Smaki Kujaw i Pomorza - sezon 4 odcinek 32

- Ustawienie barierki pomiędzy chodnikiem a polem, to idiotyczny pomysł! - ocenia mieszkaniec Tryszczyna (gm. Koronowo). - Samochody, które na łuku wypadały z drogi wjeżdżały na ten chodnik i zatrzymywały się na barierce, a nawet ją niszczyły. Gdyby tam był pieszy, to zostałby przygnieciony do barierki!
- Barierki trzeba ustawić pomiędzy chodnikiem a jezdnią - stwierdziła mieszkanka tej miejscowości podczas poniedziałkowego zebrania wiejskiego. - Niektórzy kierowcy przejeżdżają przez Tryszczyn jak szaleni, za nic mają ograniczenia prędkości. Niedawno moja znajoma zginęłaby na pasach!
Żeby zdjęli nogę z gazu
Dlatego - zdaniem mieszkańców - na odcinku prowadzącym przez centrum wsi należałoby zainstalować radarowe wyświetlacze prędkości.
- Może „buźki” zachęciłyby kierowców do zdjęcia nogi z gazu - stwierdziła Katarzyna Szulta-Romaniuk, sołtys Tryszczyna, która zasiada w Radzie Miejskiej w Koronowie. I dodała, że koronowska policja zaoferowała wsparcie w tych staraniach.
To też może Cię zainteresować
Pomoc w rozmowach z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na temat poprawy bezpieczeństwa na tym odcinku zaoferował poseł Piotr Król, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, który dał się przekonać koronowskim społecznikom (włącznie z burmistrzem), że poprawie bezpieczeństwa na DK25 na pewno posłuży rozbudowa na 17,5-kilometrowym odcinku z Buszkowa przez Koronowo i Stopkę do Tryszczyna. Prace potrwają do 2027 roku.
Przypomnijmy. Rozbudowę podzielono na cztery zadania, których łączny koszt to prawie 355 mln zł. Pierwsze ma polegać na budowie 4,5-kilometrowego odcinka od Buszkowa w kierunku południowym (realizacja w latach 2025- 2026).Drugie zadanie to 3,2-kilometrowy odcinek pomiędzy Buszkowem a Koronowem, który ma powstać w 2026.
Trzecim zadaniem będzie droga między Koronowem a Stopką, bez ronda w Koronowie (lata 2026- 2027).Zaś ostatni fragment tej trasy, powstanie w 2027 roku pomiędzy Stopką a Tryszczynem.
Podczas spotkania z mieszkańcami Tryszczyna poseł Piotr Król przedstawił terminy na opracowanie dokumentacji i ogłoszenie przetargów.
Już na 26 września 2022 roku zaplanowano otwarcie ofert na opracowanie dokumentacji dotyczącej Buszkowa, planowane ogłoszenie przetargu w sprawie odcinka Buszkowo-Koronowo ma odbyć się w listopadzie 2022 r. Ogłoszenie przetargu na rozbudowę odcinka Koronowo-Stopka zaplanowano na styczeń 2023 roku, a w tym samym roku odcinków Stopka - Tryszczyn oraz Mąkowarsko-Buszkowo.
To też może Cię zainteresować
Czekają na rozbudowę
Jak już informowaliśmy ta inwestycja dostosowana będzie do parametrów GP (głównej drogi ruchu przyspieszonego) o przekroju 1 x 2, czyli jeden pas w jednym kierunku i dwa w przeciwnym. Na określonym odcinku pojedynczy pas przechodzi w dwa (chodzi o możliwość wyprzedzania wolniejszych pojazdów). Jednocześnie dwa pasy o przeciwnym kierunku ruchu przechodzą w jeden i tak na zmianę.
- Istotne jest także to, że na tej drodze zostanie także podniesiona nośność - dodał poseł Piotr Król.
Zaplanowano dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN na oś pojazdu. Będą także przebudowane skrzyżowania i zatoki autobusowe, wydzielone pasy dla pojazdów skręcających w lewo, nie zabraknie ścieżki pieszo-rowerowej.
Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, uzgodnił już stosowny dokument i skierował go do realizacji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
- Oby ta rozbudowa zakończyła się jak najszybciej - mówią mieszkańcy Tryszczyna. - Do tego czasu potrzebne są drobne, ale istotne zmiany. Może dzięki temu wypadków będzie mniej.