Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Znamy plany rozbudowy ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy. Miasto podsumowało konsultacje i prezentuje szczegóły koncepcji

Jarosław Więcławski
Jarosław Więcławski
Miasto podsumowało konsultacje związane z ul. Nakielską.
Miasto podsumowało konsultacje związane z ul. Nakielską. Tomasz Czachorowski
Miasto podsumowało konsultacje związane z rozbudową ulicy Nakielskiej w Bydgoszczy. W pierwszej kolejności planowana jest przebudowa odcinka od Łochowskiej do Bronikowskiego. Na Wilczaku (od Słonecznej do Wrocławskiej) ulica będzie projektowana z trambuspasami i przystankami wiedeńskimi.

Modernizacja ulicy Nakielskiej, jednej z najdłuższych w mieście, ma odbywać się etapami. Dystans od ronda przy ul. Łochowskiej do ronda Grunwaldzkiego to blisko 5,5 km. Przygotowanie dokumentacji na wszystkie odcinki poprzedzone było konsultacjami społecznymi oraz uzgodnieniami.

Ostatnia tura dotyczyła sposobu rozbudowy fragmentów przebiegających przez Wilczak i Jary od ul. Bronikowskiego do ronda Grunwaldzkiego. – Eksperci po przeanalizowaniu wszystkich opinii (ponad 160 uwag) wybrali optymalne rozwiązania – informuje ratusz. Wnioski, jakie wpływały w sprawie ulicy były różne: jedne dotyczyły potrzeby wyburzeń i poszerzenia jezdni, budowy skrzyżowań z ruchem okrężnym, a inne zachowania budynków i minimalnej ingerencji w zieleń. Uwagi dotyczyły również parkingów, dróg rowerowych czy przystanków wiedeńskich.

W pierwszej kolejności ma rozpocząć się przebudowa odcinka od Łochowskiej do Bronikowskiego. Na ten cel mają zostać pozyskane środki unijne na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ok. 6 mln euro).

– W 2018 r. rozmawialiśmy z mieszkańcami o przebudowie odcinka od ronda przy ul. Łochowskiej do wiaduktu. Dla tego etapu opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna, a w tym roku uzyskaliśmy decyzję środowiskową – przekazał UMB.

W tym roku ma zostać zlecono przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego zakładającego budowę jednojezdniowej ulicy z 4 pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami i drogą rowerową oraz rondem turbinowym na wysokości ul. Bronikowskiego. Miasto zaznacza, że inwestycja będzie ogromnym wyzwaniem finansowym, a choć składano wnioski o finansowanie zadania z KPO i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, nie otrzymano wsparcia. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 60 mln zł.

Kierunki dalszych prac projektowych

Nakielska od Bronikowskiego do Słonecznej zaprojektowana zostanie w oparciu o koncepcję programowo-przestrzenną z 2019 roku, uzupełnioną w 2023 r. o wariant docelowy, uwzględniający planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131 i przewidzianą w jej programie budowę nowego przejścia trasy ul. Nakielskiej pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego. Obszar po zachodniej stronie nasypu ma być wykorzystany pod lokalizację jednotorowej pętli tramwajowej oraz parking.

Koncepcja odcinka od Bronikowskiego do Słonecznej przewiduje:

  • budowę ulicy o przekroju jednojezdniowym, dwukierunkowym, czteropasowym, z pasami środkowymi przeznaczonymi dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje,
  • poszerzenie jezdni do pięciu pasów ruchu w obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową,
  • przebudowę linii tramwajowej do układu dwutorowego,
  • budowę infrastruktury przystankowej,
  • budowę dróg rowerowych po stronie południowej na odcinku od wiaduktu do skrzyżowania z ul. Słoneczną,
  • budowę chodnika po stronie południowej oraz chodników prowadzących do peronów po stronie północnej,
  • wykonanie nowej ścieżki pieszo-rowerowej na terenie parku,
  • przebudowę wlotu ulicy Nasypowej na długości ok. 170 mb.

Wybrany model rozbudowy ul. Nakielskiej na odcinku Słoneczna-Wrocławska zakłada rozbudowę w przekroju 1x4 z dwoma trambuspasami w środku i drogami rowerowymi poprowadzonymi poza pasem drogowym wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego. Rozwiązanie ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego, bezpieczeństwo ruchu drogowego i pozwolić na uniknięci wyburzeń.

Na odcinku Wrocławska-rondo Grunwaldzkie zachowany zostanie funkcjonujący przekrój ulicy – dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu. Droga rowerowa poprowadzona zostanie wzdłuż Starego Kanału Bydgoskiego (aktualnie istnieje ciąg pieszorowerowy wzdłuż Nakielskiej). Planowana jest budowa przystanków autobusowych wyposażonych w zatoki. Projekt nie przewiduje wyburzeń istniejącej zabudowy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera