Zobacz wideo: Akcyza na alkohol i papierosy w górę

Maksymalny wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów ruchu lotniczego wzrośnie - przewiduje przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
- To PAŻP zatrudnia kontrolerów lotów, my z nimi nie mamy jako port nic wspólnego - mówi Mateusz Dul, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Jedenastu na wieży w Bydgoszczy
- Służbę na wieży w Bydgoszczy pełni 11 kontrolerów ruchu lotniczego. Z wyjątkiem jednej osoby, wszyscy zatrudnieni są na pełen etat. W 2021 r. 1 kontroler odszedł, a do grona pracowników PAŻP dołączyła osoba szkolona na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego - informuje Agata Król, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Bydgoskich kontrolerów kontrowersyjne zmiany też dotyczą.
Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało w ustawie o PAŻP zmianę przepisu, który określa maksymalny wymiar operacyjnego czasu pracy kontrolerów. Chodzi o wprowadzenie 36-godzinnego tygodnia pracy zamiast „przeciętnie 30 godzin na tydzień".
Oszczędzi na tym PAŻP, która będzie musiała kontrolerom płacić mniej za nadgodziny.
Bydgoskie Młyny Rothera o poranku. Zdjęcia z drona
PAŻP mniej zapłaci
Autorzy projektu nie ukrywają, że wprowadzenie tej zmiany uzasadnione jest względami ekonomicznymi i operacyjnymi. - Rozwiązanie obecne, choć korzystne z perspektywy pracownika PAŻP będącego kontrolerem ruchu lotniczego, znacząco ogranicza możliwości Agencji efektywnego wykorzystania jej zasobów personalnych – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Z danych wynika, że w latach 2018–2020 PAŻP zatrudniała średnio w roku 612 kontrolerów ruchu lotniczego. Przy natężeniu ruchu lotniczego, które obserwowano w 2018 r. i 2019 r., obowiązujące rozwiązania prawne skutkowały tym, że Agencja w celu zapewnienia ciągłości i efektywności służb ruchu lotniczego zmuszona była do zlecania kontrolerom ruchu lotniczego pracy w godzinach nadliczbowych. Średnia liczba nadgodzin, które wypracował kontroler ruchu lotniczego w 2018 r. i 2019 r. to 59 godzin rocznie.
A kontrolerzy mało nie zarabiają. Z tytułu zlecenia pracy w godzinach nadliczbowych Agencja ponosiła w ubiegłych latach istotne koszty, które dla kontrolerów ruchu wynosiły w 2018 r. – 11 794 246 zł, w 2019 r. – 13 899 632 zł. Z powodu pandemii koszty zmalały w 2020r. do 2 886 619 zł.
Kontroler sam na dyżurze
W środowisku kontrolerów proponowane zmiany budzą duży niepokój. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego otwarcie wskazuje, że wydłużenie czasu pracy na tym stanowisku oznacza zmniejszenie bezpieczeństwa lotów. ZZKLR przypomina o licznych alarmujących sygnałach dotyczących zachowania zasad bezpieczeństwa, które zgłaszane są już od wielu miesięcy. Dodajmy, że PAŻP z powodu pandemii wprowadziła zmiany w sposobie pracy kontrolerów - wprowadzono nie dwuosobowe, ale jednoosobowe dyżury. Związki podkreślają, że nastąpiło to bez sporządzenia analiz bezpieczeństwa, które są wymagane.
- Zwiększenie przeciętnej tygodniowej liczby godzin pracy kontrolerów ruchu lotniczego nie zniweluje braków kadrowych; jedynie zmniejszy ich wynagrodzenie - ocenia BCC odnosząc się do projektu noweli o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. "Projekt zasługuje na ocenę negatywną" - dodano.
W związku z pandemią i zmniejszeniem ruchu lotniczego Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oszacowała, że do 2024 roku można wstrzymać rekrutacje na stanowisko kontrolera, bo obecne kadry wystarczają do kierowania ruchem lotniczym w najbliższych latach.