Zobacz wideo: Ogrzewalnia dla osób bezdomnych przy bydgoskiej bazylice
Zainteresowanie BRA coraz mniejsze
W 2021 roku Bydgoski Rower Aglomeracyjny funkcjonował w systemie pomostowym. Umowa z operatorem, firmą Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, została podpisana tylko na jeden sezon, a usługa była oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach. Obsługa BRA w sezonie 2021 kosztowała niespełna 1,3 mln zł.
- Te rozwiązania wprowadzono mając na uwadze sytuację epidemiologiczną w roku 2020-2021, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych - czytamy w oficjalnym komunikacie Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
BRA - podsumowanie sezonu 2021
W sezonie 2021 w ramach BRA bydgoszczanie mieli do dyspozycji niespełna 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach zlokalizowanych na terenie miasta. Podczas całego sezonu funkcjonowania systemu BRA rowery wypożyczono ponad 50 tys. razy. Średni czas wypożyczenia wyniósł 24 minuty.
Najwięcej wypożyczeń odnotowano maju i czerwcu. W ciągu tych dwóch miesięcy rowery wypożyczono ponad 20 tys. razy, co i tak było wynikiem gorszym o ok. 25 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2020 r. W kolejnych miesiącach zainteresowanie BRA było jeszcze mniejsze.
W lipcu i sierpniu zanotowano ponad 16 tys. wypożyczeń (o 50 proc. mniej niż w roku ubiegłym). We wrześniu miejskie rowery zostały wypożyczone 5 tys. razy. W porównaniu z wrześniem 2020 r. jest to 70-procentowy spadek liczby wypożyczeń.
W latach 2020-21 odnotowano spadek liczby aktywnych osób zarejestrowanych w systemie BRA. Wpływ na mniejszą liczbę wypożyczeń miała pandemia COVID-19 oraz okresowe zawieszenie systemu. Nie bez znaczenia było również pojawienie się na rynku operatorów oferujących wypożyczanie hulajnóg elektrycznych.
Co dalej z BRA?
Miasto w przyszłym roku planuje kontynuować funkcjonowanie BRA w systemie pomostowym, tak jak to miało miejsce w sezonie 2021.
- Obecnie planujemy zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych w planie budżetu miasta pod tego typu rozwiązanie. Po zabezpieczeniu środków będzie można przeprowadzić postępowanie przetargowe na usługę dotyczącą zarządzania i eksploatacji obecnych stacji i rowerów - informuje bydgoski ratusz.
