Zobacz wideo: Morsowanie dla każdego? Niektórzy muszą uważać!
Coroczna „Akcja Zima” w Porcie Lotniczym Bydgoszczy w tym roku rozpoczęła się w nocy z 28 na 29 października.
- W lotnictwie na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo Pasażera i operacji lotniczych. Tymi priorytetowymi wartościami kierujemy się także podczas prac w trakcie „Akcji zima”. Utrzymanie techniczne lotniska planujemy i koordynujemy w taki sposób, by droga startowa oraz płyty postojowe zawsze spełniały najwyższe normy bezpieczeństwa i były gotowe przyjąć statek powietrzny oraz naszych pasażerów – mówi Karol Gil, Dyrektor Pionu Technicznego w Porcie Lotniczym Bydgoszcz SA.
Jak dodaje, przygotowania do "Akcji Zima" zaczynają się już latem - w tym czasie sprzęt wykorzystywany do utrzymania lotniska przechodzi przeglądy techniczne, prowadzone są także prace konserwatorskie.
Do oczyszczania drogi startowej i płyt postojowych Lotniska Bydgoszcz wykorzystywane są przede wszystkim trzy oczyszczarki lotniskowe Overaasen RS400. Zestaw składa się z pługa o szerokości ponad 6,6 metra, szczotki roboczej o szerokości 5,5 metra oraz dmuchawy o wydajności 40 000 m3/h.
Karol Gil podkreśla jednocześnie, że równie ważne jest odśnieżenie dróg technicznych, które służą jako drogi dojazdowe, m.in. do schrono-hangarów oraz płyt postojowych. Do utrzymania tych dróg wykorzystywane są dwa ciągniki z pługiem – tego typu maszyn używa się również do prac na drogach publicznych.
Całodobowe dyżury w PLB w ramach "Akcji Zima"
Inną procedurą, ważną dla bezpieczeństwa podróżujących, jest odladzanie samolotu.
- Dzieci często nazywają to „myciem samolotu”. I nic w tym dziwnego, bo odladzanie statków powietrznych przypomina mycie aut. Jednak jest to procedura znacznie bardziej skomplikowana i nie ma na celu poprawy estetyki samolotu, a raczej usunięcie lodu między innymi z elementów mechanicznych i powierzchni sterowych skrzydeł oraz statecznika - wyjaśnia Karol Gil.
Do tego procesu wykorzystywane są dwa pojazdy Vestergaard Elephant My, często nazywane „Słoniami”. Ciekawostką jest, że operator wykonujący odladzanie może z kabiny umieszczonej na dźwigu samodzielnie kierować pojazdem.
W ramach akcji zima PLB zakupił 35 tysięcy litrów płynu do odladzania statków powietrznych oraz 10 ton granulatu do odladzania nawierzchni. Od końca października, pracownicy pełnią całodobowe dyżury, by opady śniegu i marznącego deszczu nie były zaskoczeniem. Zakończenie „Akcji Zima” planowane jest na koniec marca. O tym zadecydują jednak ostatecznie warunki atmosferyczne.
