Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zostań malarzem swojej marki - o znaczeniu barw w świadomym budowaniu wizerunku.

Joanna Jankowiak
Joanna Jankowiak
Dzięki kolorom i ich znaczeniu możesz zupełnie dowolnie kształtować swój przekaz promocyjny czy wizerunek marki.
Dzięki kolorom i ich znaczeniu możesz zupełnie dowolnie kształtować swój przekaz promocyjny czy wizerunek marki. istock
Kolory są istotne w codzienności - kształtując nasze życie, ułatwiając percepcję otaczającej nas rzeczywistości. Wystarczy pomyśleć chociażby o ich znaczeniu w sygnalizacji świetlnej, gdzie zielony daje nam przyzwolenie na wejście na przejście dla pieszych. Żółty i czerwony od razu ściągają nasz wzrok i uwagę – zazwyczaj są bowiem ostrzeżeniem, jednak w innych sytuacjach, np. podczas zakupów, zwiastują okazję cenową, której nie możemy przegapić. Przykłady można by mnożyć. Kolor jest bowiem wyjątkowym w swoim rodzaju medium, które prawie zawsze niesie ze sobą pewien kod. Jest on dla nas sygnałem, który działa na ludzką świadomość lub podświadomość, a w konsekwencji na nasze działanie.

Co więcej o kolorach mówi psychologia? Okazuje się, że barwy mają duże znaczenie w podkreślaniu estetyki. Ich dobór może odstraszać lub wręcz przeciwnie – przyciągać. Kolory mają również istotny wpływ na zapamiętywanie (przykład: kolorowe zakreślacze będące na wyposażeniu każdego chyba biura). Barwy niosą także za sobą pewne skojarzenia. Mogą być one zarówno osobiste, jak i zbiorowe – czego najlepszym przykładem są chyba barwy narodowe. Ich znaczenie idealnie wykorzystuje w swoim wizerunku Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska, którą kojarzą chyba wszyscy Polacy.
- Logo Teraz Polska to odwołanie się do barw narodowych (bieli i czerwieni) ujętych w ramie i oddzielonych, a zarazem połączonych precyzyjnie wycyzelowaną falą – tak o znaku mówi jego twórca, prof. Henryk Chyliński. Połączenie to w prosty sposób oddaje ideę Fundacji. - W okresie transformacji ustrojowej
i gospodarczej po 1989 roku, kiedy wszyscy zachłysnęliśmy się tym, co zagraniczne, twórcy Programu dostrzegli ogromną wartość,
jaką ma polskość i wysoka jakość polskich produktów. Bez Godła „Teraz Polska” wielu polskim firmom byłoby o wiele trudniej przebić się na rynkach światowych - podkreśla Michał Lipiński, dyrektor Konkursu „Teraz Polska”.
Za pomocą barw możesz również oddziaływać na konkretne emocje swoich odbiorców. Ich siłę wyznacza fakt, iż stanowią one tak zwany język uniwersalny. Oznacza to, iż w większości przypadków znaczenie kolorów jest takie samo dla wszystkich – niezależnie od pochodzenia czy kultury, w jakiej wyrastaliśmy. Na przykład czerwień jest barwą bardzo istotną z punktu widzenia ewolucjonizmu. Zwracamy na nią uwagę bo oznacza, iż coś istotnego dzieje się wokół nas. Dla zobrazowania: czerwone owoce to dobre owoce – sygnał „jemy”. Ogień ma czerwona łunę – sygnał „uciekamy”. Kolor żółty z kolei to słońce i ciepło. Niebieski kojarzy się nam natomiast ze spokojnym niebem, taflą wody – to symbol relaksu i spokoju. Te wszystkie sygnały z powodzeniem wykorzystać możesz podczas budowania wizerunku swojej firmy.

Odczucia, które wzbudza kolor, muszą wpisać się w emocje, które ma wzbudzać Twoja marka.

