Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z bazy w Bydgoszczy do Gdyni z unijnym błogosławieństwem i kasą? Będzie petycja

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Jednotorowa linia kolejowa nr 201 pełni na razie funkcję dojazdową dla mieszkańców i turystów. W przyszłości ma to być linia dwutorowa, a pociągi jadące z Bydgoszczy do Gdyni zdecydowanie przyspieszą
Jednotorowa linia kolejowa nr 201 pełni na razie funkcję dojazdową dla mieszkańców i turystów. W przyszłości ma to być linia dwutorowa, a pociągi jadące z Bydgoszczy do Gdyni zdecydowanie przyspieszą Marek Weckwerth
Czy linia kolejowa numer 201 Bydgoszcz – Gdynia ma szansę na włączenie jej w transeuropejską sieć transportową TEN-T? Wdrożenie w życie tego pomysłu byłoby ważne dla rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego.

Obejrzyj: Toruń. Most drogowy w nowej odsłonie

od 16 lat

Komisja Europejska zaproponowała w grudniu dalszą dyskusję w sprawie rewizji sieci TEN-T.

- W naszej opinii są argumenty za tym, aby Bydgoszcz była elementem sieci bazowej TEN-T, dlatego skierujemy w najbliższym czasie petycję do Parlamentu Europejskiego. Obecnie zbieramy podpisy od instytucji i samorządów. Poparcie dla petycji wyraził zarząd Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Rada Powiatu Bydgoskiego – informuje nas Łukasz Religa, prezes „Nowego Bursztynowego Szlaku”, który propaguje rozwój transportu intermodalnego, a w szczególności Węzła Logistycznego Bydgoszcz Emilianowo.

Jak wyjaśnia, rewizja sieci TEN-T będzie wymagała procedury tzw. trilogu, czyli porozumienia pomiędzy Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i Radą Unii Europejskiej.

Według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1315/2013 węzeł Bydgoszcz ma status węzła kolejowo-drogowo-lotniczego sieci kompleksowej. „Nowy Bursztynowy Szlak” dąży do uzyskania przez Bydgoszcz statusu węzła sieci bazowej, rozszerzonego również o element portu śródlądowego na Wiśle.

To też może Cię zainteresować

- Cieszyć powinno nas uznanie w tym projekcie linii kolejowej nr 201, która łączy Bydgoszcz z portem w Gdyni, za element sieci bazowej TEN-T. Jak wiemy, jest to ważny szlak dla rozwoju Bydgoskiego Węzła Logistycznego, który póki co znajduje się jeszcze w
sieci kompleksowej. Niestety Komisja Europejska nadal proponuję Bydgoszcz jako węzeł sieci kompleksowej Łukasz Religa.

TEN-T stawia na kolei i transport wody

Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T to skrót angielski od Trans-European Transport Networks) jest unijnym programem rozwoju sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych. Zakłada utworzenie jednolitego europejskiego obszaru transportu.
Plany przewidują m.in. przeniesienie do 2030 roku 30 procent drogowego transportu towarów na odległości większe niż 300 km na inne środki transportu – na tory i wodę, zaś do 2050 roku aż 50 procent.

Do 2030 roku ma trzykrotnie wzrosnąć sieć kolei dużych prędkości, zaś do 2050 ma być zakończona budowa europejskiej sieci kolei dużych prędkości. Także do 2050 roku planowane jest połączenie wszystkich lotnisk włączonych do sieci bazowej z siecią kolejową, z naciskiem na kolej dużych prędkości. Najważniejsze porty morskie mają być połączenie z towarową siecią olejową, – w miarę możliwości – z drogami wodnymi.

Na wieloletnie projekty przeznacza się ok. 85 proc. budżetu TEN-T. Polska czerpie z tego funduszu od 2007 roku.

Przez Bory Tucholskie do Gdyni

Wspomniana na wstępie linia kolejowa nr 201 Bydgoszcz – Gdynia to wielki przedwojenny projekt infrastrukturalny, który umożliwiał transport po jednym torze węgla do gdyńskiego portu z pominięciem Wolnego Miasta Gdańska (w którym władza należała do Niemców).

Po wojnie, gdy Polska odzyskała Gdańsk, linia 201 straciła na strategicznym znaczeniu i powoli ulegała degradacji. Przeznaczono jej jedynie funkcję połączeń lokalnych i turystycznych, jako że wiodła przez Bory Tucholskie, na Kaszuby i nad morze.

Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych informuje nas, że w ramach projektu pn. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, zaplanowano m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią oraz dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.

Tym samym poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu.

To też może Cię zainteresować

Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów pasażerskich na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna zwiększy się do 160 km na godz. oraz towarowych do 120, zaś na odcinku Kościerzyna – Gdynia odpowiednio do 140 i 100 km na godzi. Obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km, a pociągów towarowych 30-90.

Ogłoszenie przetargów na prace planowane jest na lata 2022-2023. Realizacja robót budowlanych ma się odbyć w latach 2023-2027.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Z bazy w Bydgoszczy do Gdyni z unijnym błogosławieństwem i kasą? Będzie petycja - Gazeta Pomorska