Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZDMiKP: Czy nowy system odkorkuje Bydgoszcz?

Łukasz Jędrzejewski
Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na stworzenie tzw. inteligentnych systemów transportowych (w skrócie ITS). Pomysł ten ma pomóc upłynnić ruch tramwajów i samochodów w Bydgoszczy.

Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na stworzenie tzw. inteligentnych systemów transportowych (w skrócie ITS). Pomysł ten ma pomóc upłynnić ruch tramwajów i samochodów w mieście.

Czy nowy system, którego podobna wersja działa już w Trójmieście, przyniesie ulgę bydgoszczanom? Władze miasta mają nadzieję, że tak właśnie się stanie. - Celem jest skrócenie czasu przejazdu przez miasto środkami komunikacji i samochodami - podkreślał  na UTP prezydent Rafał Bruski. - Ponadto, wdrożenie systemu ma spowodować, m.in. zwiększenie przepustowości sieci ulic, poprawę jakości środowiska naturalnego i redukcję kosztów, związaną z utrzymaniem i renowacją ulic.

Wykonawcą projektu została olsztyńska firma Sprint, której oddział mieści się w Bydgoszczy.

Twórcy projektu zapowiadają modernizację 45 istniejących sygnalizacji świetlnych i instalację siedmiu nowych. Nowe światła mają stanąć na skrzyżowaniu ulic Solskiego, ks. Skorupki z Leszczyńskiego, na rondzie Jagiellonów, na skrzyżowaniu Jagiellońskiej i Pestalozziego, na skrzyżowaniu alei Powstańców Wielkopolskich z ulicą Ogińskiego oraz na alei Wyszyńskiego - na wysokości skweru Zamenhofa.

Ulice w elektronicznych mackach

W skład ITS wchodzi m.in. nowoczesna sygnalizacja świetlna, która ma się zmieniać w zależności od tego, ile samochodów jest na drodze; rozbudowany monitoring, wyposażony w kamery, pozwalające być na bieżąco z sytuacją na ulicach; naszpikowane elektroniką centrum sterowania ruchem w mieście; podświetlane tablice, informujące kierowców o ewentualnych objazdach, utrudnieniach i miejscach parkingowych; nowe parkomaty w strefie płatnego parkowania oraz sprzęt odpowiedzialny za automatyczne sterowania rozjazdami na trasach tramwajowych.

<!** reklama>

ITS będzie działał głównie w centrum. - Na południu będzie to obszar od ulic Kamiennej, Artyleryjskiej i Zygmunta Augusta na północy - do Pięknej, Solskiego i Wojska Polskiego, na zachodzie - od Dworcowej, Królowej Jadwigi, Marszałka Focha, Kruszwickiej, Szubińskiej, a na wschodzie - obszar aż do Ujejskiego, Jana Pawła II, mostu Pomorskiego i ul. Wyszyńskiego - podaje Krzysztof Kosiedowski z ZDMiKP w Bydgoszczy.

W realizację projektu zaangażowani są naukowcy z Wydziału Telekomunikacji, Informatyki i Elektrotechniki UTP. - Nie wiemy na razie, kto dokładnie będzie zaangażowany w realizację koncepcji. To zależy od konkretnych zadań, które pojawią się na etapie powstawania systemu - mówi Mieczysław Naparty, rzecznik uczelni.

Firma z doświadczeniem

Firma Sprint, która ma zrealizować ogromne przedsięwzięcie, ma już spore doświadczenie w inwestycjach drogowych. Dotychczasowe osiągnięcia olsztyńskiej firmy to instalacje monitoringu wizyjnego w Warszawie, systemu wymiany informacji bezpieczeństwa żeglugi, wprowadzenie systemu zarządzania ruchem Tristar dla Trójmiasta (to do niego będzie podobny bydgoski ITS), systemu informacji pasażerskiej w Rybniku oraz montaż kilkudziesięciu wag preselekcyjnych dla GDDKiA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!