Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoszcz. Jak przebudować kładkę dla pieszych przy ul. Boya-Żeleńskiego na Wyżynach? Miasto ogłasza konsultacje społeczne

Paweł Kaniak
Paweł Kaniak
Kładka dla pieszych na Wyżynach
Kładka dla pieszych na Wyżynach Tomasz Czachorowski
Od 7 do 28 kwietnia potrwają konsultacje społeczne dotyczące kładki dla pieszych przy ul. Boya-Żeleńskiego. Miasto zaprezentowało dwie propozycje przebudowy ul. Wojska Polskiego.

Zobacz wideo z drona: Przebudowa torowiska na Kapuściskach - marzec 2022

od 16 lat

Projektanci przygotowali dwa warianty inwestycji na Wojska Polskiego.

Ulica Wojska Polskiego: brak kładki. Przejścia dla pieszych i drogi rowerowe

Pierwszy z nich zakłada rozbiórkę istniejącej kładki i wybudowanie przejść dla pieszych oraz przejazdów dla rowerzystów na poziomie jezdni ulicy Wojska Polskiego, wraz z sygnalizacją świetlną. Przejście dla pieszych powstałoby za obecnym przystankiem autobusowym patrząc w kierunku ul. Zdobywców Wału Pomorskiego.

- Konieczne będzie przedłużenie peronów przystanków tramwajowych. Skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego i Boya-Żeleńskiego wymusza wyznaczenie linii przejścia dla pieszych w oddaleniu od skrzyżowania, przesunięcie zatoki autobusowej w kierunku wschodnim oraz przebudowę krawędzi jezdni - wyjaśnia Maciej Gust, zastępca dyrektora ds. inwestycji drogowych w ZDMiP w Bydgoszczy.

W tym rozwiązaniu nie będzie poszerzania pasa drogowego, czyli nie będą wymagane ingerencje w sąsiednie działki i miejsca parkingowe. Wśród zalet tego wariantu projektanci i miejscy urzędnicy wymieniają między innymi to, że ścieżki pieszo-rowerowe między północną i południową stroną ul. Wojska Polskiego będą na jednym poziomie z przystankami tramwajowymi, skrócenie odcinka przejścia między północną a południową stroną ulicy. To rozwiązanie ma być również znacznie tańsze od drugiej propozycji, a inwestycja mogłaby być zrealizowana jeszcze w tym roku. Wadą jest z kolei ryzyko kolizji pieszych, rowerzystów, samochodów i tramwajów, spowodowane jednym poziomem dróg.

Nowa kładka, windy i pochylnie na Wojska Polskiego

Drugi wariant to rozbiórka istniejącej kładki i budowa nowej, z windami przy każdych schodach. Powstałyby też pochylnie na obu krańcach kładki, umożliwiające przekroczenie obiektu przez osoby niepełnosprawne i rowerzystów. Projektowana lokalizacja pochylni zakłada zabranie istniejących miejsc parkingowych i przeniesienie ich na inną część ul. Boya-Żeleńskiego.

- Zaletą tej opcji jest bezpieczne połączenie pomiędzy północną i południową stroną ulicy Wojska Polskiego oraz peronami tramwajowymi, a także brak wpływu na przepustowość ruchu samochodowego i komunikacji zbiorowej - tłumaczy Maciej Gust. - Ten wariant będzie jednak wymagał przebudowy ul. Wojska Polskiego, wykupu działek, poniesienia większych kosztów i dłuższego czasu budowy. Ze względu na konieczność ominięcia chodnikiem pochylni wydłuży się też droga dojścia do przystanków z kierunku wschodniego po północnej stronie ulicy Wojska Polskiego - dodaje i zwraca też uwagę na wadę w postaci wspólnego korzystania z pochylni przez pieszych i rowerzystów.

Konsultacje społeczne w Bydgoszczy. Spotkanie online i na ulicy Wojska Polskiego

Konsultacje społeczne rozpoczną się 7 kwietnia i potrwają do 12 kwietnia. W formule online obędą się za pomocą karty do wypełnienia na stronie wwwbydgoszcz.pl/wyzyny a także podczas internetowego spotkania z mieszkańcami, które zaplanowano 12 kwietnia o godz. 16.3o (pytania można wysyłać mailowo na adres [email protected]). Oprócz tego, przewidziano spacer po terenie przyszłej inwestycji. Odbędzie się on 20 kwietnia o godz. 17.00 (zgłoszenia należy wysyłać na ten sam adres mailowy).

Obecną kładkę na ul. Wojska Polskiego zaprojektowano w 1981 roku. Została zbudowana 3 lata później wraz z torowiskiem tramwajowym pomiędzy Wyżynami i ul. Karpacką. Kładka umożliwia pieszym dojście na przystanki tramwajowe oraz przekraczanie jezdni. Konstrukcja nie uwzględnia jednak potrzeb osób starszych, z niepełnosprawnościami czy rowerzystów.
Kładka na Wyżynach jest konstrukcją stalową z przęsłami o dwóch dźwigarach i płycie ortotropowej w układzie ciągłym czteroprzęsłowym z przewieszeniami zakończonymi schodami stalowymi. Do kładki dostawione są zestawy schodów wielobiegowych stalowych: dwa na perony tramwajowe i jeden na przystanek autobusowy w rejonie ul. Wojska Polskiego. Nawierzchnia na przęsłach i schodach jest asfaltowa. Podporą są stalowe słupy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo