Zobacz wideo: Duże zmiany w strefie płatnego parkowania w Bydgoszczy

Bydgoski Ruch Miejski propozycje zmian złożył 16 lutego, w tłusty czwartek. Społecznicy do długiego pisma z uwagami dołączyli coś, co z pewnością umiliło lekturę pracownikom Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej – solidną porcję pączków.
Pismo skierowane do dyrektora ZDMiKP Wojciecha Nalazka oraz zastępcy prezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza rozpoczyna się od wyrazów uznania za opracowanie koncepcji nowej SPP. Bydgoski Ruch Miejski z zadowoleniem przyjął wiele rozwiązań, które mają poprawić bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów.
– Po dokładnej analizie wszystkich map projektu, zauważamy też sporo miejsc, w których niewielkim nakładem można by wprowadzić więcej usprawnień. Zdając sobie sprawę, że projekt strefy zbliża się do etapu wykonawczego, proponujemy jednocześnie rezygnację z wprowadzania kilku dotychczasowych elementów, które znajdują się w innych opracowywanych równolegle planach (tak jak wyłączono opracowywany niezależnie obszar placu Wolności), aby zrównoważyć choć w części nakłady na nowe propozycje – proponuje BRM.
Pomysły, wraz z mapkami konkretnych terenów, zawarte są aż na 17 stronach. Niektóre dotyczą poszerzenia chodników (przez zmiany w wyznaczeniu miejsc parkingowych), rozmieszczenie słupków uniemożliwiających wjazd czy odpowiedniego usytuowania miejsc dla niepełnosprawnych. W planie ujęto również zmiany miejsc parkingowych skośnych na równoległe, tworzenie azylów dla pieszych, wyznaczanie powierzchni wyłączonych z ruchu (ograniczenie szerokości pasów) czy wszystkich miejsc parkingowych na danych ulicach na jezdni.
Część rozwiązań ma poprawić komfort poruszania się po mieście pieszych i rowerzystów. Inne mają wpłynąć na bezpieczeństwo. Jak zauważają społecznicy, szerokie pasy ruchu na ulicach, które według planu mają znajdować się w strefie ograniczonej prędkości (do 30 km/h), mogą zniechęcać kierowców do zdejmowania nogi z gazu. W założeniach przedstawiono także więcej ulic, gdzie można wprowadzić ruch jednokierunkowy, pasów, kontrapasów i kontraruchów rowerowych
Czas na analizę
Ze szczegółami propozycji można zapoznać się na stronie Bydgoskiego Ruchu Miejskiego. - Na razie tego nie komentujemy. Propozycje dotarły parę dni temu i na pewno je przeanalizujemy, ale potrzeba na to czasu - informuje nas Tomasz Okoński, rzecznik ZDMiKP.
W piątek, 17 lutego, otwarto oferty w postępowaniu przetargowym dotyczącym rozszerzenia SPP w Bydgoszczy. Chęć realizacji zadania wyraziły dwa podmioty. Najniższą ofertę złożyła firma Saferoad Kabex z Gdańska, która wyceniła pracę na kwotę 3 299 315,01 zł. W przetargu wystartowało również konsorcjum firm Erplast z Bydgoszcz i Onde z Torunia. Ich stawka jest jednak dużo wyższa. Spółki zadeklarowały, że są w stanie wykonać prace za blisko 6,33 mln zł.
W postępowaniu pod uwagę brany jest również termin wykonania zamówienia i liczba dodatkowych brygad roboczych, ale w tym wypadku obie oferty są takie same. Firmy zadeklarowały czas realizacji w 80 dni i dwie brygady. Miasto na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę ok. 3,2 mln zł.