Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoska Masa Krytyczna zakończy przejazdy?

red
Organizatorzy przedstawili warunki, po spełnieniu których nie będzie już comiesięcznych przejazdów rowerowych przez Bydgoszcz.

Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna chce zakończyć organizowanie przejazdów Bydgoskiej Masy Krytycznej. - Patrząc na przykłady innych miast Polski, w których zaprzestano organizowania przejazdów Masy Krytycznej, uznaliśmy, że również w Bydgoszczy powinniśmy zakończyć organizację comiesięcznych przejazdów - piszą organizatorzy BMK. - W takich miastach jak Kraków, Łódź czy Warszawa przejazdy Masy Krytycznej osiągnęły swój cel – zostało zmienione podejście włodarzy miast do problemu komunikacji rowerowej, zwiększyła się ilość dróg rowerowych, a ruch rowerowy osiągnął oczekiwany przez działaczy społecznych poziom.

Główne warunkami określone przez stowarzyszenie, jakie musi spełnić Miasto Bydgoszcz, aby można zakończyć przejazdy Bydgoskiej Masy Krytycznej to:

1. Osiągnięcie większego udziału ruchu rowerowego w całkowitym ruchu komunikacyjnym w mieście – ostatnie wyniki pomiaru natężenia ruchu rowerowego w naszym mieście wskazują na 2%. Naszym marzeniem jest zrównanie się z Amsterdamem czy Kopenhagą, ale twardo stąpamy po ziemi, dlatego w pierwszej kolejności porównujemy się z polskmi miastami. Gdańsk i Wrocław ten współczynnik mają już na poziomie ponad 20% - kiedy my taki osiągniemy?

2. Powstanie w Bydgoszczy spójnej sieci dróg rowerowych umożliwiające dotarcie rowerem do wszystkich celów podróży zlokalizowanych na terenie Miasta – lokalny samorząd od kilku lat realizuje inwestycje związane z rozbudową infrastruktury rowerowej zgodnie z planem przyjętym przez Zespół ds. Polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy. Zakłada on stworzenie spójnego przejazdu na osi północ-południe, wschód-zachód. Plan, w momencie jego powstania, zakładał ukończenie większości inwestycji w 2018 roku. Dziś już wiemy, że jego większa część ma spore opóźnienie.

3. Obniżenie ilości zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów – śmiertelne wypadki z udziałem rowerzystów w naszym mieście są rzadkością, czego nie można już powiedzieć o mniejszych wypadkach i kolizjach. To powoduje, że wielu rowerzystów wciąż boi się korzystać z pełni praw uczestnika ruchu drogowego i wybiera poruszanie się chodnikiem, a nie jezdnią. Stworzenie poczucia bezpieczeństwa na drodze niechronionym uczestnikom ruchu doprowadzi do poprawy bezpieczeństwa zarówno rowerzystów jak i kierowców i pieszych.

4. Kompleksowe, programowe podejście Urzędu Miasta do spraw dotyczących komunikacji rowerowych przez wprowadzenie Polityki Rowerowej oraz jej realizację – rower znalazł już swoje miejsce w strategii rozwoju naszego miasta, ale wciąż wiele rzeczy pozostaje na papierze i nie jest wdrażane w życie. Tu też chcemy brać przykład "tylko" z polskich miast, które wdrażają m.in. programy promocji tego środka transportu, badania natężenia ruchu rowerowego czy dużej ilości imprez.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!