https://expressbydgoski.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Znamy oferty w przetargu na drogi dojazdowe do nowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy

Jarosław Więcławski
Nowa Akademia Muzyczna ma zostać otwarta jeszcze w 2025 roku, a nowe drogi mogą powstać najszybciej w pierwszym kwartale 2026 r.
Nowa Akademia Muzyczna ma zostać otwarta jeszcze w 2025 roku, a nowe drogi mogą powstać najszybciej w pierwszym kwartale 2026 r. Tomasz Czachorowski
We wtorek (14 stycznia) poznaliśmy oferty w przetargu na budowę dróg dojazdowych do nowej siedziby Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jedna z sześciu złożonych ofert jest niższa niż planowane wydatki.

Otwarcie nowego gmachu AM planowane jest podczas inauguracji roku akademickiego 2025/2026. Budynek można podziwiać już z zewnątrz – wciąż trwają prace wykończeniowe w środku. Drogi dojazdowe do kampusu będą gotowe później.

Nowoprojektowany układ drogowy mają tworzyć niespełna 200-metrowa ulica prostopadła do Gdańskiej przebiegająca po północnej stronie boiska szkoły oraz ulica o łamanym przebiegu i łącznej długości ok. 500 m, zapewniająca bezpośrednią obsługę terenu przylegającego do Akademii, a także połączenie z ul. Kamienną na wysokości budynku ENEA.

– Będą to ulice kategorii gminnej i klasy funkcjonalnej dojazdowej. Wzdłuż obu ulic planowane są zatoki do parkowania (prostopadłego względem osi jezdni). Na Kamiennej zaplanowano prawoskręt dla pojazdów wjeżdżających na nową ulicę. Wyjazd na Kamienną możliwy ma być tylko w prawą stronę – informowali w ubiegłym roku drogowcy.

W ramach inwestycji zmienią się krótkie odcinki istniejących chodników i dróg rowerowych wzdłuż ul. Kamiennej. Projektant zaproponował zróżnicowanie materiałów nawierzchniowych, podkreślających odmienne funkcje poszczególnych elementów ulicy (jezdnie bitumiczne, opaski z kostki płukanej, chodniki z płyt betonowych, miejsca postojowe z kostki).

Ceny w przedziale od 13 do 27 mln zł

Za realizację inwestycji odpowiadają wspólnie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej oraz spółka Miejskie Wodociągi i Kanalizacja. Łącznie planują wydać ok. 13,55 mln zł (ZDMiKP 11,6 mln zł, MWiK niespełna 1,95 mln zł). W postępowaniu przetargowym złożono pięć ofert. Spółka ONDE z Torunia wyceniła prace na ok. 13,3 mln zł, oferując 5 lat gwarancji i realizację inwestycji w 12 miesięcy.

Rozbieżność między propozycjami wykonawców jest bardzo duża. Pozostałe oferty wynoszą:

  • Kada-Bis z Bydgoszczy – 13,81 mln zł, 5 lat gwarancji, realizacja w 12 miesięcy;

  • Strabag z Bydgoszczy – 14,17 mln zł, 5 lat gwarancji, realizacja w 12 miesięcy;

  • konsorcjum bydgoskich spółek Kormost – lider i WPP-U „ALFA” – partner – 14,54 mln zł, 5 lat gwarancji, realizacja w 12 miesięcy;

  • Betpol z Bydgoszczy – 26,67 mln zł, 3 lata gwarancji, realizacja w 15 miesięcy;

  • Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe AFFABRE – 27,06 mln zł, 5 lat gwarancji, realizacja w 15 miesięcy.

Prace potrwają dłużej?

Co ciekawe, firma Strabag, która zadeklarowała wykonanie inwestycji w rok, wcześniej złożyła odwołanie w przetargu, zarzucając „określenie niemożliwego do dochowania terminu na wykonanie przedmiotu zamówienia, który wynosi maksymalnie 15 miesięcy licząc od zawarcia umowy, podczas gdy wykonania wszystkich obowiązków wchodzących w zakres zamówienia wymaga co najmniej 21 miesięcy od dnia zawarcia umowy”. Spółka wniosła o zmiany w warunkach przetargu.

Jak czytamy w uzasadnieniu odwołanie „Zaoferowanie któregokolwiek z terminów wskazanych w ramach kryterium skrócenia terminu realizacji (…) oznaczałoby więc zaoferowanie przez Wykonawcę terminu z góry niemożliwego do dochowania”. Strabag przypomniał, że w pierwszym przetargu przewidywano 16 miesięcy na realizację inwestycji, choć zamówienie nie obejmowało jeszcze remediacji gruntów.

Drugie podejście

Z powodu wykrycia zanieczyszczenia gruntu, przetarg na budowę dróg dojazdowych do powstającego nowego kampusu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy unieważniono w lipcu 2023 r. Było to pokłosie zlecenia wcześniej wykonanej opinii o stanie środowiska gruntowego.

– Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz chemicznych stwierdzono m.in.:

  • zawartość metali ciężkich w próbkach jest powyżej wartości dopuszczalnej dla gruntów grupy IV;

  • zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w próbce O2/1,5 m jest powyżej wartości dopuszczalnej dla gruntów grupy IV – informowali wówczas drogowcy.

Przetarg unieważniono, bo prace mogłyby doprowadzić do zanieczyszczenia metalami ciężkimi dalszych obszarów, ale i z uwagi na większą niż zakładano skalę inwestycji pod względem finansowym i technicznym. Prócz budowy nowych dróg, wybrany wykonawca będzie musiał przeprowadzić remediację gruntu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski