MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zaparkowane hulajnogi już nie utrudniają poruszania się pieszym i rowerzystom w Bydgoszczy

Krzysztof Wypijewski
Krzysztof Wypijewski
Szymon Starnawski
W ostatnich latach z prawidłowym pozostawianiem hulajnóg bywało różnie. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej postanowił sprawdzić, jak sytuacja wygląda obecnie. Wnioski są optymistyczne.

Zasady parkowania elektrycznych hulajnóg określa Kodeks drogowy. Przypomnijmy, że pojazd trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Hulajnoga musi być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 metra.

Z pozostawianiem tego typu pojazdów przez lata był duży problem. Dlatego ZDMiKP, m.in. ze Strażą Miejską, prowadził kampanie edukacyjne, które miały poprawić bezpieczeństwo użytkowników oraz uporządkować parkowanie. Municypalni często konfiskowali źle zaparkowane jednoślady i nakładali mandaty na użytkowników.

Od tego roku zainicjowano też współpracę z operatorami, którzy wynajmują mieszkańcom hulajnogi. W aplikacjach wyznaczono specjalne strefy do parkowania. Tylko w nich użytkownik może pozostawić hulajnogę i rozliczyć czas przejazdu. Punkty oznaczone literką „P” znajdują się w obrębie Starego Rynku, w ciągu ulicy Gdańskiej oraz przy rondzie Jagiellonów.

- Dzięki takiemu „wirtualnemu” rozwiązaniu, nie było konieczności malowania dodatkowego oznakowania poziomego na granitowych płytach czy kamiennych kostkach chodnikowych – czytamy na stronie internetowej bydgoskich drogowców.

To też może Cię zainteresować

Poza ścisłym obszarem centrum, hulajnogi dalej można pozostawiać w strefie, chociaż tu nadal wiele zależy od kultury i odpowiedzialności wypożyczającego. To na nim ciąży obowiązek pozostawienia pojazdu w miejscu, który nie będzie utrudniał poruszania się pieszym i rowerzystom.

Nie tak dawno przeprowadzono kontrole na ulicach miasta, pod względem prawidłowego parkowania hulajnóg. Pokazują one, że prowadzone wcześniej akcje, przyniosły pożądane efekty.

- Z naszych obserwacji wynika, że nie parkujemy już tych popularnych pojazdów na środku chodnika czy drogi rowerowej. Niemal wszystkie hulajnogi były zaparkowane zgodnie z przepisami. Jeżeli nawet pojazdy stały nie do końca prawidłowo, to i tak nie utrudniały przejścia pieszym po chodniku lub jazdy po ścieżce rowerowej – chwali się Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Przy okazji przypomnijmy, że zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów z prędkością do 20 km/h. W przypadku, gdy brakuje takiej ścieżki, użytkownik hulajnogi może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.

Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.

Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Ceny złota na nowym, historycznym poziomie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressbydgoski.pl Express Bydgoski