Zobacz wideo: Budowa nowego kampusu Akademii Muzycznej może się rozpocząć

- Ogłosiliśmy przetarg na gruntowną modernizację kolejnego odcinka bulwarów. Przywrócimy blask terenom nad Brdą pomiędzy mostem Bernardyńskim i ulicą Uroczą. Powstaną nowe chodniki, drogi rowerowe, miejsca do odpoczynku, a także cumowania łodzi - zapowiedział we wtorek ratusz.
W tym etapie (bo miasto intensywnie przygotowuje się do rewitalizacji kolejnych odcinków bulwarów) odnowiony zostanie odcinek o długości niespełna 300 metrów i powierzchni niemal 9 tysięcy metrów kwadratowych.
To Cię może też zainteresować
- Plac Piastowski w Bydgoszczy z nowym parkiem, ale z targowiskiem niekoniecznie?
- Torowisko na ul. Perłowej w Bydgoszczy po zbudowaniu nieczynne przez pół roku?
- Stypendia dla studentów medycyny i młodych lekarzy - ale nie w bydgoskich szpitalach
- Czerwone ferrari rozbite na drodze krajowej nr 10 na trasie Bydgoszcz-Piła
- W ostatnich latach udało się zrewitalizować szereg niezwykle atrakcyjnych miejsc, które obecnie są wyjątkowo chętnie odwiedzane przez bydgoszczan – powiedział Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy. - To między innymi szereg parków w centrum miasta oraz nabrzeża Brdy od mostów kolejowych do mostów Solidarności. Teraz do tego grona dołączy kolejny odcinek bulwarów w salonie Bydgoszczy.
Jak będą wyglądały zmiany na bulwarze?
Pod mostem Bernardyńskim zaprojektowano modernizację nawierzchni w postaci ścieżki pieszej i rowerowej. Przy dawnej przystani BTW zaprojektowano nową, szerszą kładkę (obecna ma niespełna 13 metrów długości). Droga rowerowa pomiędzy kładką i ul. Uroczą będzie rozdzielona od bulwaru pasem zieleni. Planowany obecnie do rewitalizacji odcinek od strony wody kończy się przy budynku nieistniejącego już dziś "Tripa", a stalowa konstrukcja postawiona przy budynku zostanie rozebrana. W ramach zadania powstaną też miejsce do cumowania małych jednostek na wysokości szpitala, parking dla rowerów, taras widokowy oraz szereg nowych nasadzeń. Bulwar będzie wyposażony w elementy małej architektury (ławki, kosze itp.) oraz oświetlenie.
Zdaniem prezydenta dodatkową wartością projektu jest uwzględnienie w nim szeregu uwag zgłaszanych przez stronę społeczną. Jakich?
- W naszych wnioskach zwracaliśmy uwagę, że ta część bulwarów jest jedną z ostatnich, na której można zrobić coś więcej niż odnowienie ciągu pieszo-rowerowego. Powinna być to przestrzeń otwarta, nastawiona na rekreację, maksymalnie zbliżona do wody np. poprzez schody prowadzące ku Brdzie - podkreśla Maciej Bakalarczyk, menadżer Śródmieścia i członek Społecznej Rady ds. Estetyki Miasta. - Nie widziałem jeszcze projektu więc trudno mi się wypowiadać o tym czy wszystkie nasze propozycje zostały uwzględnione.
Kolejny remont nabrzeża - od Krakowskiej aż do mostu
Szacowany koszt całej inwestycji to 7,5 mln zło tych, z czego 4,7 miliona stanowią unijne środki pozyskane z RPO. Prace zajmą (od momentu podpisania umowy) około siedmiu miesięcy.
- Trwają przygotowania do zlecenie prac na kolejnym odcinku bulwarów od ul. Krakowskiej w kierunku mostu Kazimierza Wielkiego. Miasto na ten cel pozyskało środki z funduszy centralnych w kwocie 30 mln zł. Jeszcze przed wakacjami zlecone zostanie to zadanie w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Bydgoszczanie w czasie konsultacji dotyczących najważniejszych zadań inwestycyjnych wskazali dalszą rewitalizację bulwarów jako jeden z miejskich priorytetów - podkreśla ratusz.
Tak rewitalizowaliśmy bulwary nad Brdą
Jednym z elementów rewitalizacji Bydgoskiego Węzła Wodnego w latach 2012-14 była rewitalizacja bulwarów pomiędzy ulicą Unii Lubelskiej i Rybim Rynkiem polegającą na przebudowie i budowie umocnień nabrzeży, przebudowie oświetlenia, przebudowie ścieżek rowerowych i pieszych, budowie obiektów małej architektury, przebudowie układu komunikacyjnego i budowie przystanków tramwaju wodnego. Bulwary, dzięki specjalnym rampom, stały się dostępne dla osób niepełnosprawnych. Pomiędzy ul. Unii Lubelskiej a mostem Królowej Jadwigi powstał skatepark. Na tym odcinku zlokalizowano nowy przystanek tramwaju wodnego "Astoria", pomost i nowy slip dla kajakarzy klubu sportowego. Pomiędzy mostami Królowej Jadwigi i Solidarności powstały nowe fontanny oraz duży plac zabaw. Poza tym wyeksponowana została w rejonie ul. Marcinkowskiego zabytkowa śluza "workowa", która funkcjonowała do pierwszych lat XX wieku. Na Starym Mieście powstały schody łączące ul. Stary Port z istniejącym bulwarem przy Operze Nova. Powstały też dwa inne przystanki tramwaju wodnego przy Rybim Rynku oraz dworcu PKS. Liniowa długość odcinka zrewitalizowanego brzegu to około 1,6 km, a koszt prac wyniósł wówczas 25,5 mln zł. Jednocześnie trwały prace, które nadawały tej inwestycji bardziej kompleksowego charakteru: restylizacja mostów na Starym Mieście (koszt 10 mln zł) czy remonty obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez RZGW (20 mln zł).