Wszyscy uczestnicy realizacji projektu BiT City podkreślają, że podobnego zakresu prac nie przeprowadzono dotąd w Polsce. Wszystko kosztowało 911 mln zł. - Trzeba pamiętać, że projekt tak się spodobał, że udało się uzyskać większy niż początkowo planowany poziom dofinansowania z Unii Europejskiej - podkreśla Alicja Kruszyńska, naczelnik Wydziału Funduszy Europejskich Zarządu Dróg Miejskich w Bydgoszczy. - W efekcie prace dofinansowano w 80, a nie w 58 procentach.
- 31 grudnia to graniczna data zakończenia wszystkich prac - mówi Kruszyńska. - Na przyszły rok zostaną drobiazgi - oznakowanie i posadzenie zieleni.
Lista inwestycji w ramach BiT City jest bardzo długa. W samej Bydgoszczy na kończącą się właśnie modernizację wiaduktów i stacji kolejowych wydano 118 mln zł. Na Leśnym powstaje zupełnie nowy dworzec, zmienia się wygląd stacji Bielawy - tam wyremontowana i wyposażona w windy zostanie nawet kładka nad torami. Oprócz tego zmodernizowano węzeł zachodni i zbudowano linię do Fordonu, po której ma kursować 12 całkiem nowych tramwajów. Linia Bydgoszcz-Toruń z węzłem w Solcu też jest nowa.
Jedyne , co może niepokoić, to zostawienie na uboczu zmodernizowanego węzła na Błoniu - elfy z Torunia do niego nie dotrą. - To pozostałość po pomyśle budowania linii kolejowej przez Trzciniec na bydgoskie lotnisko - wyjaśnia Agnieszka Gołębiowska, pełnomocnik zarządu województwa ds. BiT City. - Jednak w połowie przyszłego roku węzeł ten będzie wykorzystywany przy obsłudze zmodernizowanej linii Bydgoszcz-Inowrocław.
Połączenie Bydgoszczy z Inowrocławiem szybką komunikacją kolejową to część zapowiedzianego przez Piotra Całbeckiego, marszałka województwa, projektu BiT City II. - Będziemy kontynuować budowę zintegrowanego systemu komunikacji kolejowej między miastami prezydenckimi województwa, włączymy więc w sieć także Inowrocław, Grudziądz i Włocławek - mówi marszałek. - BiT City II to projekt budowy linii kolejowych, węzłów komunikacyjnych oraz zakup nowoczesnego taboru. Źródła finansowania to m.in. ZIT oraz Regionalny Program Operacyjny do 2020 roku.