Oświadczenie w tej sprawie przesłał prezydent Torunia Michał Zaleski, który uznał, że chaos informacyjny po ostatniej specjalnej sesji Sejmiku wymaga uporządkowania.
- W czerwcu tego roku, działając w imieniu Gminy Miasta Toruń, w odpowiedzi na ofertę zakupu kolejnego pakietu akcji lotniska, poinformowałem o możliwości skorzystania z tej propozycji z przeznaczeniem na ten cel kwoty 5 mln złotych (ostateczną decyzję w tej sprawie mogłaby podjąć Rada Miasta Torunia). Warunkiem ewentualnej transakcji było zapewnienie przez większościowych akcjonariuszy - samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, miasto Bydgoszcz i Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” - nazwy miasta Toruń w nazwie Portu Lotniczego. Akcjonariusze nie wyrazili zgody na zakup akcji przez Toruń i zmianę nazwy lotniska – przypomina Michał Zaleski. - Jakiekolwiek dalsze dyskusje dotyczące zwiększenia przez Toruń kapitału w porcie ponad obecnie posiadane 0,04% akcji mogą być prowadzone tylko i wyłącznie w oparciu o wcześniejsze założenia - nazwa Torunia pojawi się w nazwie lotniska, a wartość jednorazowego zwiększenia kapitału nie będzie wyższa niż 5 mln złotych.
Przy takim założeniu prezydent Torunia nie wyklucza, że gmina mogłaby partycypować także w przyszłości w pokryciu strat przynoszonych przez lotnisko. Wymagałoby to jednak opracowania i wprowadzenia w życie planu naprawy ekonomicznej portu.
- Sugerowana przez władze województwa zmiana formy spółki prowadzącej lotnisko w Bydgoszczy z „akcyjnej” na „z ograniczoną odpowiedzialnością” umożliwia Toruniowi, przy zaangażowaniu wyżej wymienionej kwoty, objęcie pakietu udziałów na poziomie 17%. W tej formule spółki byłoby także oczywiste, że każdy z udziałowców uczestniczyłby w kolejnych latach w pokrywaniu corocznych strat bydgoskiego lotniska proporcjonalnie do pakietów posiadanych udziałów – potwierdza Michał Zaleski. - Rozwiązanie to wymagałoby ustaleń organizacyjnych związanych m.in. z opracowaniem wieloletniego planu naprawy sytuacji ekonomicznej w spółce, a także ustaleniem maksymalnie dopuszczalnego poziomu strat w poszczególnych latach oraz programów rozwojowych, w tym z wykorzystaniem nieruchomości okołolotniskowych.
***
Pierwszy lot z Rzymu do Bydgoszczy