Znaczenie kolorów

Aby zrobić z nich właściwy użytek, najpierw należy zrozumieć istotę przekazu poszczególnych kolorów. Większość z nich odbieramy
intuicyjnie i nie powinny być dla nas większym zaskoczeniem. Mowa o pewnej gamie podstawowych barw, które w obszarze identyfikacyj wizualnej marek zyskały sobie szczególne uznanie i są z powodzeniem wykorzystywane.
Kolor czerwony niesie z sobą duży ładunek emocjonalny. Najczęściej wiąże się on z zagrożeniem - wysokim napięciem,
znakiem stop, wspomnianą już sygnalizacją świetlną. Z tego powodu stymuluje ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. To także barwa
związana z erotyką, przywołująca takie skojarzenia – czerwone usta, paznokcie, sukienka, dzielnica.
Poszczególne odcienie nadają tej barwie dodatkowe znaczenia. Jasna czerwień na przykład podkreśla radość, seksualność,
pasję, czułość oraz miłość. Nikogo pewnei nie zwdziwi, że różowy z kolei oznacza romantyczność, miłość i przyjaźń. Intensywna,
ciemna czerwień daje wyraz sile woli, gniewowi. To kolor pełen wigoru. Zapewne dlatego łączy się go z przywództwem.
Do grona barw z palety czerwieni zalicza się też brąz. Jest to dostojny kolor, podkreśłający prestiż i sugerujacy stabilność.
Kolor żółty jest z kolei kolorem słońca. Z powodu tego prostego powiązania, przekazuje on głównie odbiorcy energię, świeżość,
radość i szczęście. Często łączy się go również z intelektem, kreatywnością. Generalnie jednak wywołuje w nas ciepłe uczucia, co wykorzystują marki promujące dziecięce produkty oraz oferty spędzania wolnego czasu.
Jak współgrają z tym jego odcienie? Skojarzenie z prestiżem, wysoką jakością i elegancją kolor złoty przywołuje w nas wręcz
automatycznie. Ciemny pomarańczowy kierunkuje nasze emocje w stronę podejrzliwości, może sugerować nawet oszustwo.
Niemalże czerwona pomarańcz to silny w swoim ładunku kolor. Nawiązuje bowiem do pragnienia, przyjemności, dominacji i agresji.
Kolejna z barw łączy w sobie pogodę żółci oraz energię czerwieni. Mowa oczywiście o kolorze pomarańczowym. Kojarzy się go również z determinacją i fascynacją. Pewnie dlatego najlepiej odbierany jest przez młodych ludzi. To barwa stymulująca apetyt, dlatego często wykorzystują ją producenci żywności.
Kolor zielony to przede wszystkim natura, a co za tym idzie świeżość, harmonia, wzrost i płodność. Podkreśla się nim nieszkodliwość środków chemicznych czy medycznych lub wszystko, co powstało w zgodzie z naturą, bez sztucznych dodatków
(żywność bio). Oliwkowa zieleń symbolizuje z kolei pokój. Z chciwością, zazdrością, ale także z ambicjami łączy się kolor ciemnozielony. Morska zieleń z kolei jest emocjonalnym przekazem kojarzonym z ochroną i dobrym zdrowiem.
Kolor niebieski. Instynktownie kojarzy się nam z niebem i morzem. Nie bez przyczyny właśnie taki kolor koszuli wybierają politycy.
Niebieski oznacza prawdę, lojalność, mądrość i prawdę, budzi więc zaufanie. Kolor ten kojarzy się również z czystością wody czy powietrzem. Powinno się jednak unikać jego wykorzystania w kontekście jedzenia, ponieważ tłumi apetyt. Odcienie niebieskiego dodają nam nieco więcej znaczeń. Jasnoniebieski połączony jest bowiem ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością. Ciemnoniebieski z kolei reprezentuje wiedzę, moc i spójność.
Ciekawym przykładem motywacji do wykorzystania koloru niebieskiego w brandingu jest Facebook. Wbrew pozorom
wybór tej barwy nie wynika z symboliki, lecz faktu, iż... Mark Zuckerberg jest daltonistą i w zasadzie tylko tę barwę postrzega
prawidłowo.
Moc, elegancja i tajemniczość to z kolei domena koloru czarnego. Dodatkowo daje on poczucie głębi i perspektywy. Często
wybiera się go dla podkreślenia wysokiego standardu produktu czy usługi. To także świetna ekspozycja dla innych detali, co podkreśla fakt, iż jest to najczęściej wybierany kolor tła do ekspozycji fotografii.

