tej części miasta, została uznana za jeden z priorytetów.

Urząd Miasta Bydgoszczy dostał środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Na budowę torowiska na Szwederowie przyznano 63,5 mln zł, a na modernizację pętli Las Gdański ok. 17 mln zł.

Trzeba zadłużyć miasto

Rzeczywistość nie jest jednak tak piękna, bo na wykorzystanie środków trzeba mieć wkład własny. Nadwyżka operacyjna miasta praktycznie już nie istnieje, a to - jak podkreślały wielokrotnie władze Bydgoszczy - było główne źródło własnego wkładu przy inwestycjach...

- Nadwyżka operacyjna na 2023 rok to ok. 4 mln zł, jednak już w styczniu otrzymaliśmy informację, że wydatki na energię elektryczną wzrosną o kolejne 9 mln zł, co generuje ujemną nadwyżkę operacyjną. Miasto dołoży wszelkich starań aby dofinansowanie unijne w pełni wykorzystać. Jednakże w chwili obecnej nie jest możliwe precyzyjne wskazanie źródła finansowania i jego poziomów. W ostateczności, w wyniku działań rządu, będzie konieczność zwiększenia zadłużenia Miasta, by nie utracić unijnego dofinansowania - stwierdza Piotr Tomaszewski, skarbnik Bydgoszczy.

Dwadzieścia miesięcy na dokumentację i pozwolenia

Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem. Przed dwoma laty opracowana została koncepcja trasy.

W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Do przetargu na przygotowanie dokumentacji zgłosiło się 5 firm. Wyceniły one wartość prac na kwoty od 3 do 5 mln zł. Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID - zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej - zajmie wykonawcy około dwudziestu miesięcy.

Na ile szacunki prac są realne?

Linia do Bielickie to tylko cześć prac, bo ostatecznie tramwaj ma jeździć z ronda Kujawskiego aż do Grunwaldzkiego. Wykonawca koncepcji projektowej w II kwartale ubiegłego roku oszacował wartość całej inwestycji na ponad 215 mln zł. Na same rozbiórki i wyburzenia budynków przeznaczono prawie 6 mln zł. na ile te ceny dzisiaj są realne, nikt nie wie.

- Miasto Bydgoszcz od 2011 roku przygotowywało się do realizacji inwestycji z udziałem środków unijnych - zwraca uwagę Piotr Tomaszewski. - Niestety działania rządu systematycznie, od 2019 roku pozbawiające samorządy dochodów z PIT utrudniły rozwój, szczególnie dużych miast. Zgodnie z obliczeniami Związku Miast Polskich kwota ubytku za ostatnie lata to blisko pół miliarda złotych. Powoduje to, że finansowanie jakiegokolwiek wkładu własnego do inwestycji z udziałem środków unijnych to za każdym razem dylemat wyboru pomiędzy niezbędnymi dla mieszkańców wydatkami. Niestety również na 2023 rok, pomimo szumnych deklaracji rządowych, nasze dochody z PIT wynosić będą 469 mln zł – przy kwocie 571 mln zł w 2021roku. I to pomimo inflacji i rosnących dochodach podatkowych budżetu Państwa. Niestety sposób zarządzania finansami publicznymi w ostatnich latach nie pozwala na efektywne planowanie przepływów finansowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo