Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bydgoscy kierowcy mają dość fuszerek. Winny jest system przetargowy

Jarosław Jakubowski
Przebudowa trasy autobusowej na Zygmunta AugustaPrzebudowa trasy autobusowej na Zygmunta Augusta
Przebudowa trasy autobusowej na Zygmunta AugustaPrzebudowa trasy autobusowej na Zygmunta Augusta Tomasz Czachorowski
Nierówny asfalt na Trasie Uniwersyteckiej przebrał miarkę. Bydgoscy kierowcy mają dość fuszerek. Winny jest system przetargowy promujący taniochę.

Monitoring stanu dróg po remontach prowadzi Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.

„Na Mostach Solidarności od strony Opery pozapadało się coś w rodzaju szczeliwa - jakby kawałki gumy między płytami - o jakości wykonania wykończenia żal wspominać”.

„A może dopiszecie dziwny układ malowania pasów w Bydgoszczy, tzn. odświeżanie są tylko pojedyncze pasy, zamiast całych skrzyżowań”.

„Toruńska od Filmowej do Kazimierza Wielkiego - już torowisko się krzywi na prawo i lewo. Niechlubnym przykładem jest ulica Szpitalna, gdzie nie skorzystano z gwarancji, a są tam 2-3 miejsca krzywego torowiska”.

To tylko wpisy z ostatnich miesięcy. Najbardziej spektakularną wpadką drogowców był odbiór Trasy Uniwersyteckiej mimo nierówności w asfaltowej nawierzchni. Niską jakość masy bitumicznej potwierdzono badaniami w laboratorium drogowym ZDMiKP w Bydgoszczy. Jednak jeden z wykonawców, firma Kobylarnia, przeprowadził własne badania, z wynikiem dla siebie korzystnym.
[break]
- Dlatego, aby uniknąć zarzutów o stronniczość, prezes konsorcjum trzech firm budujących Trasę Uniwersytecką zlecił niezależnemu, zewnętrznemu laboratorium sporządzenie jeszcze jednej ekspertyzy - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP.

Drogowcy biją się w piersi, a fuszerki jak powstawały, tak powstają. Spartaczoną ulicę Smukalską firma Eurovia musiała w ubiegłym roku naprawić w ramach gwarancji. Wcześniej za remont półkilometrowego odcinka dostała od ZDMiKP 1,6 mln złotych wynagrodzenia. Ten sam wykonawca jesienią wykonał poprawkę gwarancyjną na rondzie Kujawskim.

Nad Eurovią zresztą zawisło jakieś fatum, bo wcześniej wykonała fuszerkę na ul. Twardzickiego.

Firma Elkajo poprawiała nowy chodnik na Dworcowej, a konsorcjum firm, na czele których stała firma Gotowski, zostało zobowiązane do poszerzenia zbyt wąskiego łuku trambuspasa na Zygmunta Augusta.

- W ostatnich dwóch latach ani razu nie musieliśmy walczyć o odszkodowanie za fuszerki. Wykonawcy robią poprawki w ramach gwarancji, która trwa 3 bądź 5 lat. Robimy przeglądy inwestycji na gwarancji. Im bliżej końca okresu gwarancyjnego, tym kontroli jest więcej - zapewnia Krzysztof Kosiedowski.

Zdaniem Krzysztofa Ziętary, prezesa Stowarzyszenia na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego, niedoróbki biorą się stąd, że firmy wolą wykonywać poprawki w ramach gwarancji niż płacić kary umowne za przekroczenie terminów. - Należałoby poprawić nadzór nad pracami, być może wprowadzając częstsze odbiory cząstkowe - uważa Krzysztof Ziętara.

W przetargach zwyciężają zawsze ci, którzy dają najniższą cenę. Na Zachodzie oferty najtańsze i najdroższe są od razu usuwane...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!