https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoscy taksówkarze nie mają już kogo przewozić. Ich obroty spadły po około 60 procent

Sławomir Bobbe
Bydgoscy - i nie tylko - taksówkarze narzekają, że na postojach i na radiu czekają na klientów godzinami, a ich obroty spadły drastycznie.
Bydgoscy - i nie tylko - taksówkarze narzekają, że na postojach i na radiu czekają na klientów godzinami, a ich obroty spadły drastycznie. Tomasz Czachorowski
W Bydgoszczy obroty taksówkarzy spadły po około 60 procent w porównaniu do czasów sprzed pandemii. To sytuacja w której wielu nie stać już na opłacanie składek ZUS.

Zobacz wideo: Nowe przepisy prawa ruchu drogowego. To się zmieni!

Taksówkarze z miast turystycznych są w sytuacji krytycznej, im obroty spady nawet o 90 procent. W Bydgoszczy, gdzie turyści nie stanowią największej grupy osób korzystającej z usług taxi, spadki są również potężne, sięgają 60 procent obrotów sprzed pandemii.

- Bydgoszcz nie jest miastem typowo turystycznym, u nas ruch w interesie robią knajpki, gastronomia i szkoły. Czyli wszystko, co jest teraz zamknięte – zauważa Jarosław Jaźwiński, organizator protestów bydgoskich taksówkarzy. - Nie wiadomo, jak długo potrwa ta sytuacja, ale od początku pandemii taksówkarze nie zostali objęci żadnym elementem tarczy. Walczymy o przetrwanie i walczymy o to, by rząd zauważył naszą grupę zawodową.

Tarcza musi chronić taksówkarzy

Bydgoskich taksówkarzy wspierają parlamentarzyści. Niedawno z sejmowej mównicy o pomoc taksówkarzom apelował poseł Lewicy Jan Szopiński.

- Dlaczego ta ustawa o pomocy to tylko tarcza branżowa? Przecież wszystkie firmy, w których dochodzi do ograniczenia produkcji i spadku dochodów z powodu pandemii powinny zostać objęte pomocą, a nie tylko wybrane branże – podkreślał Jan Szopiński. - Kilkadziesiąt branż, kilkadziesiąt tysięcy firm zostało wykluczonych z tej kolejnej tarczy bez słowa uzasadnienia czy wytłumaczenia.

Wśród nich poseł wymienił pilotów wycieczek, przewodników, branżę cateringową, agroturystyczną, florystyczną, targową, szkoleniową, prowadzącą zajęcia pozalekcyjne, szkoły tańca, firmy transportowe i właśnie taksówkarzy.

- Ostatnio taksówkarze z Bydgoszczy zwrócili się do mnie z prośba o wsparcie finansowe dla tej branży. Taksówkarze podobnie, podobnie jak cała sfera usługowa zostali dotknięci skutkami pandemii.

Jan Szopiński zwrócił się do posłów PiS aby poprawki Lewicy dodające te PKD (oznaczenie działalności w Polskiej Klasyfikacji Działalności – red.) do "tarczy antykryzysowej" poparli.

Dwie godziny czekania w taxi

Taksówkarze podkreślają, że o ile kiedyś w najlepszych godzinach kursy wpadały jeden za drugim, tak teraz na sygnał z radia trzeba czekać nawet dwie godziny. W takich warunkach dzienny obrót wynosi często 200-300 złotych.

Przedsiębiorcy zawiązali Ogólnopolskie Porozumienie Taxi, niedawno organizowali protesty w wielu miastach Polski.

- Jaki będzie ich skutek, zobaczymy. Cieszy nas to, że problem całej branży dostrzegły media. Senat z kolei wniósł swoje poprawki do projektu tarczy i objął nią również nas. Czekamy co wydarzy się 9 i 10 grudnia, kiedy planowane jest kolejne posiedzenie Sejmu. Bardzo liczymy, że posłowie poprawek Senatu nie odrzucą - mówi Jarosław Jaźwiński.

To Cię może też zainteresować

Taksówkarze chcieliby przede wszystkim zwolnień ze składek ZUS, przynajmniej na pół roku.

- Nie jest tajemnicą, że wielu taksówkarzy nie jest już w stanie płacić tych składek, zalegają z nimi. To stały, wysoki koszt miesięcznej działalności, prawie 1500 złotych. Koszty zmienne, jak paliwo czy serwis auta są niższe, bo mniej jeździmy, ale z ZUS nikt nas nie zwolni. Chcielibyśmy też móc skorzystać z preferencyjnych pożyczek - wyjaśnia bydgoski taksówkarz.

Postulaty branży taxi

Ale to nie wszystkie postulaty branży taksówkarskiej, bo oczekują jeszcze na zmiany prawne. jakie maja postulaty?

Wejście w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. uregulowań prawnych dla pośredników wydających zlecenia nielegalnym przewoźnikom.

TOP 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy:

Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy opublikowało raport „Bezpieczne chodniki, bezpieczni piesi” o stanie infrastruktury pieszej w Bydgoszczy. Teraz liczący ponad 40 stron dokument wraz z rekomendacjami dwóch niezależnych ekspertów trafi do władz Bydgoszczy i ZDMiKP. Prezentujemy 10 najbardziej niebezpiecznych miejsc w Bydgoszczy według eksperta Tomasza Tosza (Miejski Zarząd Dróg i Mostów Jaworzno) >>>

Najbardziej niebezpieczne miejsca w Bydgoszczy. Opinia ekspe...

  • Przywrócenie egzaminów ze znajomości topografii miasta oraz przepisów prawa miejscowego.
  • Skuteczna egzekucja obowiązującego prawa przez służby w zakresie ustawy o transporcie drogowym oraz przepisów prawa pracy i kodeksu skarbowego. Jedna usługa – jedno prawo dla wszystkich.
  • Powołanie zespołu roboczego w skład którego wejdą również przedstawiciele branży taxi, którego celem byłoby przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Wprowadzenie dla kandydatów na taksówkarzy, będących obcokrajowcami obowiązku uzyskania polskiego prawa jazdy oraz zaświadczenia niekaralności z kraju swojego pochodzenia.

Taksówkarze i zagraniczna konkurencja z Bolt

Przed wybuchem pandemii w Bydgoszczy licencję taxi posiadało ponad 1300 przedsiębiorców, około 200 osób jeździło dla aplikacji Bolt. To spora konkurencja dla bydgoskich taksówkarzy. Pasażerowie narzekają jednak, że o ile na początku wielu kierowców aplikacji było bydgoszczanami dorabiającymi sobie „na przewozach”, tak teraz kierowcami są w znacznej mierze obcokrajowcy, nie tylko nie znający topografii miasta, ale również języka i co gorsza – przepisów. Stąd również pasażerowie powinni być zainteresowani wprowadzeniem przepisu wymuszającego na kierowcach uzyskanie polskiego „prawka” oraz zaświadczenia o niekaralności z kraju swojego pochodzenia.

Zobacz archiwalne zdjęcia Bydgoszczy

Pamiętacie stary Dworzec PKP, budujące się miasto, hotel Orbis, księgarnię Współczesną, dawne tramwaje na Dworcowej, które jeździły aż do obecnej Gdańskiej (kiedyś Aleje 1 Maja), małe i duże fiaty, wartburgi, warszawy i moskwicze na bydgoskich ulicach? Zobaczcie zdjęcia dawnej Bydgoszczy! Kliknij strzałkę obok zdjęcia lub przesuń gestem w lewo >>>Zdjęcia pochodzą z filmiku, jaki na portalu YouTube zamieścił użytkownik TheIrek77. Te kadry, jak i więcej zdjęć do obejrzenia na portalu YT:

Taka była Bydgoszcz w czasach PRL. Zobacz archiwalne zdjęcia...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2 grudnia, 3:01, Gość:

Taksówkarze byli milicjanci itp dorabiający sobie z nudów. Na drodze święte krowy. Kopa w tylek wam dać i dobrze ze jest bold konkurencja musi być a wy macie ceny z kosmosu

Jesteś skończonym de.bi.lem, ale mimo to odpowiem ci, to może twój de.bi.lny łeb coś sobie uświadomi...

Mam 30 lat, jeżdżę taksą bo to lubię i nigdy w życiu nie miałem do czynienia ani z zomo, ani z milicją, ani nawet z policją, a więc jeśli u mnie w samochodzie będziesz mnie wyzywał od byłych milicjantów, to w ułamku sekundy wysiądę i coi rozpie.rdolę twój tępy pysk!

Po drugie żeby ktoś był konkurencją, to musi działąć na rónych prawach, a bolt działą nadal niezgodnie z nową pseudoustawą tępej ministerki Jadzi Emilewicz, która dostała w łapę, napisała na kolanie ustawę z dziesiątkami błędów i niekonsekwencji i uciekłą ze stołka w ostatnim dniu swojego urzedowania rozdając podopiecznym milionowe premie...

Po 3... Skoro dla coiebie tępamu cena taxi jest z kosmosu to choćby porównaj kurs taksówką z dworca PKP na Matejki czyli kilkaset metrów. Taksówką wyjdzie 8zł, boltem wyjdzie ok. 15!

Skoro niewiele powyżej 2zł za kilometr do dla ciebie de.bi.lu majątek, to zobacz skończony idio.to, że w Niemczech masz 2-3 euro za kilometr, a cena paliwa jest w Niemczech taka sama jak w Polsce!

Widzisz absurd twojego rozumowania?

Widzisz jakiego de.bi.la z siebie robisz?

Taksówki w Bydgoszczy mają ok. 2zł za kilometr, boltowcom wychodzi mniej więcej tyle samo, chociaż Bolt przy dużym zapotrzebowaniu potrafi mieć i 4-5zł za kilometr, ale ty de.bi.lu o tym nie wspomniałeś...

Do tego Boltowcy nie płącą co miesiąc 1430zł ZUSu, a taksówkarze tak!

I ty skończony de.bi.lu cokolwiek chcesz mówić o wysokości stawek?

Nie rób więcej z siebie idio.ty!!!!!!!!

G
Gość

Taksówkarze byli milicjanci itp dorabiający sobie z nudów. Na drodze święte krowy. Kopa w tylek wam dać i dobrze ze jest bold konkurencja musi być a wy macie ceny z kosmosu

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski