Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku. Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Jak informował ratusz, głównymi celami inwestycji ma być podniesienie konkurencyjności miasta poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp., a także umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Najniższą cenę w postępowaniu przetargowym, który wystartował na początku marca zaoferowała spółka Mirbud ze Skierniewic – 124,9 mln zł. Niewiele więcej oczekuje konsorcjum firm Budimex z Warszawy i KZN Rail w Krakowie – 125,43 mln zł. Pozostałe oferty są sporo wyższe, nawet o blisko 2,5 razy wyższe od planowanych wydatków. Miasto na zadanie zamierza przeznaczyć 100 mln zł. Bydgoszcz uzyskała w II edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych 65 mln zł na to zadanie.
Kolejne firmy proponują:
- Tormel z Poznania – 137,69 mln zł;
- Trakcja z Warszawy – 153,79 mln zł;
- Strabag z Pruszkowa – 200,9 mln zł;
- Balzola z Warszawy – 246 mln zł.
Wszyscy potencjalni wykonawcy gwarantują 7 lat odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady. Zamawiający przewidział możliwość wybrania najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
Duże zmiany
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk. Na ich miejscu powstaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym, a także szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in.:
- nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy;
- parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami;
- monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne;
- instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu;
- instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.
– Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych – informował bydgoski ratusz.
Termin wykonania zamówienia to 26 miesięcy od daty zawarcia umowy. Podczas wykonywania robót budowlanych ma zostać zapewnione ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni i przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych. Prace budowlane na obiektach oraz roboty tramwajowe według planu mają być podzielone na podzadania, aby umożliwić wykonywanie pracy przewozowej na liniach tramwajowych.