Kolory są jednym z tzw. zasobów dystynktywnych marki i spełniają trzy podstawowe zadania:
1. Zwracają na siebie uwagę.
2. Działają na emocje.
3. Budują skojarzenia

Kolory a wizerunek

W jaki sposób możesz skorzystać z powyższych informacji? Odpowiedź jest prosta. Pomyśl, jakie wartości, istotne dla Twoich
klientów, nieść ma budowana przez Ciebie firma. Jeśli chcesz przede wszystkim zapewnić im spokój, pokazać, iż mogą na Tobie polegać, wybierz kolor niebieski. Zwróć uwagę, iż wiele firm z branży komputerowej bazuje właśnie na tej barwie. Chcą nas przez to zapewnić, iż możemy być spokojni o jakość i eksploatację swojego sprzętu. Jeśli z kolei Twoja marka ma dbać przede wszystkim o zdrowie i jakość życia klientów, może warto pokusić się o kolor zielony? Symbolizuje on bowiem naturę, zdrowie i równowagę.
Reprezentanci branży kreatywnej powinni z kolei pomyśleć o fiolecie bądź odcieniach różu. To, co niewinne, marzycielskie kojarzy się nam właśnie z tymi kolorami. Oczywiście możesz zaakcentować również w tym kontekście energię i pewną dozę waleczności Twojej firmy. Świetnie odda to wspomniana już wcześniej czerwień. Jeśli ważniejsze z kolei jest dla Ciebie zbudowanie przyjacielskiego wizerunku, rozważ pomarańcz. To wesoły i jednocześnie zdecydowany kolor. Odcienie żółtego pomogą Ci natomiast pokazać, że z Twojej firmy emanuje ciepło i radość. Chcesz podkreślić swój profesjonalizm? Postaw na zdecydowane i klasyczne barwy. Idealne do tego będzie zestawienie czerni i bieli lub kolor srebrny.
Na kolory i ich znaczenie w brandingu zwracają uwagę również firmy dopiero rozpoczynające swoją przygodę z biznesem.
Przykładem może być marka Concept Games, która otwarcie mówi, że w tym aspekcie nie ma u nich miejsca na przypadek.
- Dobór kolorów do identyfikacji naszej firmy był przemyślany. Jesteśmy nową marką na bydgoskim rynku, działającą na terenie całej Polski. Zajmujemy się grami wykorzystywanymi w działaniach biznesowych. W związku z tym przy wyborze kolorów zdecydowaliśmy się na coś energetycznego, co przykuje uwagę odbiorcy i pokaże, że gry są naszą pasją. Dominującymi kolorami są pomarańcz i czerwień. Barwy te same w sobie motywują, pobudzają i pokazują naszą gotowość do działania – zaznacza Katarzyna Urbańska, project manager w firmie. - Dodatkowo, nasze linie produktowe oznaczyliśmy różnymi kolorami. W grach rozrywkowych dominują odcienie czerwieni, a w szkoleniowych - niebieskiego. Przez te wybory chcieliśmy zaakcentować ich charakter. W rozrywce skupiamy się na dobrej zabawie, przy dodatkowym poszerzaniu wiedzy uczestników, a w grach szkoleniowych, skupiamy się na przekazywaniu wiedzy i umiejętności przy jednoczesnej dobrej zabawie.
Za pomocą kolorów wyrazisz naprawdę wiele. Dzięki nim możesz przyciągnąć swojego klienta, odstraszyć go, zaskoczyć, zszokować, rozweselić, czyli po prostu wzbudzić konkretne emocje. Zawarte w ich „kodzie” dodatkowe znaczenia mogą wspomóc cię w świadomym budowaniu spójnego wizerunku. Jako narzędzie marketingowe dają one potężną moc, którą naprawdę warto wykorzystać.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera