Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bulwary nad Brdą do rewitalizacji - ratusz szuka wykonawcy prac [zdjęcia]

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Od czasu podpisania umowy wykonawca będzie miał siedem miesięcy na wykonanie wszystkich zadań na tym odcinku bulwarów.
Od czasu podpisania umowy wykonawca będzie miał siedem miesięcy na wykonanie wszystkich zadań na tym odcinku bulwarów. Arkadiusz Wojtasiewicz
Dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich miasto może zacząć rewitalizację kolejnego, kilkusetmetrowego odcinka bulwarów nad Brdą. Właśnie szuka wykonawcy robót.

Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć

od 16 lat

- Ogłosiliśmy przetarg na gruntowną modernizację kolejnego odcinka bulwarów. Przywrócimy blask terenom nad Brdą pomiędzy mostem Bernardyńskim i ulicą Uroczą. Powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, miejsca do odpoczynku, a także cumowania łodzi - zapowiedział we wtorek ratusz.

W tym etapie (bo miasto intensywnie przygotowuje się do rewitalizacji kolejnych odcinków bulwarów) odnowiony zostanie odcinek o długości niespełna 300 metrów i powierzchni niemal 9 tysięcy metrów kwadratowych.

To Cię może też zainteresować

- W ostatnich latach udało się zrewitalizować szereg niezwykle atrakcyjnych miejsc, które obecnie są wyjątkowo chętnie odwiedzane przez bydgoszczan – powiedział Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - To między innymi szereg parków w centrum miasta oraz nabrzeża Brdy od mostów kolejowych do mostów Solidarności. Teraz do tego grona dołączy kolejny odcinek bulwarów w salonie Bydgoszczy.

Jak będą wyglądały zmiany na bulwarze?

Pod mostem Bernardyńskim zaprojektowano modernizację nawierzchni w postaci ścieżki pieszej i rowerowej. Przy dawnej przystani BTW zaprojektowano nową, szerszą kładkę (obecna ma niespełna 13 metrów długości). Droga rowerowa pomiędzy kładką i ul. Uroczą będzie rozdzielona od bulwaru pasem zieleni. Planowany obecnie do rewitalizacji odcinek od strony wody kończy się przy budynku nieistniejącego już dziś "Tripa", a stalowa konstrukcja postawiona przy budynku zostanie rozebrana. W ramach zadania powstaną też miejsce do cumowania małych jednostek na wysokości szpitala, parking dla rowerów, taras widokowy oraz szereg nowych nasadzeń. Bulwar będzie wyposażony w elementy małej architektury (ławki, kosze itp.) oraz oświetlenie.

Zdaniem prezydenta dodatkową wartością projektu jest uwzględnienie w nim szeregu uwag zgłaszanych przez stronę społeczną. Jakich?

- W naszych wnioskach zwracaliśmy uwagę, że ta część bulwarów jest jedną z ostatnich, na której można zrobić coś więcej niż odnowienie ciągu pieszo-rowerowego. Powinna być to przestrzeń otwarta, nastawiona na rekreację, maksymalnie zbliżona do wody np. poprzez schody prowadzące ku Brdzie - podkreśla Maciej Bakalarczyk, menadżer Śródmieścia i członek Społecznej Rady ds. Estetyki Miasta. - Nie widziałem jeszcze projektu więc trudno mi się wypowiadać o tym czy wszystkie nasze propozycje zostały uwzględnione.

Kolejny remont nabrzeża - od Krakowskiej aż do mostu

Szacowany koszt całej inwestycji to 7,5 mln zło tych, z czego 4,7 miliona stanowią unijne środki pozyskane z RPO. Prace zajmą (od momentu podpisania umowy) około siedmiu miesięcy.

- Trwają przygotowania do zlecenie prac na kolejnym odcinku bulwarów od ul. Krakowskiej w kierunku mostu Kazimierza Wielkiego. Miasto na ten cel pozyskało środki z funduszy centralnych w kwocie 30 mln zł. Jeszcze przed wakacjami zlecone zostanie to zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Bydgoszczanie w czasie konsultacji dotyczących najważniejszych zadań inwestycyjnych wskazali dalszą rewitalizację bulwarów jako jeden z miejskich priorytetów - podkreśla ratusz.

Tak rewitalizowaliśmy bulwary nad Brdą

Jednym z elementów rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego w latach 2012-14 była rewitalizacja bulwarów pomiędzy ulicą Unii Lubelskiej i Rybim Rynkiem polegającą na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, przebudowie ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego. Bulwary, dzięki specjalnym rampom, stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Pomiędzy ul. Unii Lubelskiej a mostem Królowej Jadwigi powstał skatepark. Na tym odcinku zlokalizowano nowy przystanek tramwaju wodnego "Astoria", pomost i nowy slip dla kajakarzy klubu sportowego. Pomiędzy mostami Królowej Jadwigi i Solidarności powstały nowe fontanny oraz duży plac zabaw. Poza tym wyeksponowana została w rejonie ul. Marcinkowskiego zabytkowa śluza "workowa", która funkcjonowała do pierwszych lat XX wieku. Na Starym Mieście powstały schody łączące ul. Stary Port z istniejącym bulwarem przy Operze Nova. Powstały też dwa inne przystanki tramwaju wodnego przy Rybim Rynku oraz dworcu PKS. Liniowa długość odcinka zrewitalizowanego brzegu to około 1,6 km, a koszt prac wyniósł wówczas 25,5 mln zł. Jednocześnie trwały prace, które nadawały tej inwestycji bardziej kompleksowego charakteru: restylizacja mostów na Starym Mieście (koszt 10 mln zł) czy remonty obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez RZGW (20 mln zł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo